کد خبر: ۲۵۶۰۶۲
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
همزمان با شدت جنایت ها در عراق رخ می دهد

گام‌های همسوی ایران و آمریکا علیه داعش

به دنبال ادامه خشونت های گروه تروریستی داعش ، ایالات متحده تصمیم به حمله هوایی به نیروهای داعش گرفت تا راهکاری برای ادامه پاکسازی قومی و اقلیت های عراق باشد درعین حال برخی رسانه های معتقدند این حمله به تنهایی باعث شکست داعش نمی شود و شاید آمریکا برای محو خطر داعش نیازمند ایران باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش پیام نو ایالات متحده روز جمعه یک سری حملات هوایی علیه نیروهای داعش در شمال عراق را آغاز کرد. نیویورک تایمز از به کارگیری هواپیماهای بی سرنشین و جت های جنگی اف ۱۸برای تخریب مقر تروریست های داعش در اطراف شهر اربیل اشاره کرد. حملات هوایی ایالات متحده با هدف توقف نیروهای داعش به سوی اربیل پایتخت کردستان عراق است که محل کنسولگری آمریکا و سکونت هزاران آمریکایی است. اعلام حمله نیروهای آمریکایی توسط "باراک اوباما”  در واقع بازگشت نظامی آمریکایی به عراق برای اولین بار پس از خروج از این کشور در سال ۲۰۱۱ است. مقامات نظامی آمریکا از توقف پیشروی داعش در روزهای آینده ابراز اطمینان کرده اند ولی شکستن حملات داعش که در کوه ها پراکنده شدند و تا کنون هزاران عراقی را آواره کرده اند هنوز قطعی نیست و  بی ثباتی سیاسی دولت "نوری المالکی” هم این امر را با مشکل روبرو خواهد کرد.

آمریکا در حمله به نیروهای داعش تنهاست. انگلستان به عنوان متحد آمریکا در جنگ عراق و افغانستان اعلام کرد در عملیات کنونی علیه داعش شرکت نخواهد کرد و  تنها به ارائه کمک های بشردوستانه قناعت می کند. ترکیه یکی دیگر از متحدان ناتو نیز کمکهای بشردوستانه خود را به آوارگان عراقی افزایش خواهد داد اما ترکیه تاکنون بیتر حامی داعش بوده تا دشمن آن!

پیشتر رسانه های خارجی داعش را به عنوان عاملی برای اتحاد ایران و ایالات متحده مطرح  عنوان کرده بودند و حتی به وجود این امر به عنوان عامل بهبود مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵ اشاره کرده بودند. تهران و واشنگتن هم تا کنون با کمک های مالی ومشاوره نظامی سعی در حمایت از دولت مالکی را داشته اند و درعین حال تزلزل در دولت مالکی باعث شده هر دو طرف به گزینه های دیگری برای حل این بحران فکر کنند.

حالا که موشک ها و هواپیماهای آمریکایی علیه داعش عمل می کنند و ایران هم در مسیری مشابه گام بر می دارد؛ به احتمال زیاد  این دو قطب قدرت در منطقه به یک هدف مشترک نگاه می کنند. هدفی که جز با همکاری مشترک و گام های همسو محقق نخواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین