کد خبر: ۲۵۸۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹

مسعود کیمیایی: هرگز از سعید امامی برای ساخت فیلم پول نگرفته‌ام

هرگز سلطان و ضیافت را با پول اطلاعات و سعید امامی نساختم. اگر کسی فیلمی از من دیده که من از سعید امامی تشکر کرده‌ام؛ آنرا نشان دهد/ در جلسه‌ای با وزارت اطلاعات به من و چند فیلمساز پیشنهاد ساخت فیلم شد. من قبول نکردم اما برخی افراد قبول کردند.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مسعود کیمیایی می‌گوید که هرگز برای ساخت هیچ فیلمی از قدرت پول نگرفته و اینکه گفته می‌شود وی دوره‌ای از سعید امامی و وزارت اطلاعات برای ساخت فیلمی پول گرفته؛ درست نیست

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ این کارگردان سینما با اشاره به اینکه سال‌ها برای مردم فیلم ساخته است؛ گفت: من در تمام این سال‌ها سر بر پای مردمی گذاشتم که به جوانمردی توجه کردند و همیشه مردم روزگار خودشان بودند. من همیشه هرچه بودم به این نکته توجه داشتم که از طایفه مردم پایین شهر هستم.

کیمیایی که در برنامه هفت سینمایی حاضر شده بود؛ با اشاره به ساخت فیلم قیصر در دهه ۴۰ گفت: قیصر به نوعی یک عکس‌العمل بود زیرا سینمای من سینمای عکس‌العمل است و معتقدم هنری که عکس‌العمل نداشته باشد یعنی به وضعیت روز خود واکنش نشان ندهد؛ هنر خنثی است.

وی با اشاره به التهاب سالهای ۴۸ گفت: مردم در آن زمان؛ روزگار سختی را می‌گذراندند و در یک فضای ملتهب زندگی می‌کردند به همین دلیل اکران فیلم قیصر با استقبال مواجه شد و فروش آن حتی در اکران‌های دوم وسوم بیشتر هم شد از طرف دیگر قیصر صدا و شعر من و راه مرا مشخص کرد.

کیمیایی افزود: من هرگز دنبال این نبودم که ببینم چه فیلمی بسازم؛ فروش بیشتری دارد بلکه برایم مهم بود که به مردم در فیلم احترام بگذارم و از همین احترام به مردم بود که صاحب احترام شدم زیرا معتقد بودم فیلمی موفق است که اعتبارش را از مردم بگیرد.

کیمیایی با اشاره به دورانی که وی در آن بزرگ شده است؛ گفت: زمانی که من دوره نوجوانی وجوانی را طی می‌کردم اطراف من پر از حزب و سازمان سیاسی و فضای به شدت ملتهبی بود. این فضا آنقدر ملتهب بود که مغازه‌دار‌ها از ترس زد و خورد گروه‌های سیاسی دکان‌های خود را می‌بستند و حتی در مجلس نیز درگیری و مناقشه بود.

وی ادامه داد: سال‌ها بعد نیز این فضا ادامه داشت به همین دلیل من به سمت ساخت فیلم‌هایی همچون قیصر، رضا موتوری، سفرسنگ رفتم و این وضعیت را امروز و حتی زمانی که فیلم جرم را ساختم؛ ادامه دارد.

کارگردان سفر سنگ با رد این مطلب که این فیلم بعداز انقلاب ساخته شده؛ گفت: صحبت‌های اولیه برای ساخت سفر سنگ سال ۵۵ مطرح شد و در سال ۵۶ فیلمنامه را نوشتم و ساخته شد.

کیمیایی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه گفته است من هرگز روشنفکر نبوده‌ام؛ گفت: روشنفکر در هر دوره‌ای تعریف متفاوتی دارد. در کشور ما گاهی روشنفکر کافه‌نشین بوده. گاهی اسلحه به دست داشته و مبارز بوده. به همین دلیل هرگز جای معینی ندارد. از طرفی دیگر روشنفکران در بسیاری از اوقات با مردم فاصله داشته‌اند و حتی تلاش داشتند این فاصله را حفظ کنند.

کیمیایی ادامه داد: قبل از انقلاب دولت اعلام کرد که می‌خواهد به روشنفکران کمک کند و از آن‌ها حمایت کند به همین دلیل من سریع با یک مجله گفت‌و‌گو کردم و گفتم به خدا من روشنفکر نیستم.

کیمیایی افزود: البته روشنفکر با هنرمندی که روشنگری می‌کند و روشنفکر است؛ تفاوت دارد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه چرا بین ساخت فیلم‌هایش فاصله‌های زیادی بعضا مشاهده می‌شود؛ گفت: نیروهای زیادی در طی این سال‌ها صرف شد تا من فیلم خودم را نسازم. در چند سال گذشته ۵ سناریو از من رد شد و آخرین هم که متروپل بود با مشکل جدی مواجه شد.

وی ادامه داد: متاسفانه مدیران سینمایی نمی‌دانستند که متنی که ما به آن‌ها می‌دهیم فیلمنامه و فیلم‌نوشت است و نامه یا مقاله نیست که سریع نگارش شود.

کیمیایی در پاسخ به این سوال که می‌گویند شما از بدنه دولت در یک دروه‌ای برای ساخت فیلم پول گرفته‌اید؛ گفت: در دوره‌ای توسط یکی از مدیران سینمایی جلسه‌ای را با اطلاعات برگزار کردم و در آن جلسه به من پیشنهاد ساخت یک فیلم شد که من قبول نکردم. افراد دیگری نیز آنجا بودند که تعدادی از آن‌ها ساخت فیلم را قبول کردند.

وی ادامه داد: من هرگز کنار قدرت نبودم و پولی از قدرت نگرفته‌ام بلکه توان و تکیه‌ام بر پولی بوده که از باجه‌های بلیت فروشی درمی‌آورده‌ام.

کیمیایی افزود: من هرگز فیلم سلطان و ضیافت را با پول اطلاعات و سعید امامی نساختم و حرف‌هایی که در این زمنیه گفته می‌شود درست نیست و اگر کسی در آخر فیلمی از من دیده است که من از سعید امامی تشکر کرده‌ام؛ می‌تواند آن را به من نشان دهد و کلا من را انکار کند.

کیمیایی افزود: من همیشه سعی کرده‌ام مستقل بمانم و بدون آنکه پولی از جایی بگیرم فیلم خود را بسازم.

وی با اشاره به اینکه راه مبارزه با فیلم مبتذل نابودی سینما نیست؛ گفت: من از زمان آتش زدن سینما رکس آبادان اعلام کردم که باید با فیلم مبتذل به وسیله ساخت فیلم خوب مبارزه کرد نه اینکه سینما را آتش بزنیم و این را ه درستی نیست.

وی با اشاره به سخت گیری‌هایی که نسبت به وی در سالهای گذشته از سوی وزارت ارشاد انجام شده؛ گفت: در سالهای قبل بار‌ها چند نفر را ارشاد فرستاد تا ببیند آیا من بر سر صحنه فیلم منطبق با فیلمنامه تصویب شده فیلم می‌سازم یا اینکه فیلم دیگری می‌سازم. این رفتار اصلا خوب نیست و با یک قاچاقچی اینگونه رفتار می‌کنند.

کیمیایی با اشاره به اینکه هر هنرمندی نگاه سیاسی دارد اما تحلیلگر سیاسی نیست؛ گفت: هنرمند آنچه را که عقیده دارد می‌گوید اما تحلیلگر سیاسی نیست و اینکه از یک هنرمند بخواهیم تحلیل سیاسی ارائه کند؛ غلط است.

وی با اشاره به اینکه به هنرمند نباید انگ وطن‌فروشی بزنیم؛ گفت: وقتی قبول داریم که هنرمند ما میهن‌پرست است یعنی وی عاشق همه جزئیات و ویژگی‌های کشورش است و اگر حرفی می‌زند یا انتقادی می‌کند از روی همین علاقه‌مندی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین