کد خبر: ۲۵۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۸۴ - ۱۱:۲۰

سازمان ملل پیشنهاد آمریکا را رد کرد

آفتاب‌‌نیوز : بازرسان حقوق بشر سازمان ملل می گويند ايالات متحده حق گفتگوی خصوصی با زندانيان را به آنان نداده است.

مانفرد نواک، از مقامات ارشد سازمان ملل گفت که گفتگوی خصوصی با زندانيان "شرط غير قابل بحث" برای انجام اين ديدار بود.

حدود ۵۰۰ مظنون به شرکت در عمليات تروريستی در بازداشتگاه آمريکا در خليج گوانتانامو نگهداری می شوند. 

نواک، بازرس ويژه سازمان ملل در مورد شکنجه زندانيان به بی بی سی گفت که گروه وی چيزی کمتر از دسترسی بدون قيد و شرط به زندانيان را نمی پذيرد.

مانفرد نواک گفت: "اگر بخواهيد يک زندانی با شما در مورد اينکه مورد شکنجه يا بدرفتاری قرار گرفته، حرف بزند، بايد به شما اجازه داده شود تا با وی به طور خصوصی صحبت کنيد."  

وی افزود:"در برخی موارد ما احساس می کنيم که بازديد غيرمنتظره از بازداشتگاه ها و گفتگوی خصوصی با زندانيان، از پيش شرط هايی است که در مورد آنها معامله نمی توان کرد."

کميته بين المللی صليب سرخ تنها سازمانی است که به زندانيان گوانتانامو دسترسی دارد. اين سازمان يافته هايش را تنها به مقامات زندان گزارش می کند.

امتناع پنتاگون

در حاليکه بسياری از زندانيان گوانتانامو در اعتصاب غذا به سر می برند، فعالين حقوق بشر نگرانی عميق خود را از وضع آنان ابراز داشته اند.

در سال جاری با انتشار اتهاماتی مبنی بر بدرفتاری با زندانيان اين اردوگاه، درخواست گروه های حقوق بشری برای دسترسی به گوانتانامو افزايش يافته است.

مقامات رسمی سازمان ملل از زمان بازگشايی گوانتانامو در ژانويه ۲۰۰۲ تلاش دارند تا از آن بازديد کنند.

ماه گذشته وزارت دفاع آمريکا، پنتاگون، خبر داد که بازرسان سازمان ملل می توانند در تاريخ ۶ دسامبر ۲۰۰۵ از اين کمپ ديدار کنند.

سرهنگ برايان ميکر، سخنگوی پنتاگون به بی بی سی گفت که دعوت از سازمان ملل برای برطرف کردن نگرانی های مربوط به بدرفتاری با زندانيان صورت گرفته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین