کد خبر: ۲۶۰۱۸۱
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵

انفجار جمعیت از کی آغاز شد؟

یک محقق آمریکایی مدعی شده است که ریشه انفجار جمعیت به دو هزار سال قبل باز می‌گردد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: بر اساس آمار سازمان ملل متحد در حال حاضر بیش از هفت میلیارد نفر بر روی کره زمین زندگی می‌کنند و این میزان در سال 2050 به بیش از 10 میلیارد نفر خواهد رسید.

نظریه جمعیتی «توماس رابرت مالتوس» در قرن هجدهم عنوان می‌کند که عواملی چون جنگ و قحطی، موانع پیش روی ازدیاد جمعیت هستند؛ اما حدود 120 سال بعد جمعیت جهان به دو میلیارد نفر و در طول 50 سال به هشت میلیارد نفر رسید.

این انفجار جمعیت تا حد زیادی به شیوه‌های بهتر بهداشت و درمان و کشاورزی نسبت داده می‌شود، با این حال برخی معتقدند که صنعتی ‌شدن در قرن 18 و 19 نقطه اوج رشد و شکوفایی بشر محسوب می‌شود.

اما «آرون استاتس» استادیار انسان‌شناسی در کالج آکسفورد دانشگاه اموری، مدل جدیدی از داده‌های جمعیتی و باستان‌شناسی برای نشان دادن رشد و تکامل جمعیتی انسان طراحی کرده است.

به گفته «استاتس»، انقلاب صنعتی و بهبود بهداشت عمومی دلایل تقریبی بودند که به افزایش طول عمر تعداد بیشتری از مردم منجر شد؛ اما با بررسی گذشته درمی‌یابید که پایه سازمان‌های اقتصادی و سیاسی در 1500 تا 2000 سال قبل شکل گرفته‌اند.

امپراتوری روم یک نمونه در این زمینه محسوب می‌شود؛ این مقطع به تشکیل سازمان سیاسی و اقتصادی، ادبیات و پیشرفت در معماری و مهندسی شناخته می‌شود، اما برای عموم مردم زندگی بسیار دشوار بود.

کارهای دشوار از جمله حضور در جنگ‌های مختلف منجر به مرگ جوانان می‌شد و طول عمر اکثر مردم در این دوره حداکثر به دهه 30 خلاصه می‌شد؛ اما این توسعه‌های اقتصادی و سیاسی، دموکراسی و رقابت بیشتری را در مقیاس کوچک ایجاد کرد که منجر به انتقال منابع بیشتر به نسل‌های بعدی شد و این نقطه اوج باوجود فروپاشی امپراتوری روم ادامه پیدا کرد.

سازمان‌های پیچیده و غیرمتمرکز اقتصادی و سیاسی به مرور شکل گرفته و منجر به ظهور قدرت‌هایی مانند چین، فرانسه و انگلیس شدند که از پتانسیل مقیاس اقتصادی حداکثر استفاده را بردند.

نتیجه تعادل سیاسی- اقتصادی، تمایل به سمت مقیاس اقتصادی بود که طیف‌ وسیعی از فرصت‌های جدید برای بدست آوردن منابع، تشکیل خانواده و انتقال سرمایه کافی به نسل بعد را ایجاد کرد.

«استاتس» ادعا می‌کند که اصلاحات سیاسی و اقتصادی به ایجاد خانواده‌های باثبات‌تر کمک کرده و این مسأله منجر به افزایش بیشتر جمعیت شده است.

نتایج این مطالعه در مجله PLOS ONE منتشر شده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین