کد خبر: ۲۶۰۴۲۱
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱

نگاهی به انتخابات شورای شهر تهران

انتخابات امسال شورای شهر تهران که باعث شد هیات رئیسه از دست اصلاح طلبان خارج شود دارای نکات قابل تاملی بود به طوری که همان طیفی که سال پیش برخورد اصلاح طلبان با الهه راستگو را برخورد سیاسی و جناحی بر می شمرد این بار تکیه مهدی چمران بر کرسی ریاست شورای شهر را تنها حاصل اتحاد و همدلی اصولگرایان ارزیابی کرد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: سرویس سیاسی - هفته پیش انتخابات ریاست شورای اسلامی شهر تهران انجام شد و در پی آن تغییرات گسترده‌ای در ترکیب هیات رئیسه شورا شکل گرفت. با اینکه  اعضا شورا همان افراد سال گذشته بودند اما جابجایی‌های انجام شده در هیات رئیسه نشان داد برخی از آرا خاکستری اعضا به سمت جناح اصولگرای شورا سریز شده است. این حاکی از آن است که تقابل جناح های سیاسی در انتخاب هیات رئیسه امسال چندان نیز بی تاثیر نبوده است.

البته روند انتخابات اعضای هیات رئیسه شورای شهر و شهردار تهران در سال گذشته بسیار متفاوت تر از این بود. پس از انتخاب احمد مسجد جامعی به ریاست شورا برخی از اعضای اصلاح طلب به  سیاسی کاری متهم شدند و در ادامه با انتخاب محمدباقر قالیباف توسط رای تعیین کننده الهه راستگو، عضو اصلاح طلب سابق به عنوان شهردار تهران، این بار اتهاماتی به اصلاح طلبان، به دلیل برخورد جناحی با رای راستگو وارد شد!!

الهه راستگو که عضو حزب اصلاح طلب اسلامی کار و عضو جمعیت زنان اصلاح طلب بوده و پیش از انتخابات شورای شهر نام وی در لیست انتخاباتی اصلاح طلبان بود بعد از این رای، با انتقاد هم حزبی‌های خود مواجه شد. حتی برخی از افرادی که به الهه راستگو رای داده‌بودند در شبکه ‌های اجتماعی اعلام کردند که رای ما نه به شخص راستگو بلکه به جریان اصلاح طلبی بود... تمامی این اتفاقات باعث شد تا اصلاح طلبان به سیاسی کاری متهم شوند.

در همین رابطه، فاطمه رهبر طی سخنانی با بیان اینکه اصلاح طلبان، دیکتاتوری خودشان را ثابت کردند گفت: اصلاح‌طلبان تلاش کردند تا نظر خود را به کسی که می‌خواست آزادانه رأی دهد تحمیل کنند و خانم راستگو را که به آقای قالیباف رأی داده بود تحت فشار قرار دادند.

حجت‌الاسلام احمد سالک نیز به برخورد اصلاح طلبان با الهه راستگو اشاره کرده و گفت: برخورد
اصلاح طلبان نماد تمامیت‌خواهی سیاسی است که با اصل دموکراسی و مردم‌سالاری دینی مغایرت دارد.

از طرف دیگر اصلاح طلبان معتقدند، در حالی که بر اساس اساسنامه احزاب، دستیابی به قدرت و پیروی از خواسته‌های حزبی، از اصول اصلی فعالیت حزبی به شمار می رود، الهه راستگو عضو شورای شهر پس از آنکه از درون لیست های اصلاح طلب توانست به شورای شهر تهران راه یابد به یاران خود پشت کرد. راستگو نیز در مطلبی علیه اصلاح طلبان نوشت: این برخورد دوگانه شما بسیار شبیه به دموکرات‌مآبان غربی آمریکایی است که نشان می دهد دموکراسی فقط در زمانی مقبول شماست که همسو با نظرات و علایق جناحی و حزبی شما باشد.

از نگاهی دیگر، انتخابات امسال که باعث شد هیات رئیسه شورا از دست اصلاح طلبان خارج شود دارای نکات قابل تاملی بود به طوری که همان طیفی که سال پیش برخورد اصلاح طلبان با الهه راستگو را برخورد سیاسی و جناحی بر می شمرد این بار تکیه مهدی چمران بر کرسی ریاست شورای شهر را تنها حاصل اتحاد و همدلی اصولگرایان ارزیابی کرد.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان گفت: در انتخابات ریاست شورای شهر این دوره نیز اصولگرایان توانستند با وحدت نظر عمل کرده و مسائل سلیقه ای را کنار بگذارند و مجددا بر صندلی ریاست شورا تکیه زنند که حاصل وحدت اصولگرایان بود.

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس نیز با بیان اینکه انتخاب چمران به طور قطع، حاصل وحدت اصولگرايان است ابراز امیدواری کرد اين وحدت حفظ شده و در انتخابات‌هاي بعدي ملاک نظر قرار گيرد.

در این میان ناگفته نماند، در حالی این گروه از ریاست چمران بر شورای شهر تهران تجلیل می کنند که سال گذشته همگی آنا معتقد بودند در انتخاب شهردار و رئیس شورا شهر تهران باید موارد دیگری به جز نگاه جناحی ملاک قرار گیرد.

نکته دیگر اینکه الهه راستگو  در انتخابات هیات رئیسه امسال موفق شد با 16 رای بر محمد مهدی تندگویان عضو اصلاح طلب پیروز شده و به عنوان منشی دوم شورا انتخاب شود.

گزارش آرا و تغییرات هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به ترتیب زیر است.
آراء مسجد جامعی: 1- احمد مسجد جامعی 2 - محمد سالاری 3- فاطمه دانشور 4- احمد حکیمی پور 5-هادی ساعی 6- اسماعیل دوستی 7- محمد مهدی تندگویان 8- علی صابری 9- محسن سرخو 10- ولی الله شجاع پوریان 11- محمد حقانی 12- عبدالحسین مختاباد 13- غلامرضا انصاری                              آراء چمران: 1- مهدی چمران 2 -رضا تقی پور 3- عباس شیبانی 4- رحمت الله حافظی 5 - اقبال شاکری6-  پرویز سروری 7- علیرضا دبیر 8- حسین رضازاده 9- حبیب کاشانی 10- مرتضی طلایی 11- مجتبی شاکری 12- ابوالفضل قناعتی 13- معصومه آباد 14- عبدالمقیم ناصحی15- محسن پیرهادی16- الهه راستگو 17- عباس جدیدی 18 – احمد دنیا مالی
رضا تقی پور  و اسماعیل دوستی برای سمت سخنگوی شورا کاندیدا شدند که تقی پور با 18 رای به عنوان سخنگو انتخاب شد.

احمد حکیمی پور و  مرتضی طلایی نیز برای نایب رئیس شدن با هم رقابت کردند که در نهایت طلایی با 17 رای به عنوان نائیب رئیس انتخاب شد وساعی، راستگو، قناعتی، جدیدی و تندگویان نیز برای منشی اول و دوم کاندیدا شدند که قناعتی و راستگو به عنوان منشی اول و دوم انتخاب شدند.

به هر حال به نظر می رسد در انتخابات امسال شورای شهر تهران، با توجه به اینکه اعضا شورا تهران بین اصلاح طلبان و اصوگرایان (به طور مساوی) و چند عضو مستقل تقسیم شده، تنها اصولگرایان بر مسند قدرت اتکا زدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین