کد خبر: ۲۶۰۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۴

رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران: 781 میلیون نفر در جهان بی سوادند

رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: 781 میلیون نفر در جهان بی سوادند و بیش از 250 میلیون کودک فاقد مهارت پایه هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: به گزارش ایرنا، استرکیش لاروش روز یکشنبه در نشست هم اندیشی سوادآموزی و توسعه پایدار که در مقر کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار شد، اظهار کرد: امسال روز جهانی سوادآموزی به عنوان «سوادآموزی و توسعه پایدار» نامگذاری شده که سواد نه تنها، زندگی ها را تغییر می دهد بلکه آن را نجات می دهد.

لاروش افزود: سوادآموزی تنها، یک هدف نیست بلکه راه رسیدن به توسعه پایدار است، سوادآموزی به کاهش فقر کمک می کند و مردم را قادر می سازد تا شغلی بیابند و دستمزد بیشتری کسب کنند.

وی ادامه داد: سوادآموزی یکی از موثرترین روش های بهبود سلامت مادران و کودکان، فهمیدن نسخه های تجویزشده از طرف پزشکان و دستیابی به سلامتی است. 

رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران بیان کرد: زندگیِ بیش از دو میلیون کودک زیرِ پنج سال طی سال های 1990 تا 2009 به دلیل بهبود وضعیت آموزشی زنانی که در سن باروری قرار داشته اند، نجات یافت.

لاروش گفت: سوادآموزی دسترسی به دانش را آسان می کند، همه افراد بشر از آن سود می برند و برای آینده جوامع ضروری است. 

وی با بیان اینکه 781 میلیون نفر در جهان بی سوادند و قادر به خواندن و نوشتن نیستند، افزود: دو سوم این افراد، زنانند و بیش از 250 میلیون کودک که حدود نیمی از آنان چهار سال به مدرسه رفته اند، قادر به خواندن و نوشتن نیستند، بر اساس توجه بسیار به آموزش پایه کودکان،حالا باید چرا اینگونه باشد؟

رییس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران ادامه داد: یونسکو به کیفیت آموزش تمرکز می کند که افراد جامعه مهارت های رویارویی با مشکلات جامعه را داشته باشند و نقشی در برآوردن نیازهای جامعه ایفا کنند، با وجود جوانانی که مهارت های پایه را ندارند، انتظار داریم چه جامعه ای بسازیم؟

وی تاکید کرد: باید جوانان ضمن مشارکت در جامعه، به دانش دسترسی داشته و سهمی در ارتقای دانش جامعه داشته باشند.

لاروش با بیان اینکه جمهوری اسلامی در سال اخیر پیشرفت قابل توجهی در حوزه آموزش داشته،افزود: 98.8 درصد افراد در ایران به دانش دسترسی دارند و تمرکز ویژه ای بر سوادآموزی خارج از مدرسه، ایجاد مدارس روستایی و خانگی در این کشور وجود دارد و به کودکانی که به شکل رسمی به مدرسه نرفته اند اعتبار علمی می دهد.

وی ادامه داد: دولت ایران با تاسیس نهضت سوادآموزی در سال 1984، آغازگر سوادآموزی در قرن 20 بوده و یادگیری محلی، عادت به کتابخوانی در خانواده ها و نهادینه کردن آن، توسعه مهارت ها و کسب معاش از جمله اقداماتی است که در حوزه سوادآموزی در ایران انجام شده است.

لاروش با تاکید بر کیفیت آموزش گفت: باید رویکرد سنتی سوادآموزی را سازگار کنیم تا علاوه بر خواندن و نوشتن، مصرف، سرمایه زیستی، میراث معنوی و مشارکت مدنی در بین افراد جامعه ترویج پیدا کند.

وی افزود: ما در یونسکو معتقدیم که سوادآموزی زمینه توسعه پایدار است و با همه کشورها برای دسترسی به توسعه پایدار همکاری می کنیم.

بالا سوبرامانیام مورالی نماینده و معاون دفتر برنامه عمران ملل متحد در تهران نیز در این نشست گفت: در دنیای امروز، توسعه ملی فقط به واسطه رشد درآمدهای ملی نباید اندازه گیری شود بلکه سوادآموزی، توسعه امید به زندگی انسان ها نیز باید در اندازه گیری توسعه ملی مورد توجه قرار گیرد.

مورالی افزود: انسان ها در واقع ماهیت اساسی و اصلی جوامع هستند که برای توسعه انسانی باید تلاش زیادی شود.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش های برنامه توسعه سازمان ملل متحد یا برنامه عمران سازمان ملل متحد، اکنون دیگر شاخصه رفاه انسانی، میزان درآمد و رشد اقتصادی نیست.

معاون دفتر برنامه عمران ملل متحد در تهران بیان کرد: براین اساس افراد فرصت دارند از آموخته های خود به روش درستی استفاده کنند تا علاوه بر جامعه خود جوامع اطراف خود را شکل دهند.

مورالی با اشاره به نقش کشورها در ارتقای دانش افراد جامعه،اظهار کرد: برخی از کشورها، با وجود درآمد پایین، پیشرفت چشمگیری در حوزه سواد و بهداشت داشته اند اما برخی از کشورها با وجود درآمد زیاد، پیشرفت قابل توجهی در حوزه سواد و بهداشت نداشته اند، بنابراین این امر نشان می دهد برای رسیدن به این هدف، نیازمند اراده سیاسی قوی و حضور فعال جامعه بین الملل هستیم.

وی گفت: سازمان ملل متحد، سال های 2005 تا 2014 را با عنوان آموزش و توسعه پایدار نامگذاری کرده است.

وی با بیان اینکه آموزش برای توسعه پایدار، روندی برای یادگیری است، افزود: دستور کار توسعه جهانی این است که برای جامعه ای که دگرگون است، گام برداریم و در این دستور کار، مسایل اقتصادی و اجتماعی باید در زمینه زیست محیطی شکل بگیرد و برای رسیدن به این امر باید از تجارت فاصله بگیریم و لازمه آن، کمک های فنی، مالی و تبادل تجربه است. 

معاون دفتر برنامه عمران ملل متحد در تهران گفت: سوادآموزی بنیان همه اشکال یادگیری است، یک حقوق بشر به حساب می آید و تسریع کننده توسعه پایدار در جوامع است. 

مورالی بیان کرد: در ایران طی سال های 1980 تا 2012، تعداد بچه هایی که به مدرسه می رفتند از 8.7 در صد دو برابر شده است و این بالاترین درصدی است که در آسیا به ثبت رسیده و سوادآموزی در ایران را باید به سمت توسعه پایدار هدایت کنیم.

وی افزود: براساس پیام مدیرکل یونسکو، سوادآموزی خیلی بیشتر از آموزش است و اساس توسعه پایدار را در آینده مشخص می کند، بنابراین تضمین کننده جهانی است که در آن زندگی می کنیم و منفعت عمومی همه افراد جامعه را تامین می کند. 

منیر صفی الدین نماینده صندوق کودکان سازمان ملل متحد در ایران (یونیسف) نیز در این نشست گفت: آموزش یکی از حقوق بنیادین بشر است.

وی افزود: براساس آمار به دست آمده، مادران بالای 15 سال که آموزش دیدند و به مدرسه رفته اند، فرزندان تحصیلکرده ای تربیت کرده اند و در جوامعی که مادران تحصیلکرده داشته اند، مرگ و میر کودکان در این جوامع کمتر بوده است.

صفی الدین ادامه داد: آموزش تاثیر تصاعدی در جوامع برجای می گذارد که تمامی جوامع نیز می توانند از آن بهره ببرند و ما به عنوان سازمان یونیسف، تلاش می کنیم که آموزش را در همه افراد جامعه تقویت کنیم.

در ابتدای این مراسم پیام ایرینا بوکوا، مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی سوادآموزی به شرح ذیل قرائت شد.

روز بین المللی سوادآموزی در سال 2014 به ارتباط بین سوادآموزی و توسعه پایدار اختصاص یافته و این فرصت را برای ما فراهم می کند تا این حقیقت ساده را به خاطر داشته باشیم که سوادآموزی نه تنها زندگی ها را تغییر می دهد بلکه آنها را نجات می بخشد. 

در ادامه این پیام آمده است: سوادآموزی به کاهش فقر کمک می کند و مردم را قادر می سازد تا شغلی بیابند و دستمزد بیشتری کسب کنند، سوادآموزی یکی از موثرترین روش های بهبود سلامت مادران و کودکان، فهمیدن نسخه های تجویزشده از طرف پزشکان و دستیابی به سلامتی است.

در ادامه این پیام بیان شده است: زندگیِ بیش از دو میلیون کودک زیرِ پنج سال طی سال های 1990 تا 2009 به یمن بهبود وضعیت آموزشی زنانی که در سن باروری قرار داشته اند، نجات یافت، سوادآموزی دسترسی به دانش را آسان می کند و موجب توانمندسازی و اعتماد به نفس می شود که به نفع همه است. این نیرو، که میلیون ها انسان آن را به کار می برند، برای آینده جوامع ضروری است.

بوکوا در این پیام مطرح کرده که امروزه، 781 میلیون بزرگسال در سراسر دنیا نمی توانند بخوانند، بنویسند یا حساب کنند و دوسوم این افراد، زنانند. بیش از 250 میلیون کودک که حدود نیمی از آنان چهارسال هم به مدرسه رفته اند، قادر به خواندن حتی یک جمله نیستند، ما با یک نسل جوانِ بیسواد در انتظار ایجاد چه جامعه ای هستیم؟ این، آن جهانی نیست که ما آرزوی زندگی در آن را داریم، ما خواهان جهانی هستیم که همه افراد آن بتوانند در سرنوشت جامعه شان مشارکت کنند، به دانش دسترسی یابند و به نوبه خود، آن را غنی سازند. برای دستیابی به موفقیت، ما باید رویکرد سنتی برنامه های سوادآموزی را از خواندن و نوشتن صرف، به سمت فراگیری مهارت های گسترده تر با توجه به میزان مصرف و شیوه های زندگی پایدار، حفاظت از تنوع زیستی، کاهش فقر، کاهش خطر بلایا و نیز مشارکت مدنی تغییر دهیم. با این روش، برنامه های سوادآموزی می تواند تمام نیروی بالقوه دگرگون سازنده خود را رها کند.

در ادامه آمده؛تعهد به این اهداف، در راس موضوع های کنفرانس آموزش برای توسعه پایدار که در ماه نوامبر امسال در آچی ناگویای (Aichi- Nagoya) ژاپن برگزار خواهد شد، قرار دارد، علاوه بر این، موضوع اصلی مجمع جهانی آموزش نیز است که در سال آینده در اینچ اون (Incheon) کره برگزار خواهد شد،این کنفرانس گفت و گوهای جهانی را به سمت تصویب اهداف جدید توسعه پایدار در مجمع عمومی ملل متحد در سال 2015 سوق خواهد داد. 

بوکوا در این پیام مطرح کرده که یونسکو در سراسر جهان- در افغانستان، بنگلادش، کامبوج، مصر، نیجریه، سنگال و هر کجای دیگر جهان فعالیت می کند تا ادغام سوادآموزی را در راهبردهای توسعه ملی کشورها تضمین کند.

در ادامه این پیام آمده؛مشارکت جهانی برای آموزش زنان و دختران و صندوق مالالا (Malala) برای حق آموزش دختران که یونسکو آن را راه اندازی کرده نیز بر سوادآموزی متمرکز شده است. برنامه جایزه های سالانه سوادآموزی کنفوسیوس- یونسکو و جایزه کینگ سجونگ یونسکو برای سوادآموزی در هر سال به ما این امکان را می دهد که فعالیت های نوآورانه ای را که نشان دهنده دستیابی ما به سوادآموزی است، پاس بداریم.

در پیام مدیرکل یونسکو مطرح شده؛فناوری های جدید از جمله تلفن های همراه نیز فرصت جدیدی برای سوادآموزی همه افراد فراهم می کند. ما باید سرمایه گذاری بیشتری در زمینه سوادآموزی انجام دهیم. 

بوکوا در این پیام از کلیه کشورهای عضو و تمامی شرکای خود تقاضا کرده تا تلاش های سیاسی و مالی خود را برای تضمین اینکه سوادآموزی به عنوان یکی از موثر ترین تسهیل گران توسعه پایدار به رسمیت شناخته شود، به کار برند. آینده ای که ما خواهان آنیم؛ با حروف الفبا آغاز می شود.

سازمان یونسکو روز 8سپتامبر(17شهریورماه) را روز جهانی سوادآموزی نامگذاری کرده است، این روز در هر سال به موضوع خاص اختصاص دارد، موضوع روز جهانی سوادآموزی در سال 2014 «سوادآموزی و توسعه پایدار» نام دارد.

نشست هم اندیشی سوادآموزی و توسعه پایدار امروز با حضور علی باقرزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، منیر صفی الدین رئیس دفتر یونیسف در تهران، ایستر لاروش رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، محمدرضا سعیدآبادی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو و محدثه محب حسینی مدیر گروه آموزش این کمیسیون در مقر کمیسیون ملی یونسکو- ایران برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین