کد خبر: ۲۶۲۶۴۷
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷

خداحافظی با عروسک‌ها با بدرقه مسئولان فرهنگ

پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران، شنبه شب با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و جمعی از هنرمندان عروسکی در تالار وحدت به کار خود پایان داد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس فرهنگی:در این مراسم هنرمندانی همچون حمید جبلی، فرهاد توحیدی، مهتاب کرامتی به همراهی جمعی از هنرمندان کشورهای خارجی همچون صربستان و آلمان  حضور داشتند. از نکات برجسته این مراسم  حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اين مراسم بود. وزیر ارشاد که به همراه علي مراد خانی معاونت هنری  و حسین طاهری مدیر کل اداره هنرهاي نمايشي در این مراسم حضور پیدا کرده بود درباره تاثیر تاتر عروسکی در جهان و نقش عروسک ها در زندگی انسان سخنرانی کرد.

به گزارش آفتاب، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «تاتر عروسکی به پشتوانه فرهنگ هر جامعه می تواند سفیر خوبی برای  حضور در مجامع بین المللی باشد. بنابراین تلاش مضاعف لازم است تا این تاتر نقش و رسالت خود را در اقصا نقاط جهان ایفا نماید  و از این طریق  چهره دقیق و پر مهر  وزیبا از مردم ایران اسلامی به نمایش گذاشته شود.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور هنرمندان داخلی و خارجی در این مراسم ابراز خرسندی کرده وگفت: «پانزدهمین جشنواره بین المللی تاتر عروسکی موفق عمل کرده و توانسته است از هنرمندان پر تلاش داخلی و هنرمندان چند کشور جهان که اغلب در این رشته صاحب سبک هستند، میزبانی کند.»

جنتی تاکید کرد: «قطعا تاثیر این ارتباطات در حوزه تاتر عروسکی ایران  برای هنرمندان و علاقمندان این رشته، تاثیری مثبت و مناسب خواهد بود.»

عروسک‌ها نماد واقعیت‌های جهان هستند

علی جنتی در ادامه این مراسم به اهمیت تاتر عروسکی پرداخت و عروسک ها را نماد واقعیت های جهان توصیف کرد. علی جنتی گفت :«عروسک ها نماد مردمان این جهان اند و ذهن ما جولانگاه آمد و شد عروسک هایی است که همواره در زندگی ما حضور داشته اند. آنهایی را که بیشتر دوستشان داشتیم یاران وفاداری بودند که در دوران کودکی اسرار و رازهایمان را در بازی هایمان به آن ها می گفتیم. زنده بودن، شادابی و تحرک، همواره آرزوی ما برای عروسک هایمان بوده است.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  تاکید کرد: «توصیف خوشحالی بچه ها از آدم شدن پینوکیو همان وصف رویاهایمان است که در دنیای خویشتن از عروسک های زنده خود ساخته بودیم.»

علی جنتی به تاثیر عروسک ها در زندگی انسان ها اشاره کرد وگفت: «عروسک ها  نماد روشنی از واقعیت ها هستند و چون جان می گیرند بیانگر مصادیق واقعی زندگی می شوند و سخنان آنان برای مردم دلپذیر می کند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  به توصیف رویاهای انسان ها برای عروسک هایشان پرداخت و گفت: «صمد بهرنگی در کتاب داستان '24 ساعت خواب و بیداری' دنیای غریبی از زندگی با عروسک ها را ترسیم می کند به نحوی که جریان زندگی را در رگ عروسک های پشت ویترین خیابان به جریان می اندازد و تنهایی رغت بار قهرمان داستان را در مهمانی باشکوه عروسک های زنده به یک شادمانی شگرف از دوستی ها و مهربانی ها بدل می سازد و دوباره همان رویای بیداری را برای عروسک هایی که دوست نداریم در خواب باشند زنده میکند.»

وزیر فرهنگ ارشاد اسلامی در ادامه  تاکید کرد: «ماسک های  تئاتر که خنده و گریه را در کنار هم در معرض دیدار مخاطب می گذارند ابراز اين واقعیت است که زندگی با سختی و آسانی و خنده و گریه کماکان در جریان است و پیش می رود و درسی که از این نمادها می آموزیم تلاش برای سلامت زیستن، همزیستی و درک متقابل از یکدیگر، خستگی ناپذیری از ناملایمات، مغرور نبودن از پیروزی ها و شادمانی لحظه ها و در نهایت انسان شدن و انسان زیستن است.»

علی جنتی در پایان از دست اندرکان معاونت هنری درخواست کرد که در طول سال برنامه های این جشنواره را جاری و ساری نگاه دارند تا مردم در تهران و سایر استان ها از فعالیت های ارزشمند این حوزه بهره ببرند.

تشکر مرضیه برومند از مسئولان وزارت ارشاد 

از بخش های مهم این مراسم سخنان دبیر جشنواره تاتر بین المللی عروسکی مرضیه برومند بود. این هنرمند با سابقه تاتر عروسکی از  همراهی وهمکاری مسئولان وزارت ارشاد در بر گزاری این جشنواره تشکر کرد. دبیر جشنواره تاتر بین المللی عروسکی در این مراسم به اهمیت مسئله فرهنگ اشاره کرد و گفت: «اهمیت  فرهنگ و هنر بسیار زیاد است و شاید ارزش آن در کشور از دستاوردهای هسته ای هم بیشتر باشد.»

برومند در ادامه به ناراحتی عده ای از مراسم شامی که در کاخ موزه گلستان برگزار شده بود، پرداخت و با لحنی طنز آمیز گفت: «رسانه‌ای گفته بود هزینه زیادی برای آب زرشک شده و من می گویم اگر آب زرشک توانسته دل های هنرمندان عروسکی را به هم نزدیک کند، پس زنده باد آب زرشک.»

مرضیه برومند به حرکت های مثبت جشنواره تاتر عروسکی پرداخت گفت: «ما امسال حرکت شاد خیابانی برگزار کردیم. در کارناوال شادی ما شعارهایی زیست محیطی و شعارهایی برای صلح و امنیت سر دادیم. این شعارها متعلق به همه بچه ها بود به خصوص بچه های مسلمان غزه که در وحشت و نا آرامی به سر می برند . من امیدوارم که این حرکت تدوام داشته باشد.»

تقدیر هنرمندان از مدیر نمونه 

یکی از نکات برجسته  این مراسم تقدیر از علی منتظری مدیر سابق مرکز هنرهای نمایشی و دبیر اولین دوره جشنواره نمایش عروسکی بود كه از وي تقدیر و تجلیل به عمل آمد. وی لوح تقدیر و تندیس خود را که از علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفت، به همسرش تقدیم کرد. مرضیه برومند و هادی مرزبان به همکاری و تعامل علی منتظری در برگزاری اولین جشنواره تاتر عروسکی اشاره کردند و او  را مدیری توصیف کردند که درهای اتاقش همیشه به روی هنرمندان باز بوده است و با آنان به خوبی تعامل برقرار می کرده است.

علی منتظری پس از حضور بر روی سن با تقدیر از مرضیه برومند گفت:« من فقط وظیفه سازمانی ام را انجام داده ام و همیشه باید یادمان باشد که مدیریت فرهنگ و هنر مدیریت بر دلهاست.» در تنها بخش رقابتی جشنواره پانزدهم عروسکی حمید جبلی، علیرضا نادری، فرهاد توحیدی و اسدی، لوح تقدیر و تندیس جشنواره را به برندگان بخش نمایشنامه نویسی اهدا کردند.نمایشنامه های کاش پام به ماه می رسید، گل های شمعدانی، تقی در موقعیت حوری، گاوچران های مغربی و ماهی پیر و کنسرو هلو به ترتیب شایسته تقدیر و دریافت تندیس جشنواره شناخته شدند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین