کد خبر: ۲۷۲۸۰۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
تحلیل یک جامعه‌شناس از رواج خشونت علیه زنان

عقده‌های توجیه‌شده، زمینه رفتارهای خشونت‌آمیز را افزایش می‌دهد

دکتر حسین باهر معتقد است: ریشه خشونت علیه زنان محصول شرایط جامعه نامتعادل است. این جامعه‌شناس می‌گوید: در جامعه نامتعادل که از بحران اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برد؛ خشونت فراگیر گسترده شده و قربانی می‌گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس اجتماعی: دکتر حسین باهر جامعه‌شناس و رفتارشناس به مناسبت روز منع خشونت علیه زنان به خبرنگار «آفتاب» گفت: «خشونت علیه زنان ریشه‌های تاریخی، جغرافیایی و سیاسی و اجتماعی زیادی دارد که نیازمند بحث مفصل و طولانی است که در این مجال نمی‌گنجد. اما در ارتباط با افزایش خشونت علیه زنان در برهه‌ای خاص می‌توان به دلایل گوناگون اشاره کرد.»

این جامعه‌شناس افزود: «اسیدپاشی‌هایی اخیر چه به قصد انتقام‌جویی و چه به دلایل و مقاصد دیگر نمونه خشونت‌های بارز و وحشتناک علیه زنان است. خشونت‌هایی که ریشه آن همواره در جامعه مردسالار ایرانی وجود داشته و در دوره‌هایی نیز تشدید شده است.»

دکتر باهر خشونت‌های غیر فیزیکی جمعی علیه زنان پرداخته و تاکید کرد: «خشونت کلامی متلک‌پرانی به زنان یکی از رایج‌ترین نوع خشونت علیه زنان است. این نوع خشونت علیه زنان در جامعه ما وجود داشته و هیچ‌کس آن را جدی نمی‌گیرد. حال آنکه در غرب پلیس نامرئی پدیده متلک‌پرانی را کنترل و با فرد خاطی برخورد می‌کند اما در ایران هنوز برای برخورد با این پدیده فکر و اقدامی انجام نشده است و هنوز این به سادگی از این مسئله می‌گذریم.»

این جرم‌شناس تاکید کرد: «حضور طبیعی زنان در جامعه جایی را برای مردان تنگ نمی‌کند اما متاسفانه جامعه ایرانی درحال حاضر در حالت تعادل به سر نمی‌برد. جوانی که از حقوق اولیه مثل شغل و ازدواج مناسب محروم است دچار عقده‌هایی روحی- روانی شده و آن را به شکل خشونت‌آمیز علیه زنان جامعه به کار می‌گیرد. من فکر می‌کنم مسئولان وقت باید شرایط اشتغال و ازدواج جوانان را فراهم کنند تا فشارهای روحی و روانی که منجر به رفتارهای خشونت‌آمیز می‌شود؛ کمتر شود.»

باهر در ادامه تاکید کرد: «متاسفانه گاهی دیده می‌شود برخی از افراد عقده‌های شخصی خود را زیر پوشش برخی عقیده‌ها توجیه می‌کنند که این امر اصلا پسنیده نیست. عقده‌های توجیه شده که زمینه رفتارهای خشونت‌آمیز و غیرعقلانی علیه زنان را افزایش می‌دهد، در هیچ مکتب و مسلکی پذیرفته شده نیست و باید برای درمان این افراد چاره‌اندیشی کرد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین