کد خبر: ۲۷۸۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
شکاف اصولگرایان، اجماع اصلاح طلبان

نگرانی اصولگرایان از انتخابات مجلس دهم

یکسال مانده به انتخابات مجلس دهم، فعالیت های انتخاباتی علنی تر شده و هر روز چهره جدیدی از خود را نمایان می کند. عده ای که دم از زودهنگام بودن این فعالیت ها می زنند خود به شکل های مختلف فعال شده اند. از ماه ها قبل به بهانه اجماع اصولگرایان تشکیل جلسه داده اند و حالا که نتایج آن را رضایت بخش نمی بینند از اجماع و یک دستی رقیب به وحشت افتاده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- مهتاب اسفندیاری: پیروزی سال گذشته اصلاح طلبان و اعتدال گرایان در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 وحشت به گروههای اصولگراها انداخته است. تا پیش از این برای اینکه عرصه را خالی نکرده باشند در پاسخ به پیروزی سال 92، روحانی را زیر مجموعه خود می خوانند؛ اما به مرور با فاصله گرفتن دولت از سیاست های آنها موضع خود را تغییر دادند. حالا بعد از گذشت یک سال و اندی از روی کار آمدن دولت اعتدال گرای تدبیر و امید که بیشتر آرای خود را از همراهان اصلاح طلب دارد، ترس خود را علنی کرده اند.

از نیمه دوم سال گذشته گروه های اصولگرا برای ایجاد اجماع و همگرایی با محوریت سیدرضا تقوی، رییس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور شهر به شهر سفر کرده اند و جلسه تشکیل داده اند. جلساتی که هنوز هم بعد از گذشت حدود یک سال ادامه دارد و نتیجه مثبتی هم از آن اعلام نشده است.

به گزارش آفتاب، حالا افراد و گروه هایی که خود از مدت ها قبل جلسه همگرایی و اجماع گذاشته اند؛ هشدار می دهند؛ هشدار از ورود رقیب به عرصه؛ آن هم نه با عنوان رقیب و رقابت بلکه با استفاده از حربه ای که پنج سال است بر طبل آن می کوبند؛ حضور فتنه گران به عرصه رقابت. گویی فراموش کرده اند فتنه گرانی که از آنها دم می زنند رقیب انتخاباتی و همنشین سیاسی سال های دور و نزدیک آنها هستند.

کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران در خطبه این هفته ضمن هشدار برای حضور افرادی که آنها را فتنه گر خواند عنوان کرد: "در حال حاضر برخی دانشگاه‌ها محل امن و باشگاه تبلیغاتی این افراد شده است." وی خاطرنشان کرد: "فتنه‌گران از حالا برای خبرگان و مجلس برنامه‌ریزی کرده‌اند و از امکاناتی که حقشان نیست استفاده می‌کنند تا مجلس را برای خودشان زمینه‌سازی کنند و در خبرگان نیز دست داشته باشند تا بتوانند برای متزلزل کردن نظام برنامه‌ریزی کنند." این عضو جامعه روحانیت مبارز، در کنگره جمعیت ایثارگران نیز که صبح جمعه برگزار شد گفته است: "شعار، صندوق و رای خیلی حرف دارد. در مساله انتخابات همه مکلفین شرکت نمی‌کنند و در نتیجه برنده از آرای اکثریت مردم برخوردار نیست و از آرای اکثریت افراد شرکت کننده برخوردار است. بنابراین اعتباری ندارد و گاهی براساس جوسازی و فشارها و پول‌هایی که می‌دهند افراد غیر اصیل در صحنه حضور پیدا می‌‌کنند، مگر می‌شود رای مومنان و فرهیختگان با یک دیوانه و کسی که با پول در انتخابات شرکت کرده به یک میزان باشد؟"

علاوه بر صدیقی، سید رضا تقوی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور هم که از تریبون نماز جمعه به ایراد سخن پرداخت، اظهاراتی مشابه داشته و عنوان کرد: "لایه‌های زیرین فتنه باید شناسایی و معرفی شوند. وی مطرح کرد: "فتنه‌ها بستری برای شکل‌گیر می‌خواهند، فتنه‌ها و پدیده‌های اجتماعی اول در جامعه یک بستر و شرایطی را به وجود می‌آورند لذا باید از بسترسازی فتنه‌ها مراقبت کنیم، بنده از همین امروز هشدار می‌دهم برای انتخابات آینده چرا که بسیاری از بسترها از الان آماده می‌شوند و مردم باید هوشیار باشند، هر فتنه‌ای در بستر مناسبی از پیش ساخته شده پرداخته می‌شود و سپس به صورت یک جریان اجتماعی خودنمایی می‌کند."

به گزارش آفتاب، صحبت های صدیقی و تقوی در حالی مطرح می شود که همه می دانند تایید صلاحیت برای ورود به انتخابات در جمهوری اسلامی ایران زیر نظر مستقیم شورای نگهبان است. تجربه سال های قبل هم نشان داده است که تعداد زیادی از نامزدهای انتخاباتی در جریان اصلاح طلب به وسیله همین ارگان رد صلاحیت شده اند و اجازه حضور در انتخابات را نداشته اند. حال باید دید که منظور امام جمعه موقت تهران از ورود افراد غیراصیل که با پول در انتخابات شرکت کرده اند، با وجود نظارت شورای نگهبان کیست؟

میزان رد صلاحیت ها در شورای نگهبان به بهانه فتنه گر بودن به حدی است که پیش از این گروه های اصلاح طلب هشدار داده اند که انتخابات مجلس آینده هم احتمالا مانند سال های قبل خواهد بود. آنها تاکید کرده اند که اصلاح طلب ها باید افرادی را معرفی کنند تا از سد شورای نگهبان عبور کنند.

فعالیت انتخاباتی اصلاح طلبان را محسن رهامی رییس ستاد انتخاباتی آنها، چندی پیش به آفتاب خبر داد و عنوان کرده بود که از ابتدای سال جدید این جلسات تشکیل شده است. وی تاکید کرد که این جلسات در جهت رسیدن به اجماع و بستن یک لیست مشترک برای انتخابات سال آینده است.

به هر حال انتخابات سال 92 و پیروزی اصلاح طلبان با برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای که به وسیله شورای سیاستگذاری خاتمی انجام شد، به نظر کارساز بوده است. فضای حاکم بر فعالیت گروه های اصولگرا نیز نشان می دهد که آنها وحشت کرده اند؛ از یک سو به دلیل اجماعی که از اصلاح طلبان سراغ دارند و از سویی دیگر به واسطه نبودن این اجماع در میان جریان اصولگرا. جریانی که با وجود نبودن چهره هایی مانند مهدوی کنی و عسگراولادی اجماع با شیخوخیت همیشگی را هم از دست داده است. علاوه بر همه اینها، با سنگ اندازی گروه های تندرویی مانند جبهه پایداری و بازگشت حلقه احمدی نژاد در آستانه انتخابات مجلس، در میان خودشان روبرو هستند که به نظر می رسد اجماع را بیش از همیشه دست نیافتنی کرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین