کد خبر: ۲۷۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲

متهم: محمود احمدی نژاد

در روزهای ابتدایی دی ماه و همزمان با فرا رسیدن نهم این ماه، فضای رسانه ای کشور پر از اظهارنظرها، موضع گیری ها و واکنش ها به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 می شود. امسال نیز این وضعیت وجود داشت با این تفاوت که پنج سال بعد از این رویدادها، تعابیر جدیدی درباره آن شنیده می شود.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه «ابتکار» در یادداشتی به «بررسی تاثیر رفتار رئیس دولت دهم در وقایع سال 88» پرداخته و نوشته است: در روزهای ابتدایی دی ماه و همزمان با فرا رسیدن نهم این ماه، فضای رسانه ای کشور پر از اظهارنظرها، موضع گیری ها و واکنش ها به وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 می شود. امسال نیز این وضعیت وجود داشت با این تفاوت که پنج سال بعد از این رویدادها، تعابیر جدیدی درباره آن شنیده می شود.

متهم: محمود احمدی نژاد

اگر از ادعای تاثیر این رویدادها بر تحریم های ایران و مشکلات اقتصادی کشور در چهار سال بعد از آن بگذریم، برای اولین بار در فضای سیاسی، رفتار انتخاباتی محمود احمدی نژاد در انتخابات 88 به عنوان یک تخلف و از عوامل ناآرامی های آن سال مطرح می شود. این نکته از این جنبه جالب توجه است که بسیاری از این انتقادات از سوی کسانی مطرح می شود که در جناح حامیان رئیس دولت دهم بودند.


«دهم»، نام مستندی بود که با موضوع وقایع سال 88 از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد. در قسمت اول این مستند، یکی از دلایل اعتراض های مردمی پس از انتخابات، رفتار محمود احمدی نژاد در مناظره های تلویزیونی و سپس سخنان وی در جمع حامیان خود پس از پیروزی در انتخابات مطرح شد. این مستند البته به دلایل دیگری هم در این زمینه پرداخت که تکرار همان چیزی بود که در این سال ها مطرح می شد. این اولین انتقادی بود که از رفتار انتخاباتی احمدی نژاد در سال 88 در رسانه ملی صورت گرفت.در این برنامه تلویزیونی محمود احمدی نژاد به عنوان عامل و مسبب دو قطبی شدن انتخابات سال 88 معرفی شد. در ادامه این ویژه برنامه تلویزیونی صحنه های سخنرانی محمود احمدی نژاد در 24 خرداد سال 88 در میدان ولیعصر تهران پخش شد و ضمن انتقاد از ادبیات رئیس جمهور سابق و استفاده وی از عبارت «خس و خاشاک» به مدیریت سابق صدا و سیما هم انتقاداتی درباره پخش این سخنان وارد گردید. در این ویژه برنامه بلافاصله بعد از پخش سخنان احمدی نژاد در حمله به هاشمی بلافاصله بخش هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب در فردای مناظره که در آن از برخی بداخلاقی ها و رفتارهای تخریب کاندیداها و هوادارانشان انتقاد شده بود پخش گردید. در این ویژه برنامه تلویزیونی محمود احمدی نژاد به عنوان تحریک کننده افکار عمومی و آغاز کننده درگیری ها و مناقشات بعد از انتخابات سال 88 معرفی شد و بر صندلی اتهام نشست.صداوسیما در اقدامی جالب توجه خود را هم بی نصیب نگذاشت و پس از عبور از احمدی نژاد، از عملکرد خود در آن دوران نیز انتقاد کرد. این مستند هر چند مختصر، اما به برخی عملکردهای صداوسیما نیز انتقاد وارد کرد و یادآور شد که شاید رسانه ملی نباید به پخش مستقیم برخی از حوادث اقدام می کرد.موج انتقاد و متهم شناختن احمدی نژاد البته در این برنامه متوقف نشد. به عنوان مثال حسن بیادی، از اعضای ائتلاف آبادگران ایران اسلامی که در انتخابات 84 پشت سر احمدی نژاد ایستاد و در انتخابات دهم ریاست جمهوری از وی برائت جست، درباره نقش احمدی نژاد در حوادث پس از انتخابات 88 در مصاحبه ای با تابناک گفت: در آن دوران مخالفت ها علیه ایشان شدت گرفت اما یکی از دلایل رای آوردن ایشان دو قطبی شدن انتخابات بود. این هم سیاست خودش بود که انتخابات دوقطبی شود. این دو قطبی شدن کشور ضربات مهلکی به کشور زد چرا که ظرفیت ها را از بین برد. در دوقطبی شدن جامعه رقابت را به دشمنی تبدیل می کند. دیدید که این اتفاق هم افتاد.محسن رضایی، یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 88 نیز در برنامه تلویزیونی «متن-حاشیه» به رفتار انتخاباتی احمدی نژاد اشاره کرد و گفت: احمدی نژاد هم وقتی گفت خس و خاشاک، بعدش عده ای به خیابان آمدند.وی همچنین دوران این ادبیات را به پایان رسیده عنوان کرد.


خلاف شرع، اخلاق و قانون



محسن اسماعیلی، عضو شورای نگهبان نیز یکی دیگر از افرادی بود که از رفتار انتخاباتی احمدی نژاد در آن سال انتقاد کرد. وی در نشستی اظهار کرد: همه مسائل فتنه 88 از نوع رفتار آقای احمدی نژاد در مناظرات انتخاباتی که از رسانه ملی پخش شد، نشات نمی گیرد، هرچند ایشان رفتار مناسبی نداشتند.اسماعیلی افزود: رفتار آقای احمدی نژاد در مناظرات خلاف شرع و اخلاق بود که رهبر معظم انقلاب نیز این نوع رفتار را مورد نکوهش قرار دادند.حجت الاسلام سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز نیز در گفت وگویی با آنا، درباره ضرورت پاسخگویی رئیس دولت سابق در زمینه حوادث سال 88، تصریح کرد: حتما آقای احمدی نژاد باید به خاطر اقدامات خلافی که انجام داده پاسخگو باشد. به چه مناسبت، شب ارتحال امام(ره) در مناظره اسم آقایان هاشمی و ناطق و خانواده هایشان را می آورد؟ ولو اینکه آنها خطاهایی هم کرده باشند؛ ما درصدد تبرئه کسی نیستیم ولی درصدد تخطئه کسی هم نباید باشیم.اکرمی همچنین گفت: احمد ی نژاد باید درباره عملکرد دولتش هم پاسخگو باشد. او باید پاسخ دهد که آیا به نظرش، برخورد با آقای متکی به سیاست خارجی ما آسیب نزد؟ او باید درباره همه این موضوعات و همچنین مسائل مشابه پاسخگو باشد.


رفتار احمدی نژاد در مناظرات غیراخلاقی بود


احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس نیز یکی دیگر از کسانی بود که از تریبون صداوسیما و این بار در برنامه «دیروز، امروز، فردا» به این موضوع اشاره کرد. وی گفت: قوی ترین و درست ترین ایرادی که آقای مهندس موسوی در آن مناظره ها به آقای احمدی نژاد گرفت قانون شکنی آقای احمدی نژاد بود.این نماینده مجلس ادامه داد: همه چیز با قانون حل نمی شود، اخلاق می خواهد. کار آقای احمدی نژاد که جلوی دوربین اینطوری کاغذ را گرفت و گفت مربوط به خانم آقای رقیبشان است غیرقانونی بود؟ خیر، اما غیراخلاقی بود. توکلی با انتقاد از صداوسیما در پرداختن به ایرادها و بی قانونی های احمدی نژاد تصریح کرد: مردم ما را نگاه می کنند و می گویند چطور توانستید نسبت به رقیب خود آن قدر سخت گیر باشید اما به رفیق خودتان که برسید سهل گیر می شوید. چه جوابی بدهیم؟سخنان این چنین در این ایام کم نبودند. حال باید دید که دلیل مطرح شدن چنین اتهامی برای احمدی نژاد چیست؟ آیا صرفا گذر از آن زمان و نیز سپری شدن دوران ریاست جمهوری دهم باعث شده است که دیدگاه نسبت به آن وقایع واقع نگرانه تر شده و از تفکیک رویدادها به له و علیه دولت خودداری شود؟ آیا نگرانی از بازگشت احمدی نژاد باعث متهم کردن وی شده است؟


فاصله گرفتن از احمدی نژاد برای تندروها بی ضرر است


حمیدرضا جلایی پور، فعال سیاسی در این باره می گوید: تندروهایی که در پنج سال گذشته این آش را درست کرده اند، فرصت طلب هم هستند. در همان زمان دولت مهرورزهم با حمایت های خود این کارها را تایید کردند وگرنه آقای احمدی نژاد در اندازه ای نبود که آن اقدامات را انجام دهد.وی تاکید کرد: حالا دیگر دوره احمدی نژاد تمام شده لذا فاصله گرفتن از او برای تندرو ها هزینه ندارد. اگر همان شیوه را هم بخواهند ادامه دهند برایشان ضرر دارد. جلایی پوربه آفتاب گفت: البته اگر بخواهیم کمی بدبین تر به این تغییر رویه نگاه کنیم ، این می شود که آقایان بررسی کرده اند و متوجه شده اند که اگر با همین رویکرد پیش بروند، انتخابات مجلس را از دست خواهند داد. بنابراین در تبلیغات از دولت احمدی نژاد فاصله گرفته اند تا خود را موجه تر نشان دهند که البته این هم خوب است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین