کد خبر: ۲۷۹۴
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۲:۲۵

نگاهي به ديپلماسي ايران در فروردين 1383

آفتاب‌‌نیوز :

لغو مجازات 4 شركت روسي :روزنامه دولتي ايزوستيا چاپ مسكو در گزارشي در شماره روز شنبه هشتم فروردين 1383 خود از لغو مجازات آمريكا عليه چهار شركت روسي متهم به همكاري با جمهوري اسلامي ايران خبرداد.

اين روزنامه در گزارش خود با عنوان «آمريكا مجازات عليه روس ها را لغو كرد» نوشت: مؤسسه گرافيت، مؤسسه علمي پژوهشي و طراحي «تكنيك انرژيتيك» و شركت هاي «اورپالاس ۲۰۰۰» و «موسو» و همچنين آناتولي كونتسوويچ كارشناس مشهور روسيه در رشته سلاح شيميايي از مدت ها پيش مورد تحريم آمريكا قرار گرفته بودند.كونتسوويچ كه تا زمان لغو تحريم ها زنده نمانده و در سال ۲۰۰۲ جان باخت در مورد همكاري با كشورهاي مايل به داشتن سلاح شيميايي مورد سوءظن آمريكايي ها قرار گرفته بود.

آمريكا شركت هاي روسي را به تحويل فناوري موشكي به ايران متهم ساخته بود در حالي كه كميسيون دولتي ويژه كنترل صادرات روسيه پس از بازرسي اين واحدها پاي بند آنها به قوانين صادراتي و همچنين عدم نقض پيمان منع گسترش سلاح كشتار جمعي را ثابت كرد.والي كتيكف رئيس مؤسسه «گرافيت» مي گفت كه همكاري اين مؤسسه با ايران صرفاً جنبه اقتصادي داشته و كاملاً قانوني بوده است.
وي افزوده بود محموله شركت ما كه از طريق اتريش به ايران منتقل مي شد به دليل واهي به وسيله آمريكايي ها توقيف شد ولي پس از مداخله گمرك اتريش و اثبات ممنوعه نبودن كالا آن را به ايران ارسال كردند.كتيكف گفت: پس از بلوكه شدن حساب هاي مؤسسه در بانك هاي خارجي و به تعليق درآمدن قراردادهايمان در خاورميانه و آسيا ما بازارهاي زيادي را از دست داديم كه به سود توليدكنندگان غربي تمام شد.

ربوده شدن يك روحاني ايراني در گويان : پليس گويان اعلام كردجست وجوي خود را براي يافتن يك ايراني كه گفته مي شود از يك كالج اسلامي ربوده شده آغاز كرده است.15 فروردين 1383هنگامي كه «محمدحسين ابراهيم» مدير كالج اسلامي مطالعات پيشرفته، اين مؤسسه را ترك كرد افراد ناشناس او را از اتومبيلش بيرون كشيدند و به درون خودرويي كه در آن حوالي منتظر بود انداختند. هنري گرين رئيس پليس جورج تاون (پايتخت گويان) در گفت وگويي با خبرگزاري فرانسه گفته بود كه ما با تشكيل گروهي مشغول بازجويي از برخي افراد هستيم تا به جزئيات اين مسئله پي ببريم و در صدديم تا اين فرد را پيدا كنيم و او را به سلامت به خانه اش بازگردانيم.روشن خان يكي از روحانيون مسلمان گويان كه همكاري نزديكي با اين كالج اسلامي دارد در گفت وگويي با خبرگزاري فرانسه گفت: وي گمان مي كند كه ابراهيم ممكن است در ارتباط با اختلافات بين المللي بر سر مالكيت اين سازمان اسلامي كه از سوي ايرانيان مسلمان حمايت مالي مي شود ربوده شده باشد. گويان كه در شمال شرقي آمريكاي جنوبي قرار دارد از مستعمرات انگليس به شمار مي رفت كه در سال ۱۹۶۶ اعلام استقلال كرد.

اجلاس وزراي خارجه كشورهاي ساحلي خزر در مسكو: «ويكتور كاليوژني» نماينده سابق رئيس جمهوري روسيه در امور درياي خزر 17 فرور1383دين دستور كار اجلاس وزيران خارجه كشورهاي حاشيه اين دريا كه قرار استاز 18 فروردين در مسكو تشكيل شود از جمله بررسي برگزاري اجلاس سران در تهران را تشريح كرد.
كاليوژني در گفت وگو با خبرنگاران گفته بود كه كشورهاي ساحلي درياي خزر با تشكيل اجلاس سران در تهران تا پايان سال جاري ميلادي موافق هستند و تنها مسئله در زمان حاضر انجام هماهنگي هاي لازم به وسيله طرف ايراني به عنوان ميزبان است.با اين همه اين اجلاس در سال 83 در ايران برگزار نشد.
در اجلاس وزيران خارجه علاوه بر اين مسئله موضوعاتي چون انرژي، ذخاير بيولوژيكي، حفظ محيط زيست، عبور از گذرگاه هاي آبي داخل روسيه و كشتيراني در خزر بررسي مي شود.
به گفته وي بيش از ۶۰ درصد مسائل مربوط به تعيين كنوانسيون رژيم حقوقي درياي خزر تاكنون حل شده و تنها مسائلي باقيمانده كه از حيطه وظايف گروه كاري مركب از معاونان وزارتخانه هاي امور خارجه خارج است.كاليوژني افزود: در اجلاس مسكو همچنين پيشرفت همكاري كشورهاي ساحلي درياي خزر و مسائل جهاني در ارتباط با آن مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.
سفر محمد البرادعي به تهران: محمد البرادعي مديركل آژانس اتمي كه پيش از سفر به تهران در فرودگاه شهر وين به خبرنگاران گفته بود دو موضوع اصلي يعني منشأ آلودگي هاي اتمي و نسل جديد سانتريفوژها را در تهران در دستور كار دارد صبح 17 فروردين1383 در نخستين ديدار با چهره خبرساز ايران يعني غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژي اتمي در تپه هاي اميرآباد مقر سازمان انرژي اتمي ايران گفت وگو كرد كه آن را باز و صادقانه خوانده است.حاصل نشست البرادعي و آقازاده توافق بر تسريع همكاري هاي ايران و آژانس بوده است. مديركل آژانس لحظاتي كوتاه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت كه سفرش به تهران براي تسريع همكاري ها است.

آنچنان كه غلامرضا آقازاده و محمدالبرادعي تصريح كردند هدف نخست سفر سوم مديركل آژانس برآورده شده است. رئيس سازمان انرژي اتمي ايران نيز كه در نخستين روزهاي سال نو تصميم به فرآوري آزمايشي اتمي را اعلام كرده بود و موجي از تحليل و خبر و موضع گيري را در جهان به دنبال داشت در كنار آقاي مديركل و در حضور خبرنگاران گفت كه به مصلحت است كه اين پروژه آژانس هرچه سريع تر تمام شود چرا كه ما پروتكل الحاقي را به صورت داوطلبانه به زودي به مورد اجرا خواهيم گذاشت. رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در حالي از اجراي پروتكل الحاقي به صورت داوطلبانه خبر داد كه از حدود ۶ ماه پيش اعلام شده بود اين پروتكل در حال اجراست.

فشردگي مذاكرات آقازاده و البرادعي به حدي بود كه رئيس سازمان انرژي اتمي ايران به اشتباه از كلمه «توقف» به جاي تعليق غني سازي اورانيوم استفاده كرد كه عصر همان روز حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي گفته هاي وي را تصحيح كرد و توضيح داد كه جمهوري اسلامي ايران هرگز فعاليت هاي اتمي اش را متوقف نخواهد كرد. مهم ترين نكته اي كه در گفت وگوي كوتاه مدير كل آژانس با خبرنگاران در مقر سازمان انرژي اتمي ايران مطرح شد اين بود كه وي اعلام كرد آژانس از اينكه سايت ديگري غير از نطنز و شركت كالاي الكتريك وجود داشته باشد اطلاعي ندارد. البرادعي همچنين خبر از حضور مجدد بازرسان آژانس در ۱۲ آوريل داد. قرار است بازرسان در اين دوره از مونتاژ قطعات گزارش تهيه كنند.روز گذشته در لحظاتي كه آقازاده مدير كل آژانس را تا نزديك خودروي البرادعي بدرقه مي كرد به خبرنگاران گفت كه براساس توافقات انجام گرفته دستور العمل توقف ساخت قطعات و مونتاژ آنها نيز به سازمان انرژي اتمي ايران ابلاغ شده است. منظور آقازاده از اين تجهيزات قطعات سانتريفوژ است كه در غني سازي اورانيوم به كار گرفته شود.

به گفته غلامرضا آقازاده از 21 فروردين 1383تمامي فعاليت هاي ساخت قطعات و مونتاژ آنها تعطيل خواهد شد.مديركل آژانس همراه معاون اش در امور پارلمان ها سوار بر خودروي تشريفات جمهوري اسلامي، مقر سازمان انرژي اتمي ايران را براي صرف ناهار كاري با دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران ترك كرد.اگر آنچنان كه محمد البرادعي در مقابل غلامرضا آقازاده اعلام كرد كه هدف سفرش تسريع در همكاري آژانس و ايران بوده، آقاي مديركل دستاوردي مهمتر از آنچه كه انتظارش را داشت به دست آورده بود و با دستي پر به سوي ساختمان شوراي عالي امنيت ملي حركت كرد كه حسن روحاني همراه مشاورانش در آنجا به انتظار او نشسته بودند. زمانبندي مذاكرات البرادعي و روحاني به شكلي تنظيم شده بود كه يك ساعات پيش از ملاقات با خاتمي، مصاحبه مطبوعاتي برگزار شود اتفاقي كه به علت فشردگي مرحله دوم مذاكرات روي نداد.

جلسه گفت وگوي خصوصي البرادعي و روحاني بيش از مدت پيش بيني شده به طول انجاميد و مانع انجام مصاحبه مطبوعاتي مشترك مديركل و دبير شوراي عالي امنيت شد. دقايقي پيش از پايان مذاكرات خبرنگاران از ساختمان شوراي عالي امنيت به بيرون هدايت شدند و ساعاتي پس از آن مديركل آژانس همراه معاون اش از محل ساختمان خارج شدند. البرادعي روي پلكان به سئوال خبرنگاران پاسخ داد: «روحاني به من اطمينان داده كه ما گزارش و اطلاعات مهمي را تا پايان اين ماه از ايران دريافت خواهيم كرد.» محمد البرادعي كه شمرده و آرام و سر فرصت پاسخ مي گفت جلسه سه ساعته با حسن روحاني را يك جلسه سازنده خواند: «من همين الان يك جلسه سازنده با دكتر روحاني را به پايان رساندم ما پيشرفت و اجراي بازرسي هاي ايران را مورد بازبيني قرار داديم. مي دانيد كه در سال گذشته فعاليت بازرسي فشرده اي در ايران داشتيم.

واپسين سئوال خبرنگاران از مديركل آژانس درباره تحت تأثير بودن وي از ايالات متحده بود. البرادعي سعي كرد كه خبرنگاران را در اين زمينه قانع كند و در حالي كه آماده ترك تريبون شده بود گفت: «بسياري هم مي گويند كه من زير فشار ايراني ها هستم. بسياري هم مي گويند كه تحت فشار ديگران است. اين گزارش ها نادرست است چرا كه سابقه ما در عراق، ايران و هر جاي ديگر قابل بازبيني است.»البرادعي با پاسخ به اين پرسش از پلكان شوراي امنيت پايين آمد و به طرف اتومبيل بنزي رفت كه وي را به محمد خاتمي رئيس جمهور ايران مي رساند. حسين موسويان دبير كميته سياست خارجي شوراي امنيت ملي در اين لحظات، مدير كل آژانس را همراهي مي كرد تا فصل سوم ملاقات هاي محمد البرادعي در تهران آغاز شود.ملاقات دبيركل آژانس و رئيس جمهور ايران درواقع يك ديدار تشريفاتي بود كه طي آن محمد خاتمي موضع نهايي ايران را اعلام كرد و محمد البرادعي گزارش مذاكرات خود را در تهران به اطلاع رئيس جمهور رساند.البرادعي ساعت هفت وسي دقيقه به محل اقامت رئيس جمهور ايران رسيد و لحظاتي در محل ملاقات هاي رسمي خاتمي تنها ماند تا رئيس جمهور ايران با عبايي قهوه اي رنگ به سالن رسيد.

خاتمي در اين ديدار كه ديگر به شب هنگام تهران رسيده بود بار ديگر به حق مسلم ايران در برخورداري صلح آميز از انرژي هسته اي تأكيد كرد و ابراز اميدواري كرد كه روند بررسي ها هرچه سريع تر به شكل مطلوب خاتمه يابد.به گفته خاتمي جنجال هاي اخير درباره فعاليت هاي اتمي ايران بهانه است و اهميت چنداني ندارد. رئيس جمهور ايران تهديد تهران قطع همكاري با آژانس را در كلامي به مراتب نرم تر اين چنين توصيف كرد كه اگر برخورد مثبت آژانس و شوراي حكام نباشد با وضعيت تازه اي روبه رو خواهيم شد.محمد البرادعي هم از دو فصل مذاكرات خود در تهران گزارشي به رئيس جمهور ارائه كرد كه حاكي از خرسندي وي از گفت وگوهايش در تهران بود.در لحظاتي كه مديركل آژانس در كاخ جمهوري به رئيس جمهور ايران گزارش هاي مذاكرات خود را ارائه مي كرد، حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت در دفتر كار خود به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ مي داد. روحاني درباره فضاي مذاكرات اش با البرادعي توضيح داد و گفت «سه ساعتي كه با مديركل و همكارش بحث مي كرديم سئوالات و ابهامات آژانس مطرح شد و ما به يك چارچوب رسيديم و من از ملاقات راضي هستم مسير درستي انتخاب كرديم». به گفته روحاني توافق شد كه مسائل باقي مانده ظرف ۲ ماه آينده به پايان برسد.


فصل پاياني مذاكرات محمد البرادعي در تهران ملاقات با كمال خرازي وزير امور خارجه بود كه براي شركت در اجلاس وزراي خارجه كشورهاي ساحلي به مسكو سفر كرده بود..محمد البرادعي بامداد روز بعد در فرودگاه مهرآباد تهران گفته كه ميانجي ايران و آمريكا نيست. او پس از ديدار با جورج بوش و كالين پاول رئيس جمهور و وزير خارجه ايالات متحده عازم ايران شده بود.

مداخله جويي آمريكا: وزارت امور خارجه آمريكا در اظهاراتي مداخله جويانه اعلام كرد كه عمل به تعهدات و نه تعهد شفاهي تنها راهي است كه ايران از طريق آن مي تواند اتهاماتي را كه در خصوص دنبال كردن مخفيانه برنامه هسته اي به اين كشور نسبت داده مي شود، برطرف كند.خبرگزاري رويتر با مخابره اين خبر به نقل از آدام ارلي، معاون وزير امور خارجه آمريكا در خصوص تعهد ايران به محمد البرادعي مبني بر افزايش و تسريع همكاري هايش با آژانس مدعي شد ما در گذشته تعهداتي مشابه اين تعهد را شنيده ايم و شاهد شكسته شدن اين تعهدات نيز بوده ايم.

معاون نخست وزير عراق در ايران :ابراهيم الجعفري با رد شايعات مربوط به انتقال پيام دولت آمريكا به ايران درباره پناهنده شدن مقتدي صدر به ايران اظهار داشت كه سفرش به تهران بنا به درخواست آمريكا نبوده است و درباره اين مسئله هم چيزي مطرح نشده است.وي كه از اعضاي شوراي حكومت انتقالي عراق بود درباره سفرش به ايران گفت: سفر من به ايران در چارچوب روابط تاريخي و منافع مشترك بين دو كشور بوده است.الجعفري در ادامه ربوده شدن نيروهاي بيگانه به ويژه ژاپني ها را محكوم كرد.وي در پاسخ به اينكه آمريكا ايران را به دخالت در امور داخلي عراق متهم مي كند گفت: معتقديم كه عمليات آزادسازي عراق و دستيابي به حاكميت و استقلال اين كشور به معني عدم حضور نيروهاي بيگانه است اما اين مسئله منجر به ايجاد روابط با كشورهاي همسايه از جمله ايران مي شود.وي گفت: بين ما و ايران روابط و منافع مشترك وجود دارد و همچنين گروهي از اتباع عراقي از مدت ها پيش در ايران به سر مي برند و اين نياز دارد كه ما كمي خوشبين باشيم.الجعفري ادامه داد: بين ما و بسياري از كشورهاي همجوار روابط حاكم است، اما اين مسئله مطمئناً به اين معني نيست كه آنها مي توانند در امور ما دخالت داشته باشند؛ چرا كه ما هم دوست نداريم در امور آنها دخالت داشته باشيم و اصلاً به هيچ كشور بيگانه اي اجازه دخالت نمي دهيم حال چه در سطح منطقه اي باشد و يا در سطح بين المللي.

تحقيق درباره كشته شدن تبعه ايراني در كانادا:سفير وقت كانادا در تهران با بيان اينكه درخصوص قتل كيوان تابش»، تبعه ايراني ساكن كانادا تحقيقاتي انجام شده است، گفت: «نتايج تحقيقات در اين خصوص به زودي منتشر مي شود. فيليپ مك كينون» با ابراز اميدواري به اينكه روابط ميان ايران و كانادا بهتر شود، افزود: «چند تن از اعضاي سازمان حقوق بشر اسلامي ايران به كانادا رفته و با دادياران در مورد پرونده تابش گفت وگو كرده اند و مقامات قضايي كانادا نيز با آنان همكاري كرده اند.
درخواست كمك امريكا از ايران: مقتدي صدر، رهبر ناراضي سپاه المهدي عراق كه چند روزي درگير بيرون راندن نيروهاي اشغالگر از عراق بود 26 فروردين 1383به مكان نامعلومي منتقل شد و اعلام كرد كه حاضر نيست رودررو با نيروهاي آمريكايي وارد مذاكره شود. اين در حالي است كه نيروهاي آمريكايي صدر را تحت تعقيب اعلام كرده و بعد به دنبال زنده يا مرده او هستند. از سوي ديگر از زبان وزير خارجه ايران اعلام شد كه آمريكا از ايران براي حل بحران فعلي عراق كمك خواسته است. كمال خرازي ديروز در جمع خبرنگاران اعلام كرد كه آمريكايي ها نه از طريق ژنو بلكه مستقيم و مكتوب درخواست كرده اند كه ايران در حل بحران فعلي در عراق پيشقدم شود.

مقامات رسمي آمريكا نيز اعلام كردند كه به دليل روابط خوبي كه بين شوراي حكومت انتقالي عراق و دولت ايران وجود دارد، ايران در حال حاضر بهترين گزينه براي كمك به حل بحران فعلي در عراق است. كمال خرازي وزير خارجه ايران نيز با اقدامي سريع هياتي ارشد به عراق اعزام كرد. گفته شده هيات ايراني براي رايزني با مراجع شيعه به عراق رفته اند تا مقدمات همكاري با نماينده سازمان ملل را فراهم كنند.
كشته شدن ديپلمات ايراني در بغداد: با ترور «خليل نعيمي» ديپلمات پنجاه ساله ايراني كه از او در برخي از خبرها به عنوان دبير اول سفارت و در ديگر خبرها رايزن مطبوعاتي نام برده مي شودجمهوري اسلامي ايران نيز به جمع كشورهاي تلفات داده در جريان جنگ عراق پيوست. وابسته مطبوعاتي سفارت ايران روز 27 فروردين هنگامي كه با خودروي شخصي خود از محل سفارت ايران در بغداد خارج شد در خيابان حيفا هدف اصابت تير مستقيم مهاجمان ناشناس قرار گرفت و يك روز پيش از سفر به تهران جهت استفاده از مرخصي جان باخت. شاهدان عيني به شبكه خبري الجزيره گفته اند كه چند فرد ناشناس خودروي ديپلمات ايراني را به رگبار بسته بودند و سپس با شليك دو گلوله به سر، او را به شهادت رساندند.

يك مقام امنيتي عراق ترور رايزن مطبوعاتي ايران را بسيار حرفه اي و با برنامه خوانده و گفته كه عاملان اين ترور افرادي هستند كه در چند روز اخير شايعه اخراج كاردار ايران از بغداد را مطرح كرده بودند. رايزن مطبوعاتي سفارت ايران در بغداد پيش از اين در سفارت ايران در رياض و سركنسولگري ايران در لاهور پاكستان فعاليت كرده بود. در حالي كه كمال خرازي وزير امور خارجه ترجيح داده است درباره عاملان اين ترور گمانه زني نكند، اين مقام امنيتي عراقي تروريست ها را افرادي خوانده كه از منابع مهم و غني مالي و تبليغاتي برخوردارند و از رده هاي دو و سه نظامي پيشين عراق و جوانان خشمگين اين كشور عضوگيري مي كنند.

رايزن مطبوعاتي ايران در شرايطي به قتل رسيده كه يك هيأت ديپلماتيك از ايران دومين روز اقامت خود را براي كمك به حل بحران كنوني، در اين كشور سپري مي كرد. در پي ترور اين ديپلمات ايراني كه دومين تعرض به اعضاي سفارتخانه هاي خارجي از زمان شروع جنگ در عراق بود، وزارت خارجه ايران با انتشار بيانيه اي از شوراي حكومتي انتقالي عراق درخواست كرده كه امنيت حسين صادقي مديركل اداره خليج فارس و هيأت ۴نفره همراه او را تامين كند. حسين صادقي از 26 فروردين ماموريت ديپلماتيك خود را در عراق آغاز كرده بود.

ماموريت هيات ايراني نا تمام ماند : فرستاده ويژه وزير خارجه ايران به عراق كه جهت ديدار و مذاكره با مقام هاي عراقي به اين كشور سفر كرده بود 29 فروردين به ماموريت خود خاتمه داد.

در حالي كه هنوز بيست و چهار ساعت از آغاز اين ماموريت نگذشته رايزن مطبوعاتي سفارت ايران در خيابان مجاور سفارت به دست عواملي كه تاكنون شناسايي نشدند ترور شد، اما فرستاده ويژه ايران به عراق كماكان به سفر خود به عراق ادامه داد.

هر چند كه هيات ايراني بدون سفر به نجف به تهران بازگشته است گفته مي شود قرار بوده در جريان سفر هيات ايراني به عراق، اين گروه با سفر به نجف با افراد شناخته شده اين شهر نيز ديدارهايي ترتيب دهد.

روزنامه الراي العام ادعا كرده بود كه با ترور ديپلمات ايراني در بغداد هيات جمهوري اسلامي ديدارش را با مقتدي صدر لغو كرده است. مقتدي صدر هم اينك در نجف مستقر است. آيت الله سيستاني از مهمترين مراجع تقليد عراق نيز در همين شهر به سر مي برد اما هيات ايراني برخلاف سفر به شهرهاي مهم عراق به نجف عزيمت نكرد. وزارت خارجه ايران پيشتر اعلام كرده بود اين هيات با مرجعيت عراق ديدار خواهد كرد. مشاور حسين صادقي مديركل اداره خليج فارس وزارت خارجه به خبرگزاري فرانسه گفته هيات ايراني از ابتدا نيز قصد ديدار با مقتدي صدر را نداشته و ماموريتي در اين زمينه به هيات محول نشده بود.


«حسين صادقي» كه رياست هيات ايراني را به عهده داشته درباره نتايج اين سفر گفته در عراق با مهمترين جريان هاي اين كشور به منظور پايان دادن به بحران جاري ديدارهايي انجام شده است. هيات ايراني با سيدمحمد بحرالعلوم و ابراهيم جعفري كه اخيراً از ايران ديدار داشتند و سيد عبدالعزيز حكيم، جلال طالباني و مسعود بارزاني گفت وگو كرده است. ملاقات با اخضر ابراهيمي نماينده ويژه كوفي عنان در عراق نيز از ديگر برنامه هاي فرستاده ويژه ايران به عراق بوده است.

معاون حسين صادقي در اداره اول خليج فارس به خبرگزاري ها گفته كه در جريان اين سفر تقويمي براي اوضاع عراق ارائه شد و رايزني ها نيز با طرف هاي مختلف در اين خصوص ادامه خواهد داشت. منظور معاون اداره خليج فارس از رايزني ها ادامه فعاليت براي آرام كردن طرفين درگير در عراق است. با خاتمه اين سفر تنها برنامه پيش بيني شده كه هيات ايراني موفق به انجام آن نشد، ديدار با مراجع عاليرتبه شيعه بوده است. ايسنا نيز خبر داده كه لغو ديدار هيات ايراني يا مقتدي صدر به دلايل امنيتي بوده است. فرستاده ويژه ايران به عراق در حالي به تهران باز گشت كه ماموريت ديپلماتيك وي به طور كامل انجام نشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین