کد خبر: ۲۸۲۵۰۰
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۷

تلاش اوباما برای بهبود رابطه با عربستان

اوباما در تلاش بود تا نشان دهد روابط دیپلماتیک ریاض و واشنگتن تا چه اندازه در این دوره پر از بحران و آشوب اهمیت دارد. اما فراتر از آن سوال این است که ازآمریکا این نمایش چه اهدافی را در سر دارد و به چه منافعی از قبال آن می تواند برسد؟
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: در این دوره از دیپلماسی آمریکا، هرگز سفر طولانی به عربستان صورت نگرفت، به جز سفر هفته گذشته باراک اوباما، که به همراه خیل عظیم شخصیت‌های برجسته  توانست این رکورد را بشکند. روسای جمهوری سابق، وزرای امور خارجه سابق، مشاورین امنیت ملی سابق، وزرای دافع سابق، رهبران و مدیران ارشد کنگره و سازمان سیا در هیئت همراهی کننده اوباما حضور داشتند.

به گزارش «آفتاب» به نقل از هافینگتون پست، جنبه ظاهری و علل حضور مقامات آمریکایی این مراسم برای همه واضح بود. اوباما در تلاش بود تا نشان دهد روابط دیپلماتیک ریاض و واشنگتن تا چه اندازه در این دوره پر از بحران و آشوب اهمیت دارد. اما فراتر از آن سوال این است که ازآمریکا این نمایش چه اهدافی را در سر دارد و به چه منافعی از قبال آن می تواند برسد؟

علل سفر اوباما به عربستان  همراه مقامات این کشور به چند دسته تقسیم می شود:

1.ایجاد روابط دوستانه با آل سعود برای دسترسی آمریکا به منابع نفتی این کشور و مناطق امیر نشین خلیج ضروری است.

2.این رابطه توسط اقدامات آمریکا برای تامین امنیت و حفظ اتحاد با عربستان در مقابل تهدیدهای خارجی حفاظت می شود. آمریکا با پدید آوردن حفاظت نظامی از عربستان  مانند سوپاپ اطمینان برای حفظ ثبات عربستان در منطقه عمل می کند.

3.این اتحاد از طرف دیگر باعث می شود استراتژی های آمریکا در خاورمیانه با همراهی اسرائیل تقویت شود.

4.مبارزه با تهدیدات گروه های تروریستی برای هر دو کشور

5.اجتماع منافع و نتایج مشترک این دو کشور سبب می شود تا نظرات و دیدگاه های متفاوت آنها درباره خطرات گروه های تندروی تروریستی کمتر شنیده شود.

رهبران آمریکایی از طریق حضورشان در عربستان تلاش کردند تا روابط خود را بر اساس این دلایل با عربستان بهبود ببخشند. یک باور فراگیر درباره عربستان وجود دارد و آن این است که به دلیل حساسیت و اهمیت موقعیت عربستان لازم است که در روابط دیپلماتیک با او محتاطانه تر برخورد کرد. اما واضح است که در روابط میان آمریکا و عربستان صداق و خلوص نیت از بین رفته است. هر دوی آنها سرسختانه در تلاشند تا به منافع حداکثری و بهبود موقعیت سیاسی خود دست پیدا کنند. آنها با سوظن به یکدیگر نگاه می کنند اما نه می توانند برای یکدیگر جایگزین پیدا کنند و نه از منافعی که از جانب یکدیگر می توانند بهره بجویند، چشم بپوشند.

طبعا در وضعیت آشفته سیاسی، آمریکا و دولت اوباما نمی خواهد خود را از یک چنین فرصتی محروم کند.آنچه اهمیت این موضوع را برای آمریکا و دولت اوباما مورد تاکید قرار می دهد این است که کشورهای اروپایی و در راس آن فرانسه تلاش کرده بود از اختلافات پیش آمده در روابط عربستان و آمریکا بر سر موضوع هسته ای ایران حداکثر استفاده و بهره برداری را بکند و خود را در قراردادهای اقتصادی و نظامی سودآور جایگزین آمریکا کند. البته خود دولت عربستان بخصوص جناح سعود الفیصل در وزارت امور خارجه نیز تلاش می کرد با نزدیکی به فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی از آن به عنوان اهرم فشار علیه آمریکا و دولت اوباما استفاده کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین