کد خبر: ۲۸۴۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳

وزیر ارتباطات: ماهواره ها سالانه 190 میلیارد دلار کاسبی می کنند

وزیر ارتباطات از تلاش‌های متعدد کشور‌های جهان در عرصه فضایی خبر داد و گفت: در حال حاضر حدود 1200 ماهواره از 50 کشور مختلف دنیا در فضا وجود دارد.
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود واعظی که امروز در حضور رییس جمهوری و در مراسم بزرگداشت روز فناوری فضایی صحبت می‌کرد، با اشاره به قرار‌گرفتن سازمان فضایی در زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات که به تازگی رخ داده، گفت: امروزه در امر فضا رقابت‌ و سرمایه‌گذاری بسیار افزایش یافته است و همانطور که اشاره شد بیش از 50 کشور دنیا ماهواره‌های مستقل خود را دارند که از این میان 9 کشور همسایه ایران هستند.

او ادامه داد: برهمین اساس در دنیای امروز در عرصه فضایی بیش از 300 میلیارد دلار درآمدزایی می‌شود که از این رقم بالغ بر صد‌درصد آن یعنی رقمی حدود 190 میلیارد دلار تنها به درآمد ماهواره‌ها مربوط می‌شود.

این عضو کابینه دولت یازدهم همچنین عنوان کرد: در حال حاضر حدود 20 هزار کانال تلویزیون با استفاده از 250 ماهواره مخابراتی فعال هستند و اکثر کشور‌های دنیا تلاش می‌کنند در عرصه فضایی جایگاه خاصی به دست آورند به همین دلیل رقابت در این عرصه بسیار جدی است.

واعظی در عین حال یادآور شد: اکنون اگر کشوری در عرصه فناوری‌های فضایی مشرف باشد در بخش‌های مختلف نیز به اشراف رسیده و توانایی‌های علمی آن در بخش‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: ما نیز در این عرصه توفیقات خوبی داشته‌ایم و اکنون نگاه دولت به این فضا استفاده بهینه و صلح‌آمیز از فناوری فضایی است.

او در ادامه‌ی صحبت‌های خود با تشکر از رییس جمهوری جهت ساماندهی تشکیلاتی این بخش گفت: از این پس قادر خواهیم بود از تمام متخصصین استفاده کنیم و در این زمینه برنامه‌های جدی و مهمی داریم.

وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که زمان پایان برنامه‌ی 10 ساله اول نزدیک شده، توضیح داد: اکنون در آستانه تعریف برنامه 10 ساله دوم هستیم و نیازمندیم بتوانیم از تمام نیروها و متخصصین استفاده جدی داشته باشیم.

واعظی همچنین یادآور شد: در فاز اول فعالیت‌هایی که در این فضا صورت می‌گرفت بیشتر حالت آزمایشی و تجربی داشت، اما لازم است در فاز دوم استفاده بیشتری از این فضا صورت بگیرد، چرا که تمام بخش‌های کشور اکنون به خدمات ماهواره‌ای و پشتوانه این بخش نیاز دارند و بسیاری از امور بدون دسترسی به این زمینه قابل دسترسی و پیگیری نخواهد بود.

او در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: ما باید به دنبال آن باشیم که ماهواره ملی و مستقل خود را داشته باشیم. برهمین اساس جهت ساخت و پرتاب این ماهواره‌ها اقدامات خاص خود را خواهیم داشت و با اسناد بالادست برنامه‌ی 10 سال دوم را در آینده نزدیک تنظیم کرده و تلاش خواهیم کرد که در این عرصه گام‌هایی جدی برداریم.

پیش از شروع این مراسم محمود واعظی به همراه رییس جمهور از نمایشگاهی که در این زمینه در سالن اجلاس سران برگزار شده، بازدید کردند و پس از پایان برنامه وزیر ارتباطات بار دیگر در غرفه‌های مختلف حاضر شده و به گفت‌وگو با فعالان این عرصه پرداخت.

در بخشی از بازدید واعظی برخی نیروهای فنی پژوهشگاه فناوری اطلاعات یا همان مرکز تحقیقات مخابرات سابق به گلایه از وضعیت خود پرداخته و اظهار کردند بیش از 80 درصد نیروهای فعلی این پژوهشگاه نیروهای کادر اداری هستند که اغلب به واسطه آشنایی با مدیران وارد این مجموعه شده‌اند، اما با این وجود فعالان بخش فنی این پژوهشگاه از شرایط چندان مناسبی برخوردار نبوده و همچنان قرار‌داد‌های آنها با مشکلات متعدد مواجه است.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی نیز پس از شنیدن این صحبت‌ها این وعده را داد که طی روزهای آینده بازدیدی از این مجموعه داشته و پای صحبت‌های مختلف بنشیند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین