کد خبر: ۲۸۶۹۲۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۶
سربازانی که زندگی را به سیاستمداران جاه‌طلب می‌بازند

داستان سربازان پس از جنگ

جف یکی از همان‌ها را کشته بود، با چهار گلوله اسلحه کالیبر سنگین نیمه اتوماتیک این کودک مسلح را نشانه گرفته بود و هنگامی که پسرک در خون خویش می‌غلتید و میان مرگ و حیات دست و پا می‌زد، جف مستاصل‌تر از همیشه، نمی‌دانست که از کار خویش خوشنود باشد یا سرافکنده.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب- سرویس بین‌الملل: در یک شب زمستانی در ماه مارس 2010، جف کودکی را که ماه گذشته در شهر مرجای افغانستان، با ضرب گلوله کشته بود را به یادآورد. همان هنگامی که تب جنگ در شهر مرجا تا به آنجا داغ بود که حتی کودکان 15 ساله نیز کلاشنیکف به دست، خود را در قالب سربازهای خبره و جنگدیده تصور می کردند.

به گزارش «آفتاب» جف یکی از همان‌ها را کشته بود، با چهار گلوله اسلحه کالیبر سنگین نیمه اتوماتیک این کودک مسلح را نشانه گرفته بود و هنگامی که پسرک در خون خویش می‌غلتید و میان مرگ و حیات دست و پا می‌زد، جف مستاصل‌تر از همیشه، نمی‌دانست که از کار خویش خوشنود باشد یا سرافکنده.

چند هفته پس از آن، من و جف در سرازیری جاده‌ای خود را پنهان کرده بودیم و طالبان را که کمی آنسوتر از ما مشغول حفاری در زمین بودند را زیر نظر داشتیم. در همان حال جف برای من، شرح کشته‌شدن پسرک را برای بار چندم می‌داد.

حالا 5 سال از آن زمان گذشته است. جف دیگر چیزی در آن باره نمی‌گوید. اما می‌دانم که همیشه به آن اتفاق فکر می‌کند. قصه پسرکی در که شهر مرجای افغانستان توسط 4 گلوله از اسلحه جف کشته شد برای همیشه در ذهن او باقی مانده است.  

سال‌ها از پی این حادثه گذشته است، اما همچنان جف با خاطراتی که از دوران جنگ در ذهنش باقی مانده، از زندگی عادی‌اش جا مانده است. او معتقد است که دیوانه نیست. من هم فکر نمی‌کنم که دچار جنون شده باشد. اما خاطره تلخ کشته شدن آن پسر، با افزایش سن جف پر رنگ‌تر از گذشته می‌شود.

اگر 10 سال گذشته بود، روانشناسان نام مشکل جف را " اختلال فشار روانى پس آسيبى" می‌گذاشتند و اگر 16 سال گذشته بود، نام آن "روان رنجوری پس از جنگ "عنوان می‌شد. اما مسئله جف " جراحت اخلاقی" است. این عبارت، در علم روانشناسی بدیع است اما مفهوم آن قدمتی طولانی دارد.

دیوید وود گزارشگر ارشد هافینگتون پست، جراحت اخلاقی را اینگونه تعریف می‌کند: عارضه‌ای روحی که در اثر صدمه دیدن بنیاد و شالوده اخلاقی فرد، به وجود می‌آید. وود در کتاب خود تحت عنوان "پس از جنگ" به این مفهوم اشاره می‌کند.

این کتاب به شرح شرایط روحی که پس از جنگ گریبانگیر سربازهایی که میان انجام وظیفه و قواعد اخلاقی و انسانی خود، دچار تضادی عمیق می‌شوند می‌پردازد.

جف یکی از هزاران سربازی است که پس از بازگشت از جنگ، دچار عوارض روحی شدیدی شده است. سربازانی که در لحظه مجبور به انتخاب می‌شوند و پس از آن با پیامدها و عواقب تصمیمات عجله‌ای خود، زندگی خود را به ایدئولوژی‌های سیاستمداران جاه‌طلب می‌بازند.

 منبع:  گاردین/ توماس گیبون نف
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین