کد خبر: ۲۸۷۲۲۶
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
دولت مقصراست یا اینکه تیم داری صرفه اقتصادی ندارد

چرا وگذاری سرخابی ها اینقدر سخت شد ؟

نوزدهم اسفند تاریخ دوم اعلام شده توسط سازمان خصوصی سازی برای واگذاری پرسپولیس و استقلال است هم گذشت اما سرخابی ها واگذار نشدند. سازمان خصوصی سازی به صورت غیر مستقیم قسمتی از دولت را مسوول می داند و شرایط واگذاری تیم ها به خودی خود اینقدر سخت هست که کسی به فکر تیم داری نیافتد.
آفتاب‌‌نیوز :
آفتاب: نوزدهم اسفند تاریخ دوم اعلام شده توسط سازمان خصوصی سازی برای واگذاری پرسپولیس و استقلال است هم گذشت اما سرخابی ها واگذار نشدند. سازمان خصوصی سازی به صورت غیر مستقیم قسمتی از دولت را مسوول می داند و شرایط واگذاری تیم ها به خودی خود اینقدر سخت هست که کسی به فکر تیم داری نیافتد. با این حال هم خریداران عجیب و غریب دور وبر تیم زیاد هستند اما هیچ کدام به مزایده وارد نمی شوند. شاید تنها راهی که با این شرایط می ماند همان مذاکره برای انتقال سرخابی ها به صنعت باشد.

خریداران چه کسانی هستند؟

با توجه به اخباری که در روزهای اخیر منتشر شده . سوال مورد نظر کمی اشتباه به نظر می رسد. ازطرفی شرکت استیل آذین و شرکت پیشکسوتان پرسپولیس خود را خریدار تیم قرمز پوش می دانند و از سویی دیگر مهدی پاشازاده و دوستانش و چند مشتری دیگر اعلام کرده اند که استقلال را می خرند. سرخابی ها مشتری بالقوه زیاد دارند اما هیچ کدام پا پیش نگذاشته اند.شاید پا پیش نگذاشتن مشتریان در مرحله اول به رسم همه مزایده ها طبیعی به نظر برسد . اما مرحله دوم هم به پایان رسید و کسی پاکت تحویل نداد. به هرحال تا امروز 3 گروه مشتری برای هم استقلال و هم پرسپولیس اعلام آمادگی کرده اند.

اول : مدیران ورزشی متمول که قبلا سابقه حضور در هیات مدیره این دوتیم را داشته اند.در این مدل حسین هدایتی برای خرید پرسپولیس اعلام آمادگی کرده و مجید انصاری هم شنیده می شود که برای خرید استقلال بی تمایل نیست.

دوم:افراد متمولی که ورزشی نیستند اماسراغ چهره های ورزشی معروف رفته اند که با هم سهام را بخرند. کریم باقری یک ماه پیش اعلام کرد که پرسپولیس را می خرد. او گفته بود که دوستان متمولی دارد که برای خرید پرسپولیس پیش قدم می شوند. مهدی پاشازاده هم در هفته قبل اعلام آمادگی کرد که استقلال را با دوستانش می خرد.

سوم :اپراتورهای موبایل ، بانک ها و شرکت های نیمه خصوصی . این شرکت ها هیچ گاه اعلام رسمی نکرده اند اما به نظر می رسد اگر تصمیم به واگذاری یک سرمایه ملی باشد در اختیار شرکت های نیمه خصوصی قرار خواهدگرفت که تایید شده هم باشند. در این مورد می شود به واگذاری تراکتورسازی اشاره کرد که هنوز هم اعلام رسمی نشده اما به هرحال توسط شرکت های تایید شده اداره می شود.

علی رغم اینکه شایعاتی در مورد حضور این دسته از خریداران سرخابی وجود داشته اما در عمل هیچ کسی پیشنهاد رسمی برای خرید سرخابی ارائه نکرده. پیشنهادهایی که می تواند به هردلیلی حتی به خاطر مشکلات واگذاری باشد.

مشکل خریدسهام سرخابی ها چیست؟

هر کدام از خریداران براساس دسته بندی شان با مشکلی برای خرید مواجه هستند. عده ای این قیمت را بالا می دانند، عده ای نگران حذف شدن نام شان در تایید اهلیت( صلاحیت) هستند و عده ای دیگر در بازگشت سرمایه مشکل دارند. فوتبال در ایران فعالیتی تجاری به حساب نمی آید . حق پخش مستقیم در ایران پرداخت نمی شود و اگر بشود به اندازه نیست و قانون کپی رایت هم در ایران رعایت نمی شود نتیجه اینکه آنچه در فوتبال اروپا 80 درصد درآمدتیم ها را تامین می کند اصلا در ایران وجود ندارد. این اصل ماجرای سرخابی هاست. یعنی همه کسانی که در صف برای خرید پرسپولیس و استقلال هستند به خوبی می دانند که این خرید برایشان سودمالی ورزشی ندارد و باید فکری به حال هزینه هایش بکنند در مقابل چیزی که به دست می آورند.

وزارت ورزش چرا واگذار نمی کند؟

تا امروز هیچ مسوول دولتی دوست نداشته سرخابی را واگذار کند. قدرت و شهرتی که تصمیم گیری در مدیریت این دوتیم برای مدیران می سازد یکی از بزرگترین معضلات واگذاری است. اما مشکل اساسی در این بخش دوباره تجاری نبودن فوتبال است. وزارت ورزش به خوبی می داند که اداره پرسپولیس و استقلال صرفه مالی ندارد و خریداران به دنبال چیزی ورای منافع مالی خود هستند. هرچند درحال حاضر واگذاری به سازمان خصوصی تعلق دارد و در حیطه کاری وزارت ورزش نیست اما نمی شود عدم تمایل وزارتخانه را نادیده گرفت. به این ماجرای می توانید هیات مدیره فعلی تیم ها را هم اضافه کنید که مدام در تکاپو هستند که سرخابی را به همین شکل نگه دارند و بدون هزینه از شهرت این دوباشگاه استفاده کنند.

اصلا واگذار می شود؟

جواب این سوال به نظر می رسد که واضح و روشن است. دولت اصرار زیادی به اجرای قوانین دارد و مجلس دولت را مکلف به واگذاری سرخابی ها کرده . ضمن اینکه کلیت مدیریت در دولت علاقه ای به شهرت از قبل فوتبال ندارند و همه این ها به نقطه امیدی برای واگذاری پرسپولیس و استقلال تبدیل شده . اما دومین مرحله مزایده هم بدون وجود حتی یک پیشنهاد به پایان رسید. این مساله ای جدی در مسیر واگذاری دوتیم است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین