کد خبر: ۲۸۸۲۹
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۸۴ - ۲۰:۵۳

استراو: برخورد تمدن ها جایی در آینده ندارد

آفتاب‌‌نیوز : استراو كه به عنوان ميهمان ويژه و سخنران اصلي در اين مراسم‌حضور يافت، از گفت وگوي فرهنگها به عنوان وسيله‌اي براي تبادل ديدگاهها و نه صرفا مكالمه ياد كرد.

وزير خارجه انگليس ضمن قدرداني از تلاشهاي خبرنگاران گفت كه از طريق فعاليتهاي مثبت روزنامه‌نگاران است كه‌مردم جهان ازتحولات وديدگاههاي مختلف آگاه شده و مي‌توانند مطمئن شوند كه صدايشان از سوي ديگران شنيده مي‌شود.

وزير خارجه انگليس با قدرداني از اعطاي چند جايزه به خبرنگاراني كه با موضوع خاورميانه سروكار دارند اين اقدام را مخالفت با نظريه "برخورد تمدنها" و رويارويي با تلاشهاي برخي براي قطع ارتباط بين اسلام وغرب دانست.

به گفته استراو، برخي رسانه‌هاي غربي در شرايطي تلاش مي‌كنند كه جهان اسلام را به تعصب و دخالت دين در امور جامعه متهم كنند كه در غرب نيز دين نقش مهمي در جامعه و زندگي خصوصي مردم ايفا مي‌كند.

وي همچنين به وجود شعارهاي ديني همچون "ما به خدا اعتماد داريم" در آمريكا اشاره كرد و گفت: در اروپا ريشه‌هاي دين مستحكم است و از اين جهت است كه پارلمان انگليس هرروز با دعاي يك كشيش انگليكن آغاز به كار مي‌كند و حتي در "فرانسه سكولار" نيز بناهاي مذهبي قديمي حفظ مي‌شوند و كشيشان حقوق رسمي دريافت مي‌كنند.

استراو در ادامه به وجود بيش از هزار مسجد براي جامعه دو ميليون نفري مسلمانان انگليس اشاره كرد و از كشورش به عنوان محلي براي جادادن صلح‌آميز پيروان فرهنگها و اعتقادات مختلف در كنار يكديگر نام برد.

به گفته وزير خارجه انگليس، برخلاف مقوله غرب كه مفهوم جغرافيايي محدودي دارد، اسلام در شش قاره جهان گسترده است.

استراو همچنين از ضعف آموزش در مورد اسلام در مدارس انگليس انتقادكرد و گفت: بيشتر بريتانيايي‌ها از جزييات اعتقاد مختلف اسلامي ازقبيل تفاوتهاي تشيع و تسنن مطلع نيستند.

وي افزود: بيشتر بريتانيايي‌ها چيزي درباره متفكران معاصر برجسته مسلمان و آموزه‌هاي آنان نمي‌دانند. فقط به آنها گفته مي‌شود كه طالبان به نام‌اسلام زنان را از فعاليتهاي اجتماعي كنار مي‌گذراند، ولي كمتركسي مي‌داند كه نخست وزير و رهبر حزب اصلي مخالف در كشور مسلمان بنگلادش هر دو زن هستند.

به گفته وزير خارجه انگليس، غرب واسلام و همه اديان بيشتر از آنكه تصور كنند داراي ارزشهاي مشترك هستند، ولي معمولا اختلافها را برجسته مي‌كنند و مي‌گويند اين دو هيچ وجه مشتركي با هم ندارند.

استراو در ادامه اعلام كرد كه براي گسترش ارتباط با جهان اسلام در پنج سال گذشته دولت انگليس پنج ميليارد پوند به كشورهاي در حال توسعه در جهان اسلام كمك كرده است.

وي اظهار داشت: اتحاديه اروپا در سال گذشته به عنوان بزرگترين حامي مالي، ‪ ۲۸۰‬ميليون يورو به حكومت فلسطين كمك كرده و جوامع مسلمان در كنار كمكهاي مالي نيازمند كمك براي داشتن آينده‌اي باثبات هستند.

وزير خارجه انگليس اعلام كرد كه اتحاديه اروپا يك باشگاه اروپايي نيست و "دين" مانعي براي الحاق به اين اتحاديه محسوب نمي‌شود و از اين جهت بريتانيا به شدت از عضويت تركيه در اين اتحاديه حمايت مي‌كند.

به گفته استراو، داشتن يك مديريت خوب، آزادي مطبوعات، حكومت قانون و حسابرسي دمكراتيك به ايجاد ثبات در يك حكومت كمك مي‌كند.

وي در پايان تاكيد كرد: اكنون زمان به دورانداختن الگوهاي اختلاف و جدايي است. اين پارادايم براساس يك تصور غيرمنطقي بنا شده است.من آينده‌اي براي برخورد تمدنها نمي‌بينم و آينده را از آن گفت وگوي فرهنگها مي‌دانم و خوشحالم كه در اين هدف با شما شريكم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین