کد خبر: ۲۸۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۱

پادشاه اردن به ايران اتهام مي زند دولت تكذيب مي كند

آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه هاآرتص چاپ اسرائيل 2 روز پيش گزارش داده بود که ملک عبدالله، پادشاه اردن، در ملاقاتی با يهوديان آمريکا در واشنگتن ايران و سوريه و حزب الله لبنان را مورد حمله قرار داده است.با اين همه سخنگوي دولت اردن اعتقاد دارد اظهارات شاه اردن به هنگام اشاره به اهمیت حمایت از روند صلح و ضرورت حمایت از تشکیلات خودگردان فلسطین تحریف شده است .
روزنامه هاآرتص نوشته بود كه ملک عبدالله، دولت سوريه و حزب الله لبنان را عامل اصلی در تحريک گروههای فلسطينی برای حمله به اسرائيل معرفی کرده و گفته است که ايران و سوريه می خواهند توجه جامعه بين المللی را از اوضاع لبنان منحرف سازند.
دولتهای عراق و اردن روز جمعه هفته گذشته با بالا گرفتن تنش در روابط ، سفرای خود را از کشور مقابل فراخواندند. هرچند بزودی اردن و عراق سفيران خود را مجددا به محل ماموريت خود فرستادند اما در اين تنش بار ديگر نام ايران از سوي ادني ها به ميان آمد.

هانی الملقی، وزير خارجه اردن، ايران را به تلاش برای تخريب روابط اردن و عراق متهم کرد .وی در مصاحبه با شبکه تلويزيونی ماهواره ای "العربيه" که از دوبی برنامه پخش می کند، در تازه ترين واکنش به بحرانی که در روابط ديپلماتيک اين کشور با عراق پيش آمده، ايران را متهم به نقش داشتن در تنش روابط دو کشور کرد.

وی به اين شبکه تلويزيونی گفت "من حضور ايران را در اين ميان احساس می کنم. اما می خواهم روابط خوب با ايران را نيز حفظ کنم. من می خواهم به ايران بگويم با وجود تمام تلاشهايی که ايران به خرج می دهد، اردن باقی خواهد ماند چون رهبران اين کشور (اردن) هاشمی و از نسل پيامبر اسلام هستند. ايران هرچقدر هم که تلاش کند نمی تواند به اردن آسيبی وارد کند."

با وجود اتهام هايي كه وزير خارجه اردن به ايران زده سخنگوي دولت اين كشور در صدد تصحيح نوشته هاي روزنامه اسراييلي برامده است.به گفته وي شاه اردن یهودیان را از تحولات روند صلح آگاه کرد و از اسرائیلی ها خواست که فلسطینیان را مسئول اعمال خشونت آمیز احتمالی ندانند. سخنگوی دولت اردن افزوده عبدالله دوم بر روابط برادرانه میان اردن و سوریه و لبنان و نقش حزب الله به عنوان جزئی از بافت سیاسی لبنان تاکید کرده بود. سخنگوي دولت اردن در حالي حمله شدیداللحن عبدالله دوم به ایران وسوریه وحزب الله را در جریان دیدار با سران یهودیان در آمریکا تکذیب مي كند كه پادشاه اين كشور در ماه هاي اخير اتهام هاي متعددي را به ايران نسبت مي دهد.
اين اتهام زني ها تا انجا پيش رفت كه كمال خرازي وزير خارجه ايران كه براي شركت در اجلاس وزراي خارجه همسايگان در اردن دعوت داشت ، به نشانه اعتراض در اين نشست حضور نيافت .جاي خالي خرازي در نشست اردن و به تبع آن خودداري سوريه از شركت وزير خارجه اش در اين اجلاس، عملا اردن را با شكست مواجه كرد كه مسووليت آن متوجه اردن آن هم در شرايط حساس منطقه بود.

اينك اردني ها دور تازه ايي از حملات لفظي را عليه ايران به راه انداخته اند اما گويي دولت اردن اظهارات اخير پادشاه را زياده روي دانسته و خود مستقلا دست به تكذيب آن زده است.اتهاماتي كه روزنامه هاي اسراييلي استقبال وسيعي از آن كرده و مي كنند.ادن به همراه مصر تنها كشورهاي مسلمان و عرب هستند كه با دولت اسراييل روابط عادي برقرار كرده اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین