کد خبر: ۲۹۲۸۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱

یک درخواست از اوباما برای بعد از توافق با ایران

مردم منطقه از توافق هسته‌ای با ایران استقبال می‌کنند با این حال، هنوز نگرانی دیگری در میان است و آن تسلیحات هسته‌ای رژیم اسرائیل می‌باشد. آن کشور در حال حاضر زرادخانه‌هایی با 200 تا 400 بمب اتمی در اختیار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
 "السید امین شلبی" نویسنده و مدیر اجرایی شورای مصری برای امور خارجی با انتشار مطلبی در قالب نامه سرگشاده به "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا خواستار رسیدگی او به وضعیت سلاح‌های هسته‌ای مخفی اسرائیل پس از توافق هسته‌ای با ایران شد.
 
به گزارش آفتاب به نقل از خرداد، این پژوهشگر مصری با ابراز گلایه از عدم تحقق وعده اوباما درباره خلع سلاح هسته‌ای منطقه می‌نویسد:"حال که به توافق با ایران برای جلوگیری از دستیابی آن کشور به سلاح هسته‌ای نزدیک شده‌ایم اکنون زمان آن فرارسیده که واشنگتن به موضوع تسلیحات هسته‌ای تل‌آویو بپردازد که هنوز معلوم نیست در کجا آن‌ها را مخفی کرده است. پرزیدنت اوباما، زمانی که شما در سال 2009 میلادی به قدرت رسیده بودید سیاست خارجی امریکا را بر محور رویکرد دیپلماسی و مذاکره در سطح بین‌المللی تعیین کردید که سیاستی در تضاد با سیاست جنگ طلبانه رییس جمهوری قبلی امریکا بود. خوشبختانه تفاهم سیاسی لوزان در تاریخ 1+5 که منتهی به توافق هسته‌ای نهایی در تاریخ 30 ژوئن 2015 خواهد شد نشانه ای از به نتیجه رسیدن سیاست شما بوده است. شما این توافق را تاریخی خواندید چرا که طبق آن ایران به میزان دو سوم از 19 هزار سانتریفیوژ خود خواهد کاست سانترذیفیوژهایی که می‌توانند در ساخت سلاح هسته‌ای مورد استفاده قرار گیرند." 
 
نویسنده در ادامه از سیاست امریکا در قبال اسرائیل و برنامه هسته‌ای آن کشور انتقاد کرده و می‌نویسد:"باید بگویم که مردم منطقه از توافق هسته‌ای با ایران استقبال می‌کنند با این حال، هنوز نگرانی دیگری در میان است و آن تسلیحات هسته‌ای رژیم اسرائیل می‌باشد. آن کشور در حال حاضر زرادخانه‌هایی با 200 تا 400 بمب اتمی در اختیار دارد. به همین خاطر بود که مصر به همراه سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دهه 90 میلادی پیشنهاد ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی را مطرح کرد. متاسفانه در آن زمان امریکا این پیشنهاد را نادیده رفت و مدعی شد که اسرائیل حکومتی دموکراتیک است و از این تسلیحات استفاده نخواهد کرد. در ادامه معاهده منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی مصوب سال 1995 که به صدور قطعنامه توسط شورای امنیت نیز انجامید هم تا به امروز اجرا نشده است." 

نویسنده این مطلب در ادامه اشاره می‌کند که در سال 2010 میلادی نیز زمانی که قرار بود کنفرانس بین‌المللی در هلسینکی درباره خلع تسلیحات کشتار جمعی برگزار شود امریکا در آخرین لحظه به نفع اسرائیل کنار کشید. او در پایان ابراز امیدواری می‌کند که در کنفرانسی که قرار در پایان ماه جاری با هدف اصلاح مفاد پیمان "ان پی تی" برگزار شود امریکا اسرائیل را وادار به شرکت در آن و عضویت در "ان پی تی" نماید و از تکرار اقدامات قبلی بپذیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین