کد خبر: ۲۹۹۶۳۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
سربازانی که اجازه جنگیدن با داعش را ندارند

عوامل پیشروی داعش؛ از ضعف ارتش‌ها تا اشتباه اوباما

روزنامه واشنگتن‌پست دست تحلیلی منتشر کرده است که برخلاف جریان اغلب رسانه‌های آمریکائی، دولت این کشور را به عنوان یکی از مقصران سقوط رمادی معرفی می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- در حالی که روزها از اشغال شهر مهم و استراتژیک رمادی می‌گذرد، همچنان بحث‌ها برای یافتن مقصر و کاستی‌ها ادامه دارد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند از دست دادن رمادی پس از حادثه موصل دومین شکست بزرگ عراق در برابر داعش است.

به گزارش «آفتاب»، گستردگی این شکست و تلخی آن، باعث شده تا تحلیل‌ها برای یافتن چرائی این اتفاق ادامه داشته باشد. بسیاری از این تحلیل‌ها نهایتا با این نتیجه خاتمه می‌یابد که اشغال رمادی نه نشانه قدرت داعش، بلکه نشانه ضعف طرف مقابل است.

حالا اما روزنامه واشنگتن‌پست دست تحلیلی منتشر کرده است که برخلاف جریان اغلب رسانه‌های آمریکائی، دولت این کشور را به عنوان یکی از مقصران سقوط رمادی معرفی می‌کند.

در این تحلیل آمده است که: دولت اوباما به پیشروی‌های اخیر داعش در عراق واکنش نشان داده است و با فرستادن سلاح و کمک‌های مختلف مانند موشک‌های ضد‌تانک برای نیروهای عراقی و متعهد شدن به تشدید فشارها برای تسریع رساندن مهمات به قبایل سنی، این واکنش خود را نشان می‌دهد. اما برخی از مقامات ارشد، عراقی‌ها را برای از دست دادن شهر رمادی سرزنش می‌کنند و مصرانه می‌گویند که با این شرایط برای پیشبرد استراتژی آمریکا هیچ گزینه‌ای وجود ندارد.

این واکنش‌ها باعث برانگیخته‌شدن خشم مقامات عراقی که به 18 ماه ایستادگی سربازها و قبایل اشاره می‌کنند، شده است. شاید بتوان مدعی شد یکی از عواقب این جنگ چرخش دولت عراق به سمت ایران که با حمایت نیروهای شیعی، نقشی موثر در سرنوشت این کشور را ایفا می‌کند، باشد.

اما درباره وجوه تقصیر این شکست با یک بازنگری صادقانه حتی توسط خود اوباما، می‌توان نقشه او را برای رسیدن به استراتژی مطلوبش، یکی از عوامل شکست دانست.

همانطور که کاخ سفید اشاره کرد، تلاش‌ها نتایج خوبی داشته است که شامل باز پس‌گیری یک سوم از مناطقی که سال گذشته در اختیار تروریست ها بوده، می شود. همچنین رئیس جمهور آمریکا در این باره که می‌گوید آمریکا به یکی از بهترین اهدافش نیز که کمک به دولت عراق و تجهیز نیروهای ضد‌افراط‌گرا‌ها بوده رسیده است؛ حتی در شرایطی که عده بسیار زیادی از نیروهای زمینی آمریکا را به کشور بازگردانده است.

اما مشکل این است که باراک اوباما نصف توان و توجه خود را صرف استراتژیش کرده است. در حالی که 3 هزار سرباز آمریکایی هم اکنون در عراق است، اما آنها اجازه ندارند که همراه با نیروهای عراقی در خط مقدم بجنگند.

در حالی که دولت اوباما می‌گوید از تابستان گذشته تا کنون نزدیک به 3 هزار حمله علیه مواضع داعش را صورت داده، چندی پیش روزنامه نیویورک تایمز افشا کرد که تعداد این حملات بسیار کمتر از حملات سال 2001 علیه افغان‌ها و همچنین حملات ناتو در لیبی بوده است که تعداد حملات صورت گرفته در هر کدام به ترتیب 6 و 3 برابر بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۸
1
33
بی عرضه و بی غیرت بودن عراقیها به اوباما چه ربطی داره! جایی که منافع این ...باشه میگن آمریکا بیا کمک جایی هم که منافعشون نباشه تظاهرات میکنند بر ضد آمریکا.
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۹
1
8
عامل اصلي فاصله گرفتن مسئولين عراقي از مردم بود
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین