کد خبر: ۳۱۱۷۳
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۸۴ - ۱۰:۴۷

توضيحات سردار افشار در خصوص سقوط هواپيماي سي130

آفتاب‌‌نیوز : سردار سرتيپ عليرضا افشار كه در گفتگو با فارس سخن مي گفت، با عرض تسليت نسبت به اين حادثه و اظهار همدردي در عزاي خانواده‌هاي مصيبت ديده اين سانحه تلخ، پيرامون نقص فني هواپيما گفت: خلباني كه نسبت به وجود نقص فني گزارش داده و پرواز را موكول به رفع نقص دانسته، تعويض نشده و پس از رفع اشكال، همان خلبان (سروان شهيد بابك گوهري) با هواپيماي مذكور پرواز نموده است، ضمناً ايراد خلبان به دستگاه V.O.R ناوبري يدكي بوده است كه رفع عيب‌ گرديده و دستگاه مذكور، ربطي به خراب شدن موتور نداشته است. 

وي با اشاره به نحوه پديدار شدن سانحه بر اساس بررسي ها اضافه كرد: هواپيما پس از 8 دقيقه پرواز، به خاطر اشكال در يك موتور آن، در حاليكه مي‌توانسته با 3 موتور به پرواز ادامه دهد، با تصميم خلبان براي رعايت احتياط درخواست برگشت به مبدا (فرودگاه مهرآباد) را مي‌نمايد و تا 3 كيلومتري فرودگاه مهرآباد هيچ گونه‌ مشكلي گزارش نگرديده است. 

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح افزود: موضوع حادثه در 3 كيلومتري فرودگاه مهرآباد كه به دليل نقص فني جديد و يا احتمالاً خطاي خلبان بوده پس از بررسي‌هاي فني هيات كارشناسي مشخص خواهد شد. 

سردار افشار تاكيد كرد: يك تيم 25 نفره از كارشناسان مختلف نظامي و غيرنظامي زير نظر معاونت بازرسي ستاد كل نيروهاي مسلح در حال بررسي فني و تخصصي دقيق حادثه هستند.
 
وي تاكيد نمود: هواپيماي سقوط نموده از 2 روز قبل هفده ساعت پرواز داشته و فاقد هرگونه اشكال در پرواز بوده است. 

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروي مسلح در خصوص دليل استفاده از هواپيماي نظامي براي تردد اصحاب رسانه‌ها بيان داشت: ضريب اطمينان هواپيماي سي 130 بالاتر از هواپيماهاي غيرنظامي است و حتي بعضي از پروازهاي مقامات و شخصيت‌ها (V.I.P) در دنيا نيز با اين نوع پروازها انجام مي‌شود. 

وي افزود: آمار نشان مي دهد تعداد سوانح هواپيماهاي نظامي، از بعد از انقلاب اسلامي تاكنون حدود 50% هواپيماهاي غيرنظامي (كشوري) بوده است. ضمناً هواپيماي سي 130 ماموريت حمل و نقل وسائل، تجهيزات و نيروي انساني را برعهده دارد. 

وي ادامه داد: به صورت معمول نيز همين نوع هواپيما 3 بار در هفته به مناطق جنوبي كشور پرواز داشته است و چنانچه اين سانحه براي اصحاب رسانه‌ها رخ نمي‌داد، براي مامورين و خانواده‌هاي نيروهاي مسلح آنان اتفاق مي‌افتاد. 

سردار افشار تصريح كرد: خلبان اين پرواز 32 سال سن داشته كه اوج تيزهوشي و توانايي جسمي براي پروازهاي ترابري 30 تا 40 سال سن و براي پروازهاي تاكتيكي (هواپيماهاي جنگي سن مطلوب 24 تا 28 سال مي‌باشد. 

وي با اشاره به سابقه قابل توجه خلبان شهيد هواپيما افزود: بر اساس پرونده پروازي، كاپيتان گوهري 2200 ساعت پرواز داشته كه در نوع خود رقمي قابل توجه به شمار مي رود. 

معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح در خصوص وضعيت هواپيماي سقوط نموده نيز به خبرنگار فارس گفت: هواپيما با توجه به تعميرات تخصصي در پرونده فني خود بالغ بر 2500 ساعت اجازه پرواز اورهال (تعميرات اساسي) باقي داشته است. 

سردار افشار با گله‌مندي از برخي از سايت‌هاي خبري و مطبوعات كه با اتكا به شايعات و مطالب تاييد نشده و غير فني، موجب تشويش اذهان مردم و كدورت خانواده‌هاي داغدار مي‌شوند، از آنان خواست تا مطالب را از مراكز رسمي دريافت و منعكس نمايند. 

نماينده پارلماني ستاد كل نيروهاي مسلح در عين حال اظهار داشت: كمبود اعتبارات و روند نزولي بودجه در سال‌هاي گذشته، موجب شده است تا به طور كلي كيفيت نگهداري هواپيماهاي نيروهاي مسلح كاهش يابد. 

وي از دولت و مجلس شوراي اسلامي درخواست كرد برابر تورم‌هاي جهاني، اعتبار مورد نياز براي نگهداري تجهيزات هوايي را در اولويت قرار دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین