کد خبر: ۳۱۵۶۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۸۴ - ۱۵:۰۲

جنبش دانشجویی و مقابله با عوام فریبی

آفتاب‌‌نیوز :  اگر پاسخ مختصر و مفید وزیر علوم به منتقدان این انتصاب را به عنوان پاسخگویی یک مقام مسؤول تلقی کنیم اما بخش دیگری از صحبت های این مقام را می توان به صدا درآمدن زنگ خطری برای جامعه دانشگاهی کشور به حساب آورد،آنجایی که وزیر علوم دولت احمدی نژاد خطاب به دانشجویان برگزیده بسیجی می گوید:‌«به عنوان وزیر از شما فرزندان پاک، با نشاط و متفکر دانشگاه می خواهم که پرچمدار کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه ها باشید. اگر شما جلو بروید، مطمئنا فرصت را از کسانی که می خواهند خدای ناکرده با رنگ و لعاب انقلابی، افکار شیطانی را به خورد دانشجویان دهند؛ می گیرید. شما باید بروید و روی مباحث علمی، اعتقادی برای مناظره ها وقت بگذارید، از این میدان پیروز به در می آیید، شک نکنید، اینجا جایی است که باید محکم در صحنه باشید.» 

خواهش وزیر علوم از دانشجویان بسیجی در زمانی صورت می گیرد که دانشجویان عضو انجمن های اسلامی در روزهای گذشته با محدودیت های زیادی برای برگزاری ویژه برنامه های بزرگداشت روز دانشجو مواجه بودند و چه بسا در بسیاری از دانشگاه ها آنها حتی موفق به کسب مجوز برای برگزاری برنامه های خود نشدند. 

به این ترتیب این سخنان وزیر علوم و البته بیانیه چند روز قبل تر بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق مبنی بر ضرورت پالایش دانشگاه ها از افکار و بینش های غربی پازل تصمیم مسئولین جدید برای برخورد جدی با انجمن های اسلامی به عنوان قدیمی ترین و البته تنها تشکل انتخابی در سطح دانشگاه ها را آشکار می کند. عدم اجازه برای سخنرانی نمایندگان جنبش دانشجویی در دانشگاه ها و در مقابل صدور مجوز برای سخنرانی شخصیت های سیاسی اصلاح طلب از عزم جدی برای برخورد با بدنه جنبش دانشجویی حکایت می کند. 

چرا که در صورت تداوم خط برخورد با فعالین دانشجویی، با گذشت زمان انگیزه آنان برای برگزاری برنامه های مختلف نیز به حداقل رسیده و عملا خواسته مسئولین که همان رکود و تعطیلی فعالیت های جنبش دانشجویی است محقق خواهد شد. البته در این میان تقویت بسیج دانشجویی و دیگر تشکل های انتصابی در سطح دانشگاه با هدف ایجاد سرپوشی برای تعطیلی فعالیت های دانشجویی صورت می گیرد. اگر هدف منفعل ساختن این جنبش نبود وزیر علوم دولت در سخنرانی دیروز خویش که در روزهای بزرگداشت مقام دانشجو ایراد می شد قسمت اصلی سخنان خویش را برای تعریف از اتفاقات پیش آمده در سفر اخیر ریاست جمهور به عربستان اختصاص نمی داد و تعریف از ساده زیستی و روحیه آزاداندیشی خویش و دیگر وزرا را به عنوان محور سخنان خود انتخاب نمی کرد. 

جامعه دانشگاهی پس از قریب به یک ماه از آغاز انتقاد به موج انتصاب روسای دانشگاه ها اکنون باید پاسخی یک خطی از جانب وزیر علوم بر این انتصاب ها را بخواند و در مقابل از ریز وقایع سفر وزرا و هیأت دولت به کشورهای دیگر و میزان دستمزد و مکان زندگی آنان اطلاع باید.
نقل قول های اخیر وزیر علوم از زبان رئیس جمهور درباره وقایع سفیر اخیر به عربستان سعودی را باید تکمیل کننده سخنان احمدی نژاد درباره سخنرانی اش در سازمان ملل دانست. گویی موج عوام فریبی که مدتی است بلند شده، قرار نیست هیچ وقت فرو بنشیند تا جایی که وزیر علوم در مقام ریاست بر جامعه دانشگاهی و علمی کشور و با این جماعت از «نیروی دیگری» ‌سخن گوید که رئیس جمهور را در سفرهای خارجی یاری می کند و اقدامات دولت ایران در زمینه بین الملل را عاملی برای فراهم کردن مقدمات ظهور امام زمان(عج) می شمارد. 

باید گفت در روزهایی که خرج کردن از اعتقادات مذهبی مردم به اصلی ترین دستاویز مسئولین تبدیل شده است، تنها جامعه دانشگاهی و نخبگان هستند که باید با هوشیاری در مقابل این برنامه بایستند و روشنگری کنند. به این ترتیب اگر چه اعضای انجمن های اسلامی در آینده با فشارهای بیشتری مواجه خواهند شد اما باید با قبول این مهم و به عنوان قدیمی ترین تشکل انتخابی دانشجویان سکوت و انفعال را به کناری نهاده و نقد منصفانه دولت را در راس برنامه های خویش قرار دهند. به نظر می رسد این مهم با اتخاذ سیاست جدید دفتر تحکیم وحدت به نمایندگی از جنبش دانشجویی که «استراتژی دیده بانی جامعه مدنی» نام گرفته است، گام هایی برای محقق شدن بردارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین