کد خبر: ۳۱۸۷۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
شبی برای روز ملی سینما در سعدآباد

علی جنتی: کارت سومم در راه است اما من تحت‌تاثیر فشارها نیستم

در آستانه روز ملی سینما کیک یک سالگی گروه هنر و تجربه بریده شد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فیلم «قصه ها» و «رستاخیز» گفت، مدیرعامل خانه سینما بسیاری از سردرگمی‌ها را، ناشی از کم‌کاری در حوزه فرهنگ دانست و رئیس سازمان سینمایی هم نوید روزهای خوبی را برای سینمای ایران داد.
آفتاب‌‌نیوز :
شامگاه پنجشنبه 19 شهریور ماه اهالی سینمای ایران به دعوت سازمان سینمایی در کاخ سعدآباد گرد هم آمدند و در مراسمی که با ضیافت شام همراه بود، روز ملی سینما را گرامی داشتند.

علی جنتی: کارت سومم در راه است

در بخش ابتدای این مراسم، "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی خطاب به اهالی سینما، روز ملی سینما را تبریک گفت و ادامه داد: در طول هر سال یک جلسه با عنوان روز ملی سینما داریم که در کنار هم می‌توانیم با یکدیگر گفت وگو کنیم.

وی یادآور شد: خوشحالیم برای سومین‌بار در این جشن در کنار شما هستیم. این دولت از ابتدای تشکیل تا امروز دچار چالش‌های فراوانی بوده که بخش عمده‌ای از آن میراث دو دولت نهم و دهم بوده است و مشکلات و تنگناهایی که کل کشور با آنها روبرو بوده و همه در زندگی روزانه با آن روبرو و شاهد آن هستید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: بزرگترین اولویت این دولت، برداشتن زنجیرهایی بود که دست و پای مردم را بسته بود و تحریم‌های ظالمانه‌ای به ما تحمیل شده و اقتصاد ما را فلج کرده بودند. کارخانجات ما رو به تعطیلی رفته و درآمد کشور پایین آمده بود.

جنتی ادامه داد: سال گذشته دولت سال سخت و امسال سال سخت‌تری را داشت زیرا سال گذشته نفت را در میانه 105 دلار می‌فروختیم و امسال 45 دلار فروشیم. و فعلا پولش نیز به دست ما نمی‌رسد.

وی افزود: امسال دولت سیاست ریاضتی پیش گرفته و وزرا نیز سفرهای خارجی خود را کم کرده‌اند و وزارتخانه‌ها نیز سیاست ریاضتی دارند و درآمد دولت کاهش پیدا کرده و در زمینه طرح‌های عمرانی و طرح‌های فرهنگی نیز دولت با مشکلات جدی روبرو است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: خوشحالم با تلاش شبانه‌روزی وزارت خارجه و تدبیر رییس جمهور، توافقی بین ما و دیگر کشورهای جهان حاصل و تحریم‌ها برداشته شد و در آینده نه چندان دور تحریم‌ها به طور کلی برداشته می‌شود و پول‌های بلوکه شده آزاد می‌شود و امکان ایجاد گشایش در کشور فراهم می‌شود و شاهد آینده نویدبخشی خواهیم بود.

جنتی افزود: امیدواریم در حوزه حمایت از اهالی سینما نیز دستمان باز شود تا کمک بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

وی ادامه داد: بازگشایی سالن‌های مختلف در سطح کشور که بسیاری از آنها غیر قابل استفاده بود از جمله اقدامات وزارت ارشاد در دولت تدبیر و امید است. توافقاتی که با بنیاد مستضعفان برای راه اندازی 100 سالن فرهنگی کشور به عنوان سالن سینما نیز صورت گرفته از دیگر اقدامات وزارت ارشاد در این حوزه است.

جنتی گفت: من جلسات متعدد و مکرری با بانک‌های خصوصی و اصحاب سرمایه داشته‌ام تا حمایت و توجه آنها در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ را جلب کنیم و در راستای این جلسات به این نتیجه رسیدیم که شرکتی فرهنگی از سوی این صاحبان سرمایه و هولدینگ‌های بزرگ تاسیس کنیم تا از فیلم‌های تولید شده حمایت شود.

وی ادامه داد: در مهرماه سال جاری نیز جلسه‌ای با جمع کثیری از اصحاب سرمایه علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه فرهنگی خواهیم داشت تا بتوانیم در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله سینما، این سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این زمینه ترغیب کنیم. ولی این اقدام را سازمان سینمایی با همکاری و کمک اهالی سینما باید به انجام برساند.

وی تاکید کرد: در طول سال گذشته مخاطبان سینما افزایش یافت؛ البته صحبت‌های دوستان را خواندم که اشاره کرده بودند برخی نابازیگرند، ناکارگردانند و ناتماشاگر. اما همین ناتماشاگر امروز مخاطبان شما هستند و این اتفاق نتیجه تلاش سینماگران و سازمان سینمایی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آماده پذیرش هر نقدی است. من خود بولتن‌هایی که از سوی وزارت ارشاد و اهالی سینما تهیه می‌شود را مطالعه می‌کنم و همین طور نقدها را هم می‌خوانم. بسیاری از نقدها وارد است البته برخی نقدها نیز غیر منصفانه و بدون توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی کشور است. اما همه این نقدها را با آغوش باز می پذیریم. و تلاش ما نیز برای رفع مشکلات است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: سال گذشته در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران 72 هزار عنوان کتاب و در نمایشگاه امسال 460 هزار عنوان کتاب عرضه شد و ممکن است در این تعداد مطلب و یا پاراگرافی و عکسی مشکل داشته باشد ولی گاهی در برخی رسانه ها غیر منصفانه به نقد این مشکلات پرداخته می شود.

جنتی تصریح کرد: من نه تحت تاثیر فشار رسانه‌ها هستم و نه تحت تاثیرصحبت‌های نمایندگان مجلس. زیرا ما بر اساس چهارچوب قانونی و ضوابط مربوطه فکر و بررسی می‌کنیم و در نهایت به آنچه به عنوان نتیجه می رسیم؛ عمل می‌کنیم.

وی گفت: برخی از سینماگران نیز گاهی اشاره می‌کنند که به دلیل اشکالات وارده به یک فیلم از سوی یک نماینده اثری توقیف می‌شود در صورتی که اینگونه نیست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: دو کارت زرد گرفتم و کارت سوم نیز به دلیل فیلم قصه‌ها در راه است. من خود فیلم «قصه‌ها» را دیدم و مشکلی هم نداشت؛ و پایش هم ایستادیم.

وی گفت: البته برخی مواقع نیز مشکلاتی هم هست که بالاخره دوستان و اهالی سینما باید به آن توجه کنند. در جشن خانه سینما نیز بحث فیلم «رستاخیز» مطرح شد؛ که بنده شنبه با احمد رضا درویش جلسه‌ای دارم و توضیحات کافی را در این جلسه به این کارگردان اعلام می‌کنم. ولی بیشترین فیلمی که تا امروز حمایت کردم فیلم «رستاخیز» بوده است و از این اثر سینمایی به عنوان فیلم فاخر تعریف کردم. درباره این فیلم برخی از مراجع تقلید می‌گویند که چهره حضرت ابوالفضل(ع) نباید مستقیم نشان داده شود. بنابراین به ما حق بدهید ما به دیدگاه فقهی مراجع احترام بگذاریم زیرا کشور ما یک کشور دینی است. و باید به نظر مراجع تقلید توجه کنیم و احترام بگذاریم.

جنتی تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به تبعات اجتماعی و مذهبی نگاه و توجه داشته باشد و خواهشم از اهالی سینما نیز این است که به اینگونه مسایل توجه داشته باشند و رویکرد کلی ما حمایت از همه سینماگران است ولی در مواقعی که معذورات قانونی و اجتماعی داریم؛ باید به این معذورات نیز توجه داشته باشیم.

وزیر ارشاد تاکید کرد: در مورد مسئله نامگذاری فیلم فجر که نامش را تغییر دادند، جنجالی به پا شد. نسبت به ایمان دکتر ایوبی و سید رضا میرکریمی دبیر بخش بین‌الملل جشنواره شکی نیست ولی این جنجال من را مجبور کرد بار دیگر اعلام کنم که عنوان جشنواره فجر است و فجر مختص بهمن ماه نیست زیرا این کلمه از قرآن گرفته شده و کلمه مقدسی است.

وی ادامه داد: در سال گذشته تلاش کردیم برخی خرابی‌ها را ترمیم کنیم، ولی راه طولانی در پیش داریم و امسال نیز این راه را دنبال می کنیم. و امیدوارم بتوانیم سرمایه‌هایی را در این زمینه جذب کنیم تا بخشی از مشکلات را مرتفع سازیم.

جنتی ادامه داد: در حوزه سینما هر کسی یک سلیقه دارد و هر فیلمی که ساخته می‌شود افراد با دیدگاه‌های مختلف درباره آن نظر می‌دهند و ما هر قدمی که بر می‌داریم به نقدها توجه می‌کنیم و باید سعی کنیم اشکالات را رفع کنیم.

وی در پایان به رییس سازمان سینمایی پیشنهاد داد که همایش بزرگی از سینماگران و ناقدان سینما برگزار شود تا همه بتوانند حرف و نظرات خود را بگویند و با استفاده از این نظرات برخی مشکلات را مرتفع کرد.

میرکریمی: نقش فرهنگ را باور کنیم

در ادامه این مراسم، پس از پخش تصاویری از بازگشایی خانه سینما، سیدرضا میرکریمی مدیرعامل جامعه اصناف سینمای ایران روی سن حاضر شد و در سخنانی گفت: سینمای ایران در طول سالیان گذشته خدمات ارزنده‌ای به کشور کرده است اما همیشه طلبکاران زیادی داشته است و کمتر وکیل‌مدافعی توانسته از آن دفاع کند.

وی ادامه داد: بسیاری از سردرگمی‌ها ناشی از کم‌کاری‌های عظیم تاریخی‌مان در حوزه فرهنگ است، اگر به نقش جدی فرهنگ باور و اعتقاد نداشته باشیم نمی‌توانیم انتظار کارهای زیربنایی جدی از وزارت ارشاد داشته باشیم. امیدوارم همه به نقطه‌ای برسیم که این نقش را باور کنیم.

در ادامه "حجت‌الله ایوبی" رییس سازمان سینمایی گفت: این جشن، جشن سینماگران است و خوشحالم که حضور دارید. همچنان امیدوار باشید. اگر سال گذشته با تردید می‌گفتم که باید امیدوار بود، امروز با اطمینان می‌گویم روزهای بهتری با همدلی شما در پیش روی ما است.

وی خطاب به اهالی سینما افزود: حرف‌های شما را می‌شنویم؛ کاستی‌ها را جبران می‌کنیم و سینما را با یکدیگر پیش می‌بریم زیرا ما محکومیم که امیدوار باشیم و این راه را با یکدیگر پیش می‌بریم.

در پایان این مراسم که اجرای آن را فرزاد حسنی بر عهده داشت، پس از پخش تصاویر مربوط به نمایش‌های گروه «هنر و تجربه» که با اظهار نظر برخی از سینماگران همراه بود، با حضور امیرحسین علم‌الهدی، هوشنگ گلمکانی، ایرج تقی‌پور و شهرام مکری اعضای شورای سیاست‌گذاری این گروه، کیک یک‌سالگی آن توسط مکری بریده شد.

این مراسم در ساعت 21 و 15 دقیقه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و اجرای زنده سرود ملی آغاز شد و تا ساعت 22 و 45 دقیقه ادامه داشت.

در این مراسم هنرمندانی چون جمشید مشایخی، ناصر ملک‌مطیعی، داریوش اسدزاده، سعید راد، مسعود کیمیایی، فرشته طائرپور، فاطمه معتمدآریا، حمید فرخ‌نژاد، محمدرضا گلزار، مهناز افشار، عنایت بخشی، محمد علی سجادی، یدالله صمدی، علیرضا داودنژاد، ساره بیات، گوهرخیراندیش، علیرضا قربانی، دانیال حکیمی و... حضور داشتند.

و مدیران سازمان سینمایی هم به عنوان میزبانان این مراسم حاضر بودند.

حاشیه‌ها:

* حدود 30 دقیقه از آغاز مراسم به اجرای زنده گروه موسیقی «آرس‌ نوا» اختصاص داشت که این گروه در برنامه روز ملی سینما در یک اقدام غیرمنتظره، موسیقی آثار خارجی و مجموعه‌هایی چون «فوتبالیست‌ها» و «سال‌های دور از خانه» را نواخت البته در ابتدا دو قطعه موسیقی فیلم از حشمت سنجری و مرتضی حنانه نواخته شد.

و در ادامه مجری برنامه‌ هم اعلام کرد که قرار است در پارت‌های بعدی موسیقی فیلم ایرانی پخش شود که این اتفاق نیفتاد.

* هنگام استقرار سخنرانان روی سن، موسیقی سریال «هزاردستان» پخش می‌شد.

* در کلیپی که مربوط به دو سال حضور ایوبی در سازمان سینمایی بود، برخی از سینماگران درباره وضعیت سینما به اظهارنظر پرداختند.

* در تصاویر مربوط به بخش «هنر و تجربه»، انتقادات محمدحسین فرح‌بخش به این گروه نیز پخش شد.

* گلمکانی که در بخش پایانی مراسم روی سن رفته بود، در سخنانی با گرامیداشت یاد ایرج کریمی کارگردان و منتقد تازه درگذشته سینما گفت: این فقدان برای دنیای نقد فیلم یک ضایعه جبران‌ناپذیر است.

* پس از ضیافت شام، ایوبی به اتفاق همسرش با حضور در کنار میزها روز ملی سینما را به حاضران تبریک گفت.

* فقط بخشی از حاضران ضیافت رسمی وزارت برای روز سینما در کاخ سعدآباد، هنرمندان بودند و بخش دیگری علاقه‌مندان سینما بودند که ترجیح می‌دادند به ردیف‌های جلو بروند و با هنرمندان عکس سلفی بگیرند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۱
0
0
درود بر علی جنتی
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین