کد خبر: ۳۲۶۶۰
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۸۴ - ۱۱:۴۳

یک سرخپوست رییس جمهور بولیوی می شود

آفتاب‌‌نیوز : آقای مورالس از هوادارانش بخاطر فعاليتها و کمکهايشان در راه رسيدن او به مقام رياست جمهوری تشکر کرد.

خورخه کوئيروگا، نزديکترين رقيب ايوو مورالس که رئيس جمهور پيشين اين کشور بود و از اقتصاد آزاد هواداری می کند، پيروزی او را تبريک گفته است.

شمارش کامل آراء و اعلام نتايج رسمی انتخابات، چند روزی طول خواهد کشيد.

اما بر اساس نتايج غيررسمی، آقای مورالس بيش از پنجاه درصد آراء را به دست آورده است. او به اين ترتيب حدنصاب لازم را کسب می کند و نيازی به تعيين سرنوشت انتخابات توسط کنگره اين کشور نيست.
 
آقای مورالس که در شهر کوچابامبا برای هواداران شادمانش سخنرانی می کرد، از همه اقشار جامعه خواست تا برای ساختن کشوری نو به فعاليت بپردازند.

اما او از هم اينک دشمنانی در دولت بوش يافته است و خود پيشبينی کرده است که "کابوسی" برای واشنگتن خواهد شد.

با پيروزی آقای مورالس بر شمار رهبران چپگرای کشورهای آمريکای لاتين افزوده شده است.

از سوی ديگر، هواداران خورخه کوئيروگو که شامل نخبگان تجاری و طبقات متخصص بوليوی می شوند، به انتظار خواهند نشست تا نحوه برخورد رئيس جمهور تازه را با خود ببينند و ارزيابی کنند.

خورخه کوئيروگو که با سخنرانی در زادگاهش، سانتا کروز، پيروزی آقای مورالس را تبريک گفت، از مردم بوليوی برای "تقويت دموکراسی" در اين کشور تشکر کرد و آرزو کرد که صلح و آرامش بر بوليوی حکمفرما شود. 
 
هواداران ايوو مورالس به محض آنکه نتايج نخستين نظرسنجی های پس از رای گيری اعلام شد، جشن و شادمانی را آغاز کردند.

بسياری از آنها بوميان سرخپوستی هستند که بيش از نيمی از جمعيت بوليوی را تشکيل می دهند.

آنها برای مدتهای مديد احساس محروميت می کردند و به آقای مورالس روی آورده اند تا صدای آنها را بازتاب دهد. آقای مورالس نيز وعده داده است که همين کار را انجام دهد. او نخستين رئيس جمهور سرخپوست بوليوی خواهد بود. 

 در طول چهار سال گذشته، پنج رييس جمهور در بوليوی روی کار آمده اند و به نظر می رسد اينک مردم اين کشور آمريکای لاتين بيش از هر چيز در پی حفظ ثبات سياسی و اقتصادی هستند.

بوليوی با وجود دخاير بزرگ گاز، فقيرترين کشور آمريکای لاتين است و نزديک به هفتاد درصد جمعيت 9 ميليونی آن زير خط فقر زندگی می کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین