آفتابنیوز : "چرا هواپيماي نظامي به خلاف استاندارد معمول براي حمل مسافر غيرنظامي استفاده شده است؟"، "نداشتن جعبه سياه هواپيما"، "شايعاتي مبني به اين كه خلبان نخست هواپيما پرواز نكرده است؟"، "خلبان خواهان فرود اضطراري شده ولي با آن مخالفت شده است؟"، "نقص فني هواپيما و عمر مفيد آن چقدر بوده است؟"، پنج سئوالي بود كه وزير دفاع و همراهانش امروز به آن پاسخ دادند.
"جلالي" سه شنبه شب در گفت وگو با ايرنا گفت كه "در نتيجه قانع نشدن نمايندگان سئوالكننده از پاسخهاي وزير دفاع، سئوالها در صحن علني مجلس شوراي اسلامي مطرح ميشود و وزير بايد به آنها در حضور همه نمايندگان مجلس پاسخ دهد.
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: گروه بازرسي كه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي مشخص شدهاند نيز ابهام دارند و در تلاش هستند كه به نتايجي برسند.
وي پاسخهاي وزير و كارشناسان وزارت دفاع، را "چون يكي از كاربري هاي اين نوع هواپيما حمل مسافر است، يكي از هواپيماهاي مطمئن جهاني، هواپيماي سي ۱۳۰است، داراي چهار موتور است، در باند خاكي هم ميتواند بنشيند، قابليتهاي زيادي دارد، هواپيما به لحاظ فني دچار نقص نبود، كنترل شده بود و اورهال (روزآمد) شده بود و مدت زيادي هم تا اورهال بعدي آن باقي مانده بود"، عنوان كرد.
"جلالي" به نقل از مسوولان وزارت دفاع و ارتش، افزود: گفته شد دليل اينكه خلبان نخست حاضر به پرواز نبود، اين است كه دستگاه "وي.
او. آر." دوم رزرو هواپيما دچار اشكال بود و با خلبان بعدي براي پرواز صحبت شد.
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: آلودگي هوا مانع از پرواز خلبان ميشد و توقف چند ساعته براي رفع اشكال دستگاه "وي.او.آر" ايجاد شد و چون اشكال دستگاه برطرف شد و خلبان نخست خودش حاضر به پرواز شد.
"جلالي" اظهار داشت : البته براي سوالكنندگان از وزير نيز در اين بخش هم ابهامات جدي مطرح شد و اين ابهامات نيز وجود دارد.
وي به نقل از مسوولان و كارشناسان وزارت دفاع و ارتش افزود: خلبان هواپيما زماني كه اعلام ميكند، دچار نقص فني است، به تشخيص خودش به فرودگاه مهرآباد بر ميگردد، تصميم گيرنده در داخل هواپيما، خلبان بوده و كسي نميتوانسته او را مجبور به كاري كند.
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: تشخيص خود خلبان اين بود كه به فرودگاه مهرآباد برگردد و بنا به كارشناسي كارشناسان وزارت دفاع، تشخيص خلبان صحيح بود.
وي افزود: هنگام بازگشت از سيستم"آي الاس - "ILSسيستم كنترل باند فرودگاه مهرآباد- استفاده ميشود و هواپيما تا چهار مايلي باند فرودگاه، در مسير صحيح حركت ميكند، اما از چهار مايلي به باند فرودگاه انحراف به چپ در هواپيما رخ ميدهد و نكته ابهام در دليل اين انحراف است.
اين نماينده مجلس در بيان ابهامات نمايندگان در اين زمينه گفت: چرا خلبان متوجه اين انحراف نميشود؟ و چرا مسوولان مربوط در نظارت و كنترل هواپيما از چهار مايلي به بعد برغم انحراف به چپ هواپيما، تذكري به خلبان نميدهند و او را در مسير درست هدايت نميكنند؟
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي افزود: مساله و ابهام بعدي حدود دو دقيقه سكوتي است كه بين خلبان و برج مراقبت وجود داشته كه كارشناسان وزارت دفاع تاكنون علت آن را نيافتهاند و در تلاشند پاسخهاي آن را پيدا كنند.
وي ابراز اميدواري كرد كه "اين نتايج بتواند با سرعت در اختيار افكار عمومي قرار گيرد."
جلالي در تشريح بخش ديگري از نشست كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اظهار داشت : اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در بخش ديگري ازنشست خود با حضور رييس ستاد مباررزه با مواد مخدر به بررسي مباحث مربوط به چگونگي وضعيت مواد مخدر در داخل كشور پرداخت .
وي افزود: آنان گزارشي را از گسترش اين پديده شوم در داخل كشور به كميسيون ارايه كردند.
اين نماينده مجلس اظهار داشت : بعداز فقر و بيكاري، معضل سوم كشور ايران ،ميزان ،حجم و گستره مواد مخدر در داخل كشوراست .
وي افزود: دراين نشست راهكارهايي ارايه شد كه البته بدون يك عزم ملي نميتوان به اين راهكارها دست يافت .