کد خبر: ۳۳۲۷۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸
هرآنچه در اجلاس گاز در تهران گذشت/فصلی نو در همکاری تولیدکنندگان گاز جهان

از حضور و استقبال متفاوت از پوتین تا ضیافت شام/سران کشورها در اجلاس گاز چه گفتند؟+تصاویر

این اولین‌بار است که ایران میزبان اجلاس سران این مجمع است، مقامات کشورهای عضو در بدو ورود مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفته و سپس از سوی نهاوندیان به سالن محل اجلاس هدایت شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اقتصادی- سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور سران و مقامات ارشد کشورهای عضو مجمع GECF دیروز در تهران برگزار شد. در این اجلاس، رؤسای‌جمهور و نخست‌وزیران ۹ کشور در تهران حضور داشتند. رؤسای‌جمهور روسیه، بولیوی، ونزوئلا، عراق، ترکمنستان، نیجریه، گینه استوائی و نخست‌وزیر الجزایر در این نشست شرکت کردند. این اولین‌بار است که ایران میزبان اجلاس سران این مجمع است، مقامات کشورهای عضو در بدو ورود مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور کشورمان قرار گرفته و سپس از سوی نهاوندیان به سالن محل اجلاس هدایت شدند. 

به گزارش آفتاب، اما در این میان حضور پوتین و استقبال از وی کمی متفاوت‌تر از مقامات دیگر کشورها بود. رئیس‌جمهور روسیه بعد از دیدار با رهبر انقلاب، با هلیکوپتر به محوطه سالن اجلاس آمد و بعد از آن مورد استقبال رسمی حسن روحانی قرار گرفت. بعد از اینکه سران کشورهای عضو در جایگاه خود قرار گرفتند، رئیس‌جمهور کشورمان سخنرانی خود را با خوشامدگویی به مهمانان آغاز کرد.

افزایش تولید گاز ایران به ١٠٠٠ میلیون مترمکعب

روحانی در این اجلاس با بیان اینکه "بدون شک اجلاس مجمع صادر‌کنندگان گاز اوپک یکی از مهم‌ترین رویدادهای مربوط به انرژی، به‌ویژه صنعت گاز محسوب می‌شود، هدف از این اجلاس، را "یافتن راهکارهایی برای حمایت از منافع کشورهای مجمع و توسعه آنها در زمینه‌های مختلف از جمله اکتشاف، تولید گاز، هماهنگی سیاست‌ها در ترکیب انرژی مصرفی جهان و ارتقای جایگاه مجمع" دانست و گفت: با وجود فرصت استفاده از انرژی فسیلی، بهره‌برداری ناپایدار از این انرژی باعث برخی آسیب‌های اجتماعی شده و ما را با مسئله خطیر حفظ محیط ‌زیست روبه‌رو کرده است. باید از انرژی در قالب توسعه پایدار استفاده شود.

از حضور و استقبال متفاوت از پوتین تا ضیافت شام/سران کشورها در اجلاس گاز چه گفتند؟

 رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به اینکه "خوشبختانه در اجلاس سران توسعه پایدار ملل متحد در نیویورک، اهداف ۱۷گانه توسعه پایدار تصویب شد و انرژی به‌عنوان یکی از چالش‌های بین‌المللی مورد توجه قرار گرفت، تأکید کرد: تولید گاز ایران تا دو سال آینده به ‌هزار ‌میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.

عادلی: مجمع گاز نیاز اصلی جهان را تأمین خواهد کرد

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز سخنران بعدی بود. عادلی که با بیان اینکه شاهد نقش گسترده‌تر گاز در سبد انرژی جهان هستیم، گفت: مجمع کشورهای صادرکننده گاز نیاز اصلی جهان به این سوخت را تأمین خواهد کرد. وی در اين اجلاس ضمن ابراز امیدواری برای اینکه بتوانیم به همه اهداف تعیین‌شده دست پیدا کنیم، گفت: جی.ای.سی.اف از تمام تلاش خود در فرایند تولید گاز استفاده می‌کند.

پيشنهاد رئیس‌جمهور بولیوی

 رئیس‌جمهور بولیوی نيز ضمن پیشنهاد برگزاري دور بعدي اجلاس در بوليوي، گفت: در سفر گذشته که به ایران داشتم، گروه‌های فشار تهدیدم کردند که صلاح نیست به ایران بروید و با رئیس‌جمهور ایران نشست داشته باشید. علت این کار این بود که آمریکا فشار زیادی به آنها و ما وارد می‌کرد، اما خوشحال هستیم که آن شرایط سخت گذشته است.

از حضور و استقبال متفاوت از پوتین تا ضیافت شام/سران کشورها در اجلاس گاز چه گفتند؟

وزیر انرژی قطر: کاهش قیمت گاز به ضرر کل اقتصاد جهانی است

وزیر انرژی قطر با اشاره به اینکه پس از بحران اقتصادی سال 2008 پیوستگی بین قیمت گاز و نفت کاهش پیدا کرد گفت: پس از آن با وجود کاهش قیمت نفت، قیمت گاز نیز منعکس کننده قیمت واقعی آن نیست و این امر موجب ضرر کل اقتصاد جهانی است. محمد بن صالح الساده در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده نفت اظهار کرد: قطر بر لزوم باورمندی جهت گسترش پروژه‌های گاز طبیعی که به نفع آیندگان است تاکید دارد.

نخست‌وزیر الجزایر: زمان استفاده از سوخت‌های فسیلی به سر آمده است

نخست‌وزیر الجزایر گفت‌: امروز با توجه به پیشرفته شدن تکنولوژی‌ها لازم است کشورهای مصرف‌کننده انرژی به سمت تنوع و پیشرفت حرکت کرده و از صنایع غیرفسیلی استفاده کنند. عبدالمالک سلال که به منظور حضور در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز روز گذشته به تهران سفر کرده است، عصر امروز (دوشنبه) در این اجلاس به سخنرانی پرداخت.

پوتین: عرضه ۶۰‌ میلیون تن ال‌ان‌جی به بازار

رئیس‌جمهور روسیه هم با تشریح برنامه بزرگ گازی این کشور، از افزایش تولید گاز روسیه به ۸۵۵ ‌میلیارد مترمکعب خبر داد و گفت: روسیه به‌زودی ۶۰‌ میلیون تن ال‌ان‌جی به بازار عرضه می‌کند. ولادیمیر پوتین با بیان اینکه تقاضا برای مصرف گاز در سبد انرژی جهان به‌صورت سالانه در حال افزایش است، بیان کرد: براساس برآوردهای انجام‌شده پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ میلادی میزان تقاضا برای گاز طبیعی در سبد جهانی انرژی به ۳۲ درصد افزایش یابد. وی در ادامه با تأکید بر اینکه تأمین امنیت، عرضه گاز و سرمایه‌گذاری در صنایع گاز جهان بر عهده تمامی مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است، گفت: حتی مصرف‌کنندگان هم برای تضمین امنیت سبد انرژی باید در صنایع گاز کشورها سرمایه‌گذاری کنند.

از حضور و استقبال متفاوت از پوتین تا ضیافت شام/سران کشورها در اجلاس گاز چه گفتند؟

رئیس‌جمهور نیجریه: ما در منطقه آفریقا نقش رهبری داریم

رئیس‌جمهور نیجریه هم با در سخنان خود، کشورش را یکی از پنج کشور بزرگ صادرکننده گاز عنوان کرد و گفت: به‌دنبال این هستیم که این مسئله را افزایش دهیم. ما در منطقه آفریقا در این زمینه نقش رهبری را داریم. محمد بوهاری با بیان اینکه مشکلات زیادی در مورد انرژی و عرضه گاز طبیعی در دنیا وجود دارد، گفت: امروز با پیشرفت مجمع صادرکنندگان گاز جهان توانسته‌ایم امنیت و ثبات بیشتری را در عرصه گاز طبیعی در بازارهای جهانی داشته باشیم.

تاکید رئیس‌جمهور عراق تفاهم در تعین قیمت گاز

فؤاد معصوم، رئیس‌جمهور عراق نیز با بیان اینکه عراق منابع گازی عظیمی در اختیار دارد، گفت: عراق می‌تواند به عنوان معبر ترانزیتی گاز در منطقه عمل کند. رئیس‌جمهوری عراق خواستار تفاهم کشورهای صادرکننده گاز در تعیین قیمت گاز شد و گفت: این تفاهم به ثبات بازارهای جهانی گاز منجر می‌شود. 

از حضور و استقبال متفاوت از پوتین تا ضیافت شام/سران کشورها در اجلاس گاز چه گفتند؟

وزیر نفت و گاز عمان: کاهش شدید قیمت، صنعت گاز را تهدید می‌کند

وزیر انرژی عمان نیز هشدار داد که کاهش شدید قیمت گاز، آینده این صنعت را تهدید می کند. محمد بن حمد الرمحی در این اجلاس اظهار کرد: کشور ما ثروت های وسیع خدادای گاز طبیعی دارد و این محصول را می‌توان به چهار گوشه دنیا صادر کرد و از آن بهره گرفت.

تأمین انرژی از طريق گاز بیش‌از‌پیش احساس می‌شود

قربان قلی‌بردی محمداف، رئیس‌جمهور ترکمنستان نيز در این اجلاس با اشاره به اینکه "اوضاع کنونی انرژی در دنیا به‌خصوص در بخش گاز، ضرورت تأمین انرژی را از طریق این منبع طبیعی بیشتر کرده است،  گفت: در شرایط کنونی، ضرورت انجام اقدامات مؤثر برای رسیدن به منافع مشترک بین کشورهای صادرکننده گاز وجود دارد. وی ادامه داد: در اوضاع کنونی که نیاز به تأمین انرژی در جهان از طریق گاز طبیعی بیش‌ازپیش احساس می‌شود، به اقدامات ضروری در زمینه رسیدن به منافع مشترک کشورهای صادرکننده گاز نیاز است و تدوین قوانین شفاف بین‌المللی در این زمینه اهمیت فراوانی یافته است.

از حضور و استقبال متفاوت از پوتین تا ضیافت شام/سران کشورها در اجلاس گاز چه گفتند؟

لیبی خواستار ثبات و واقعی شدن قیمت گاز شد

نماینده لیبی در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز، خواستار ایجاد ثبات در قیمت‌های جهانی گاز و همچنین تلاش برای واقعی شدن قیمت این حامل انرژی شد. فتحی المجبری، وزیر آموزش لیبی که ریاست هیات این کشور در سومین اجلاس سران GECF را بر عهده دارد، تصریح کرد: اگر قیمت‌های پرنوسان داشته باشیم، بر اقتصاد کشورهایمان تاثیر منفی می‌گذارد.

استقبال رئیس‌جمهور ونزوئلا از پیشنهاد بولیوی

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا هم در این اجلاس با بیان اینکه "ما از تعیین قیمت گاز در چارچوب اوپک گازی استقبال می‌کنیم"، گفت: به‌عنوان پنجمین کشور صاحب منابع گازی شناخته می‌شویم. وی همچنین از پیشنهاد بولیوی برای برگزاری چهارمین اجلاس اوپک گازی در این کشور استقبال کرد.

از حضور و استقبال متفاوت از پوتین تا ضیافت شام/سران کشورها در اجلاس گاز چه گفتند؟

وزیر خارجه قزاقستان: برگزاری مجمع GECF نشان از قدرت ایران است

وزیر خارجه قزاقستان با اشاره به برگزاری مجمع GECF گفت: برگزاری مجمع GECF نشان از قدرت جمهوری اسلامی ایران است. ایرلان ادریس‌اف وزیر خارجه قزاقستان طی سخنانی در سومین اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز(GECF) که در سالن اجلاس سران تهران در حال برگزاری است با توجه به اهمیت این مجمع خاطر نشان کرد: مجمع کشورهای صادرکننده گاز مجمعی مهم برای بررسی موضوعات مختلف مربوط به صنعت گاز است.

اوبيانگ: مجمع از قیمت گاز طبیعی حفاظت كند

تئودور اوبیانگ، رئیس‌جمهوری گینه استوایی هم با بیان اینکه "مجمع کشورهای صادرکننده گاز در حقیقت به یک سکوی پرش بسیار خوب و مستحکمی در رابطه با تقویت صنعت گاز در کشورهای عضو تبدیل شده است، گفت:  گفت: مجمع باید در چارچوب کنترل و حفاظت از قیمت گاز طبیعی ایفای نقش کند و تجارت، تولید و صادرات را به حد قابل‌قبول برساند. گینه استوایی دارای منابع عظیم طبیعی از جمله گاز است و آمادگی همکاری هرچه‌بیشتر با کشورهای عضو مجمع را دارد و در این چارچوب از کشورهای عضو برای سرمایه‌گذاری در گینه استوایی دعوت می‌کنیم.

از حضور و استقبال متفاوت از پوتین تا ضیافت شام/سران کشورها در اجلاس گاز چه گفتند؟

معاون وزیر انرژی مصر: 70 درصد منابع انرژی جهان در اختیار اعضای GECF است

رییس هیات مصری در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با تاکید بر این که 70 درصد منابع انرژی جهان در اختیار اعضای GECF است، ابراز امیدواری کرد که اعضای این مجمع با توسعه صنعت گاز، از فروش نفت خام فاصله بگیرند. شریف سوسه، معاون وزیر انرژی مصر در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز گفت: دنیا به انرژی بیشتر و سوخت بیشتری نیاز دارد و به همین منظور ما به عنوان اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز باید در کنار هم از چالش های دنیای انرژی مطلع تر باشیم.

سلال: تأمین امنیت بازار گاز توسط تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان

 عبدالمالک سلال، نخست‌وزیر الجزایر هم در این اجلاس با تاکید براینکه "تأمین امنیت در بازار گاز باید بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تقسیم شود"، به خرسندی "الجزایر نسبت به توافق اخیر ایران و شش کشور جهان اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر شاهد تحولات گسترده‌ای در بازار نفت هستیم، به طوری که موازنه بین عرضه و تقاضا به‌هم خورده است و باید این موازنه بازگردد. باید تولید بیش از حدی نباشد که تقاضا تحت‌تأثیر قرار گیرد و در پی آن قیمت‌ها کاهش پیدا کند، به همین دلیل، باید یک توافق کلی در مورد نفت نیز صورت بگیرد. 

البدري: تأمین نیاز انرژی جهان ١٠ تریلیون‌دلار سرمایه می‌خواهد

عبدالله سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نيز در اين اجلاس با تأکید بر اینکه باوجود توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، نفت و گاز همچنان ٥٠ درصد نیاز انرژی جهان را تأمین خواهند کرد، گفت: تأمین نیاز انرژی جهان تا ٢٥ سال آینده ١٠ تریلیون‌دلار سرمایه می‌خواهد. بسیاری از کشورها هنوز برق ندارند و تا سال ٢٠٤٠ به انرژی‌های جدید نیاز پیدا خواهند کرد، نفت و گاز همچنان در کنار هم ٥٠ درصد نیاز انرژی جهان را تأمین خواهند کرد و تقاضای جهانی به ١١٠ میلیون بشکه تا سال ٢٠٤٠ افزایش می‌یابد که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری ١٠ تریلیون‌دلار تا آن زمان خواهد بود.

ضیافت شام به میزبانی روحانی

پس از پایان سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز با انتشار یک بیانیه، مراسم ضیافت شام شرکت کنندگان در این اجلاس به میزبانی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان برگزار شد.

نشست خبری پوتین و روحانی

رئیس جمهور کشورمان نیز پس از نشست خصوصی سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز با حضور در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح سیاست‌های ایران در خصوص صنعت گاز و همچنین برنامه‌های کشور برای توسعه این انرژی پرداخت. بعد از این نیز روسای جمهور ایران و روسیه یک نشست خبری مشترک برگزار کردند. همچنین پیش از برگزاری نشست خبری روحانی و پوتین، دو کشور 7 سند همکاری مشترک امضاء کردند.

از حضور و استقبال متفاوت از پوتین تا ضیافت شام/سران کشورها در اجلاس گاز چه گفتند؟

از حضور و استقبال متفاوت از پوتین تا ضیافت شام/سران کشورها در اجلاس گاز چه گفتند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
19
22
قدرت جهانی ایران دردنیا ثابت شده
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین