کد خبر: ۳۳۵۷۳۸
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

موافقت کابل نسبت به مذاکرات با عناصر آشتی‌طلب طالبان

در جریان اجلاس موسوم به «قلب آسیا» در کشور پاکستان در مورد افغانستان، ژنرال راحیل شریف، رئیس ارتش این کشور با رئیس جمهور افغانستان که برای شرکت در این اجلاس به پاکستان سفر کرده، دیدار کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
در این دیدار ژنرال راحیل شریف، رئیس ارتش پاکستان به اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از بابت حمایت کامل پاکستان از کشور وی در زمینه اشتراک اطلاعات، هماهنگی عملیاتی و فرایند آشتی به منظور صلح و ثبات در افغانستان تضمین داد.

همچنین رئیس جمهور افغانستان ضمن تاکید بر لزوم تقویت روابط دو جانبه میان دو کشور بر همکاری برای مقابله با تهدید مشترک تروریستم تاکید کرد.

رئیس ارتش پاکستان در این دیدار گفت: ما متعهد به همکاری با افغانستان بر اساس احترام و منفعت دو جانبه هستیم. ما باید روابطی راهبردی داشته باشیم که پایدار بوده و ضمن تقویت مسئله امنیت در راستای موفقیت دو کشور باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسیا، همچنین اشرف غنی بر موفقیت‌های نیروهای مسلح پاکستان در جنگ با تروریسم تاکید کرد.

اشرف غنی در سخنرانی خود در کنفرانس قلب آسیا تصمیم پاکستان برای اجرای عملیات علیه شبه نظامیان را تحسین کرد اما گفت: این اقدام تبعات ناخواسته‌ای داشته و موجب انتقال تعدادی از گروه‌های شبه نظامی به خاک افغانستان شده است.

هم‌چنین در حاشیه اجلاس قلب آسیا اوایل روز چهارشنبه اورسولا فوندرلاین، وزیر دفاع آلمان و وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با رئیس ارتش پاکستان در راولپندی دیدار کردند.

وزیر دفاع آلمان در این دیدار به بحث درباره طیفی از مسائل شامل همکاری دفاعی و امنیت منطقه‌ای پرداخت.

درعین حال وزیر دفاع آلمان از موفقیت عملیات ارتش پاکستان برای مقابله با گروه‌های شبه نظامی به نام عملیات "ضرب عضب" استقبال کرد و به نیروهای امنیتی کشته شده پاکستان در این عملیات ادای احترام کرد.

وزیر امور خارجه چین نیز پیشرفت موثر این عملیات به ویژه در زمینه مقابله با شبه نظامیان اویغور و جنبش متعلق به آنها تحت عنوان جنبش اسلامی ترکستان شرقی را تحسین کرد.

در همین حال روزنامه داون پاکستان گزارش داد: در جریان اجلاس قلب آسیا دولت افغانستان با از سرگیری گفت‌وگو با شبه نظامیان آشتی طلب طالبان با کمک پاکستان، آمریکا و چین موافقت کرده است. این اتفاق بعد از چند سری دیدارهای دو جانبه و سه جانبه با حضور مقام‌های هر چهار کشور در حاشیه اجلاس قلب آسیا رخ داد.

صلاح‌الدین ربانی، وزیر امور خارجه افغانستان گفت: ما در یک سری از نشست‌های دو جانبه و سه جانبه‌ای که داشتیم عمدتا درباره فرایند صلح افغانستان بحث کردیم. هم پیمانان ما قبول کردند با ما در این زمینه همکاری کنند و عناصر آشتی جوی شبه نظامیان را به پای میز مذاکره بیاورند.

بر اساس اعلامیه منتشر شده در خاتمه اجلاس قلب آسیا از تمام گروه‌های وابسته به طالبان افغانستان و دیگر گروه‌های شبه نظامی کشور خواسته شد وارد مذاکرات صلح با دولت افغانستان شوند و توافق شد تا تدابیر مشخصی به منظور مقابله با دسترسی تروریست‌ها به منابع و حمایت‌های مالی، برچیدن پناهنگاه‌های آنها و مقابله با جذب نیرو برای این گروه‌ها به کار بسته شود.

همچنین آنتونی بلین کن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران در سفارت آمریکا در پاکستان گفت: دولت‌های افغانستان، پاکستان، چین و آمریکا یک سری نشست‌هایی را به منظور تاکید بر تعهد مشترک خود برای پیشبرد فرایند آشتی و توقف خشونت در افغانستان با رهبری و مالکیت خود افغان‌ها برگزار کردند.

وی اظهار کرد: در جریان این نشست‌ها درباره نقش عراق و گام‌های لازم به منظور پیشبرد این فرایند بحث شد.

همچنین چنین گام‌هایی در نشست رئیس ارتش پاکستان با اشرف غنی نیز مورد بحث قرار گرفته‌اند.

بلین کن در اظهاراتش نگرانی‌های پاکستان را رد کرد و گفت: افغانستان متعهد به ورود مجدد به فرایند در صورت آمادگی طالبان است.

در عین حال در اعلامیه منتشر شده پس از دیدار محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، نواز شریف، نخست وزیر پاکستان و ریچارد اولسن، نماینده ویژه آمریکا برای این دو کشور آمده است: "تمامی تلاش‌ها برای مذاکره میان دولت افغانستان و گروه‌های طالبان مورد حمایت و تشویق قرار خواهد گرفت. هر سه جانب یکجا با هم کار می‌کنند تا شرایطی را به وجود آورند که مشارکت گروه‌های طالبان را در روند صلح تشویق کند و به آنها نشان دهد که یک گزینه واقعی سیاسی در برابر خود دارند."

در این اعلامیه آماده است که افغانستان، پاکستان و آمریکا تلاش‌های دیپلماتیک را برای پایان دادن به جنگ در افغانستان تسریع می‌کنند.

همچنین براساس این اعلامیه، افغانستان و پاکستان توافق می‌کنند که همه‌ انواع تروریسم تهدید جدی برای دو کشور و منطقه هستند و هر دو کشور متعهد می‌شوند تا به گروه‌های "خشونت‌گرای تندرو" اجازه ندهند از خاکشان استفاده کنند.

در ادامه اعلامیه آمده است که افغانستان و پاکستان با آن گروه‌هایی‌که نمی‌خواهند به روند صلح بپیوندند، با تمام نیرو مقابله می‌کنند.

در بخش دیگری از این اعلامیه آمده است که حفاظت از حاکمیت، وحدت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان و هویت اسلامی این کشور به عنوان یک "جمهوری دموکراتیک" از شرایط اصلی برای حل منازعه کنونی در این کشور است.

همچنین در اعلامیه گفته شده است که مشروعیت دولت افغانستان و قانون اساسی این کشور مورد احترام قرار بگیرد و تمامی شهروندان افغانستان، بدون توجه به قومیت، جنیست و مذهبشان از جانب روند صلح مورد حمایت قرار بگیرند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین