کد خبر: ۳۳۶۴۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰

ربیعی: نیازمند استراتژی نوین در بخش اشتغال هستیم/ورودی دانشگاه با اشتغال تناسب ندارد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هماهنگی بازار پول، سرمایه، ارز، کالا و خدمات را برای ایجاد اشتغال ضروری دانست و گفت: نیازمند استراتژی نوین در موضوع اشتغال هستیم .
آفتاب‌‌نیوز : علی ربیعی روز یکشنبه با حضور در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سئوال نماینده مردم خرم آباد مبنی بر اینکه چگونه در بیکاری کشور عدالت ایجاد کنیم، افزود: امروز در بحث پایه پولی، نقدینگی و سطح عمومی قیمت ها با مشکل مواجه هستیم و برنامه ریزی ها نیاز به زمان برای اصلاحات اساسی دارد.

وی ادامه داد: دولت برای تثبیت و پیش بینی پذیر بودن ارز و رشد اقتصادی تلاشهای خوبی صورت داده است اما نقدینگی موجود در جامعه و شیفت کردن پول به بنگاههای اقتصادی نیاز به برنامه و تلاش بیشتری دارد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: توجه به این موضوعات در لایحه برنامه ششم توسعه که برای بررسی تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهد شد، برای رفع بیکاری و تولید اشتغال کمک فراوانی خواهد کرد .

ربیعی گفت: در بحث بازار کار، نرخ مشارکت بهبود پیدا کرده با اینکه به تعداد بیکاران اضافه می شود اما در بحث دستمزدها با اینکه با قیمت تمام شده و استانداردهای جهانی فاصله دارد ولی باید هزینه ها را به نفع دستمزد کم کنیم .
وی اضافه کرد: در سال گذشته دستمزد را به تورم پیشی دادیم و به نوعی رابطه دستمزد با بهره وری مورد توجه قرار گرفت اما لازم است بازار پول، کار و سرمایه هر سه باهم فعال شوند .
این عضو کابینه دولت یازدهم اظهار داشت: دولت تمام سعی خود را برای تلاش هر سه حوزه انجام داده است ولی در یک اقتصاد ضعیف شده و کسری 50 درصدی انصاف باید داشت که تغییرات به سختی صورت خواهد گرفت.
ربیعی تصریح کرد: بازار کار در همه بخشها دچار نارسایی است و چهار میلیون و 800 هزار تحصیلکرده وارد بازار کار خواهند شد و با بررسی ورود تحصیلکرده ها به بازار کار می توان دریافت که ورودی دانشگاه ها با اشتغال تناسب ندارد .

وی افزود: رئیس جمهوری نیز تاکید دارند برنامه ریزی ها به سمتی باشد که فردی که وارد دانشگاه می شود مهارت و اشتغال آن از قبل برنامه ریزی شود و در حال حاضر در این زمینه دچار نارسایی هایی هستیم که در صدد برنامه ریزی و هماهنگی می باشیم .
وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: همه تلاشها را در بهبود فضای کسب و کار در لایحه حمایت از تولید بدون اینکه قانون کار دستکاری شود، تلاش کردیم فشار کمتری برای کارگران ایجاد شود و حتی به موضوع بیکاران نیز توجه شده است .

ربیعی با بیان اینکه تجربه 15 سال گذشته نشان می دهد رشد اقتصاد با اشتغال همراه نبوده است و منحنی بیکاری بالاتر از رشد ایستاده است، افزود: سیاست گذارها همواره به دنبال ایجاد مجتمع های فولاد یا سرمایه گذاری بزرگ در بخش سیمان بوده اند که امروز در انبارها انباشته شده اند.
وی اضافه کرد: همه باید بدانیم که در روستا برای 10 نفر شغل داریم بعد برویم و رمان قطع کنیم بنابراین نیاز داریم به سمت جاهایی برویم که شغل ایجاد می شود .

وی در ادامه گفت: سرمایه گذاری ها در سال های گذشته حتما براساس یک آمایش سرزمین برای رفع تبعیض و نابرابری کمتر مورد توجه بوده است. شاهد هستیم پیوست عدالت برای برنامه ریزی های توسعه کمتر صورت گرفته و من هم این را تایید می کنم.
ربیعی یادآور شد: سرمایه گذاری ها در جاهایی صورت گرفته که به تبع ایجاد اشتغال در صنایع پایین دستی هم در آنجا صورت گرفته و هرچه به استان های دورتر و مرزی رفتیم براساس پیوست عدالت برای سرمایه گذاری عمل نشده است و بنده این را می پذیرم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با طرح این سوال که امروز و در سال آینده باید چیکار کنیم؟ اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در اقتصاد مقاومتی، عدالت بنیان کردن برنامه را امر فرمودند و رئیس جمهوری هم به چند مساله در برنامه ششم تاکید دارند.
ربیعی گفت: این مسایل، کمتر کردن نابرابری ها است. حرکت به سمت پایین آوردن نابرابری ها است. مساله عدالت و کم کردن نابرابری ها یکی از استراتژی های اساسی در برنامه ششم است.

وی افزود: با مطالعاتی که انجام دادیم بر روی آمایش اشتغال در سطح استان کار کردیم. ما دقیقا تمرکزمان را هم بر استان های محروم گذاشتیم. بحث آموزش فنی حرفه ای از روستا و ایجاد شغل از خانه تا کارخانه در 6 تا هفت استان محروم سامان و شکل پیدا می کند.
وزیر دولت یازدهم ادامه داد: در مطالعه ای که در استان کردستان، کرمانشاه و خوزستان داشتیم، مشخص کردیم که کدام رسته شغل در آنجا وجود دارد که کارآفرینی را گسترش دهیم.
ربیعی اضافه کرد: از روستا به سمت شهر هم مطالعه ای داشتیم که در روستاها و شهرهای همجوار آنها به شکلی برنامه ریزی شده که امروز با این برنامه ریزی ها دقیقا در جهت سوال شما حرکت کردیم.

وی یادآور شد: نمایندگان باید به پدیده رشد بدون اشتغال و اینکه ما باید به سمت اشتغال هایی از جنس این که رونق را به روستاها و شهرهای کوچک ببریم، توجه کنند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: اگر می خواهیم سالی 800 تا 900 هزار شغل ایجاد کنیم نباید به انتظار رشد بزرگ و کارخانه های بزرگ و سرمایه گذاری بزرگ بنشینیم. باید بودجه و برنامه ششم و حتی برنامه قانون دائمی کردن احکام به سمت بنگاه های خرد و کوچک جهت پیدا کند.
ربیعی خاطرنشان کرد: ما تمرکزمان را به سمت بنگاه های غیررسمی، خرد و کوچک ببریم چرا که بیشتر این بنگاه ها در حاشیه مناطق محروم هستند. ما همچنین بر آموزش های روستایی تمرکز کردیم.
وی ادامه داد: در روستاها بین سواد و سن مطالعه کردیم که کجاها تمرکز کنیم و در شورای عالی اشتغال که در آخرین جلسه رئیس جمهور حضور داشتند این طرح مورد تصویب قرار گرفت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: مساله ای که داریم و از مجلس استعانت می خواهیم وضعیت تامین مالی است. ما آمادگی برای شغل های خرد در روستاها و در شهرهای کوچک و مناطق محروم را کمتر داریم. حتما باید چه از صندوق توسعه ملی و چه از سیستم بانکی و چه از بازار سرمایه به این نوع اشتغال هایی که دنبال آن هستیم، پول تزریق کنیم.
ربیعی تصریح کرد: حمایت از بنگاه های خرد و کوچک به عنوان محور اشتغال، حفظ اشتغال در بخش غیررسمی، حفظ اشتغال کوتاه مدت در بنگاه های کوچک و دراز مدت و حمایت از شرکت های دانش بنیان برنامه های دولت است.

وی یادآور شد: این اطمینان را به نمایندگان و برادر ارجمندم عبدی می دهم که در سیاست گذاری های اشتغال، جهت گیری ما براساس آمایش اشتغال سرزمینی به سمت مناطق محروم است و من این نابرابری ها را می پذیریم و متاسفانه پی در پی برنامه های ما آمدند و رفتند و از نابرابری ها و فقر هم چیزی نکاستند .
وزیر دولت یازدهم به عملکرد صندوق کارآفرینی امید نیز اشاره کرد و گفت: در سال 92 و 93 معادل 1700 میلیارد تومان با تاکید بر مناطق کم برخوردار روستایی برای شغل های خرد پرداخت کردیم و ظرف 8 ماه در سال جاری هم 850 میلیاردتومان با شعار هر روستا یک محصول و هر خانه یک کارخانه پرداخت شده است و شعار اشتغال بزرگ، بنگاه کوچک را دنبال می کنیم.

ربیعی گفت: اگر پدیده بیکاری برای نمایندگان مهم و دغدغه است که حتما هست بنابراین در این ارتباط باید جهت گیری و سیاست های اشتغال را به سمتی ببریم که بنگاه های کوچک از روستا و شهرهای کوچک همراه با آموزش متناسب داشته باشیم و این رازی است که سالانه 700 تا 800 هزار شغل را حداقل تضمین شده، ایجاد می کند.
وی تاکید کرد: بنده هم به نوبه خودم در کنار سایر اعضای دولت همه توان خودمان را برای کاستن از رنج مردم در زمینه بیکاری به کار خواهیم گرفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محمدرضا پیروی
|
United States of America
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۳
0
0
نه بابا
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین