کد خبر: ۳۳۷۸
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۳:۵۷
جدايي آبادگران از شوراي هماهنگي

احمدي نژاد در برابر لاريجاني

آفتاب‌‌نیوز :

آنان كه در انتخابات شوراها و حتي مجلس هفتم با چراغ خاموش كرسي هاي قدرت انتخابي را در ايران تصاحب كردند، سعي نمودند با روش هايي غيرعلني پيشكسوتان راست سنتي را با توجيه هاي گوناگون از حضور در رقابت هاي انتخاباتي بازدارند. از «اتاق فكر» و انتقال ريش سفيدان به آن اتاق گفتند و بادامچيان و عسگراولادي را در انتخابات مجلس هفتم از ليست نهايي شان حذف كردند و حتي برخي از كانديداها را با تلاش فراوان در زماني كه اسامي آنان بر روي بروشورهاي تبليغاتي رفته و چاپ شده بود، قبل از توزيع در سطح شهر تهران از ادامه مسير منصرف كردند.

آبادگرهاي نومحافظه كار اما هيچ گاه اين اختلاف سياسي را با همياران خود آشكار نكردند تا توانسته باشند با اين روش مطالبات خويش را به دست آورند.

با آغاز رقابت هاي داخلي احزاب براي انتخابات رياست جمهوري آتي نيز آبادگران سعي كرد كه همچون گذشته بر اصول و معيارهاي خود تأكيد كند تا كانديداي خويش را از صندوق رأي تشكيلاتي محافظه كاران ايران بيرون آورد. اما اين بار محافظه كاران پيشكسوت در برابر جوانان سياسي كه سال هاي حضور سياسي آنان به تعداد انگشتان دست نمي رسيد، كوتاه نمي آمدند و لباس رياست جمهوري را بر قامت مديران جوان نومحافظه كار بزرگ مي ديدند. آبادگران با نهايت تلاش بي نتيجه ماندند و ديدند حتي قرار است كه كانديداي غيرمطلوب آنان يعني علي لاريجاني به عنوان كانديداي اصولگرايان معرفي شود. ولي با اين وجود چراغ انتقاد از اصولگرايان سنتي را همچنان خاموش نگه داشتند و فقط در گوشه گوشه سخنان خود زمزمه جدايي و استقلال سردادند تا پيران محافظه كار را ترسانده باشند. اين زمزمه ها با مصاحبه مطبوعاتي سخنگوي آبادگران در 15 فروردين 84 عيني و عملي شد.

سخنان چمران و پاسخ شوراي هماهنگي
مهدي چمران سخنگوي آبادگران كه همچون ديگر اعضاي اين طيف چند صباحي است به داخل ساخت قدرت در ايران راه يافته است، گروه خويش را ناجي اصولگرايان قلمداد كرد و از نجات آنان در فضاي «نااميدي و ابهام» محافظه كاران در آستانه انتخابات شوراها سخن گفت. او با نقد شديد حزب گرايي به نوعي هرگونه حزب سياسي را بي پشتوانه دانست و آبادگران را مجموعه «اقشار مختلف جامعه» توصيف كرد و گفت: «شوراي هماهنگي انقلاب مجموعه اي از برخي جناح ها و احزاب سياسي كشور است و اين براي ما كافي نيست.» اعلام استقلال آبادگران تنها تحليلي بود كه از برگزاري اين مصاحبه مطبوعاتي بيرون مي آمد كه البته در گذشته هم برخي سايت هاي خبري به ويژه بازتاب و انتخاب نهم (وابسته به محمدباقر قاليباف) از اين اعلام جدايي سخن گفته بودند. علي زادسر، نماينده اصولگراي مجلس در سوم اسفند 83 در گفت و گو با «انتخاب نهم» گفته بود: «از قرار معلوم آبادگران به صورت مستقل در انتخابات شركت مي كنند.» پس از اين زمزمه هاي گوناگون و مصاحبه مطبوعاتي سخنگوي آبادگران، انتقادات شديد نسبت به مواضع چمران توسط برخي از اعضاي گروه هاي سياسي شوراي هماهنگي انقلاب همچون دبيركل جامعه انجمن اسلامي اصناف و بازار، دبيركل جامعه زينب و مسئول تشكيلات جامعه اسلامي دانشجويان آغاز شد. پس از اين انتقادات يكي از آبادگرهاي مجلس به صراحت و قاطعيت، در 17 فروردين 84 به ايسنا گفت: «اگر اصولگرايان به وحدت دست پيدا نكنند، شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب و ائتلاف آبادگران هركدام كانديداي خاص خود را خواهند داشت و علي اكبر ولايتي هم به طور مستقل وارد عرصه رقابت خواهد شد.»

حسين نجابت به استقلال «هويت» آبادگران اشاره كرد و گفت: «آبادگران معيارهاي خاص خود را دارد و هويتش را حفظ خواهد كرد.» سخنگوي فراكسيون اصولگرايان در پايان از عدم تحقق وحدت رويه اصولگرايان خبر داد و گفت: «قرار بود از ابتدا همه در يك مسير حركت كنيم كه محقق نشد.»

تفاهم نامه چهار كانديدا، آغاز حركت آبادگران
آبادگران كه از مرزبندي شفاهي و شعاري با نيروهاي راستگراي سنتي به سوي عملي و رفتاري گام برمي داشت، درابتداي كار سعي كرد، كانديداهاي اصولگرا و معترض به عملكرد شوراي هماهنگي انقلاب را جمع كند و تفاهم نامه اي را به امضاي آنان برساند.

چهار كانديداي موردنظر آبادگران محمود احمدي نژاد، احمد توكلي، محمدباقر قاليباف و محسن رضايي بودند كه حتي آبادگران در هنگامي كه رئيس سابق نيروي انتظامي مردد به حضور در انتخابات بود، در سايت اينترنتي ارگان خويش اعلام كرد كه قاليباف رأي بالايي را در نظرسنجي ها دارد. پس از تعطيلات نوروزي نيز يكي از افراد نزديك به آبادگران به ايلنا گفت: «در نظرسنجي هايي كه تاكنون توسط آبادگران صورت گرفته، قاليباف از آراي بيشتري نسبت به ديگران برخوردار است. اينها هم گفته شد تا شايد قاليباف همچنان در اين ائتلاف چهارنفره باقي بماند. اين چهار كانديدا در يك ويژگي همراه آبادگران بودند و آن اين كه هر چهار تاي آنان عضو فعال يك حزب خاص با نگاهي تشكيلاتي نبودند و اين ويژگي بازي و تعامل با آنان را توسط آبادگران سهل و آسان مي كرد. آبادگران با وجود اختلاف اساسي با علي اكبر ولايتي با او تشكيل جلسه اي داد و از تفاهم «1+4» سخن گفت كه ولايتي در مورد اين تفاهم نامه در ديدار جمعي از دانشجويان گفت: «اين تفاهم 1+4 بر شيوه مناسبي استوار است. كانديداها هر يك تبليغات خود را تا زمان مشخص ادامه مي دهند، سپس براساس نظرسنجي علمي و دقيق، يك نفر كه درصد اقبال بيشتري داشته باشد به عنوان كانديدا معرفي خواهد شد.»

حسين نجابت، نماينده آبادگر مجلس هم در مورد كانديداي آبادگران به ايسنا مي گويد: «معيار ما ميثاق چهار كانديدا با يكديگر است، هركس رأي بيشتري در نظرسنجي آورد،مورد حمايت قرار خواهد گرفت.»

اين تفاهم نامه با تأكيد بر محوريت آبادگران و مرزبندي جدي آنها با اكبر هاشمي رفسنجاني، ديگر كانديداي احتمالي رياست جمهوري استوار است و اين دو بخش است كه آبادگران را از جرگه شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب جدا كرده است.

در يكي از بندهاي اين توافق نامه آمده است كه كانديداي موجود بايد به نفع كسي كه آراي بيشتري نسبت به ديگران در نظرسنجي كسب مي كند، كنار رود و اين نظرسنجي را آبادگران انجام خواهد داد.» و نيز در بندي ديگر تأكيد مي شود: «در صورت حضور هاشمي رفسنجاني در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري هيچ يك از كانديداها حق كناره گيري ندارند.»

لاريجاني، هاشمي و آبادگران
مرزبندي شديد با هاشمي رفسنجاني كه البته در ابتدا «الياس نادران» عضو ليست آبادگران مجلس هفتم در نطق پيش از دستور خود در مجلس شوراي اسلامي زنگ اين مرزبندي را به صدا درآورد، يكي از مؤلفه هاي اساسي در شناسايي طيف آبادگران است و از اين رو به دليل عدم چالش علي لاريجاني با هاشمي و احتمال عدم حضور وي در رقابت هاي انتخاباتي در صورت ورود هاشمي به صحنه انتخابات آبادگران از كانديداتوري لاريجاني حمايت نمي كنند، به گونه اي كه يكي از اعضاي هيأت رئيسه مجلس در روز 17 فروردين 84 به سايت اينترنتي «انتخاب 9» بدون نام آوردن از آبادگران گفت: «بخشي از اصولگرايان به اين دليل از كانديداتوري لاريجاني حمايت نمي كنند كه آنها نسبت به كناره گيري وي در دقيقه 90 همزمان با اعلام كانديداتوري هاشمي رفسنجاني نگرانند.»

همچنين شكرالله عطارزاده، نماينده مجلس نزديك به آبادگران در اين رابطه گفته است: «بسياري از اصولگراها كانديداتوري لاريجاني را به عنوان كانديداي نهايي اين طيف نپذيرفته اند.»

حال اين گونه به نظر مي رسد كه آبادگران به دنبال كانديدايي هستند كه مرزبندي شديدي را با اكبر هاشمي رفسنجاني داشته باشد تا در دقيقه 90 دست آنان را در حنا نگذارد. در ميان كانديداهاي چهار نفره اين ويژگي بيشتر از ديگران در محمود احمدي نژاد و احمد توكلي به چشم مي خورد كه عزت الله يوسفيان، نماينده اصولگراي مجلس نيز در 16 بهمن 83 به «انتخاب 9» مي گويد: «بايد اجازه داد تا نيروهاي جوان پا به عرصه بگذارند... و جرياني كه با هاشمي كار مي كند، هيچ وقت نمي توانند و نمي خواهند كه افرادي چون احمدي نژاد و توكلي را بپذيرند.» حال بنابراين ويژگي و عدم اعلام كانديداتوري جهت رياست جمهوري توسط غلامعلي حداد عادل، رئيس آبادگران مجلس هفتم، احتمال اعلام كانديداتوري احمد توكلي و محمود احمدي نژاد جهت رياست جمهوري آتي توسط آبادگران افزايش مي يابد.

از سوي ديگر به دليل اين كه مجري برگزاري نظرسنجي در مورد اين چهار نفر «آبادگران» است و همواره گروه هاي برگزاركننده نظرسنجي كانديداي خاص خود را داراي بالاترين رأي مي دانند لذا نظر آبادگران را در مورد كانديداهاي موجود بايد موشكافي و سخنان آنان را مورد تحليل محتوا قرار داد تا كانديداي خاص آنان مشخص شود.

احمدي نژاد، نماد آبادگران
آبادگراني ها همواره به گونه اي تلويحي از «احمدي نژاد» سخن مي گويند و او را نماد و عضو مؤثر و فعال خود با وجود رضايت هاي عمراني وي در تهران قلمداد مي كنند.

انتقاد محمود احمدي نژاد به عنوان شهردار تهران با رأي قاطع اعضاي شوراي شهر تهران كه جوهره طيف آبادگران را تشكيل مي دهند، از آغاز از يك پيوند ستادي در جهت تصاحب تمام كرسي هاي قدرت توسط نومحافظه كاران ايراني خبر مي داد.

احمدي نژاد با تفكراتي همراه و همگام با شوراي شهري هايي تهران كه در ابتدا عضو جامعه مهندسين (تشكل موثر در شوراي هماهنگي انقلاب) شناخته مي شد، پس از مدتي بيشتر از عضويت خود در جمعيت ايثارگران (تشكل مؤتلف با آبادگران) سخن گفت كه اين جمعيت به دبيركلي فدايي قبل از آبادگران پرچم جدايي از شوراي هماهنگي انقلاب را با برگزاري همايش در مهديه تهران برافراشته كرد و ساز ناسازگاري با نگرش هاي محتاطانه محافظه كاران اصولگرا را سر داد. البته پيش از دو تشكل راديكال يعني طيف آبادگران و جمعيت ايثارگران، احمدي نژاد بود كه با ارسال نامه اي به اولين گروه هايي رسمي انتخاباتي شوراي هماهنگي انقلاب از جدايي سخن گفت. روزنامه ايران بخشي از اين نامه در 14 بهمن 83 را مبني بر اين كه «احمدي نژاد به شوراي هماهنگي اعلام كرده است وي را از ليست پنج نفره خود خارج ساخته و در اعلام كانديداي نهايي خود تصريح كنند كه كانديداي موردنظر از جمع چهار گزينه انتخاب شده اند، نه پنج نفر» منتشر كرد.

بر پايه گزارش اين منبع خبري، آبادگران با ارسال اين نامه به صورت مستقل در انتخابات حضور يافته و عملاً شوراي هماهنگي را ترك خواهند گفت.» همچنين سايت «انتخاب 9» وابسته به محمدباقر قاليباف در 12 بهمن 83 ارسال اين نامه توسط احمدي نژاد را «ترك شوراي هماهنگي توسط آبادگران» تحليل كرد. از اين رو تنها كانديدايي كه در ابتداي امر سنگ مخالفت با اعضاي شوراي هماهنگي را بر سينه زد، محمود احمدي نژاد بود. با اين حال علي لاريجاني با اين رفتار احمدي نژاد، و در همان ابتدا خود را كانديدايي بي رقيب در شوراي هماهنگي قلمداد و در مصاحبه اي خود را نماينده جريان آبادگران معرفي كرد كه اين سخن لاريجاني خشم آبادگراني را برانگيخت و حسن بيادي، عضو ارشد آبادگران به انتقاد شديد از لاريجاني پرداخت و يك منبع نزديك به احمدي نژاد و آبادگران به سايت بازتاب در 14 بهمن 83 گفت: اگر قرار باشد كسي از عنوان آبادگران استفاده كند، آن فرد احمدي نژاد است. در پي اين اتفاقات علي دارابي معاون دبيركل جمعيت ايثارگران نيز در نيمه اول اسفند در چهارمين نشست فصلي اين جمعيت به تمجيد از احمدي نژاد پرداخت و او را «نماد اصولگرايي» معرفي كرد و گفت: «رفتار و مرام شهردار بسيجي و خدمتگزار مردم، نقش بزرگي در موفقيت اصولگرايان در انتخابات مجلس هفتم داشت.» او ويژگي هاي رئيس جمهور آتي را از ديدگاه اصولگرايان به گونه اي بيان مي كرد كه با سيماي احمدي نژاد همگون بود.

همچنين مجتبي شاكري، ديگر عضو شوراي مركزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در 22 اسفند 83 به خبرگزاري «آنا» گفت: «دكتر محمود احمدي نژاد كانديداي اول جمعيت ايثارگران است و نظرسنجي هاي ما در دفاتر استاني برتري احمدي نژاد را نشان مي دهد.»

اكنون نقش احمدي نژاد در انتخابات رياست جمهوري آتي به آن سو مي رود كه شكرالله عطارزاده، نماينده آبادگراني مجلس در گفت و گو با ايلنا در 13 فروردين 84 حتي خبر از «شكل گيري «گروه 4» (شوراي هماهنگي دوم) بنابر افكار احمدي نژاد» مي دهد و رقابت نهايي را در انتخابات آتي ميان «هاشمي رفسنجاني و احمدي نژاد» پيش بيني مي كند.

احمدي نژاد در برابر لاريجاني
اما بازي به اينجا ختم نمي شود، مهدي چمران دو روز پس از مصاحبه مطبوعاتي خود در نشست مسئولان ستادهاي مردمي احمدي نژاد نيز شركت كرد و از «حاكميت فرهنگ اسلامي» سخن گفت و انتخابات مجلس هفتم و شوراي شهر را بسترسازي جهت «تشكيل دولت اسلامي و انقلابي» دانست. او از دولت اسلامي سخن مي گفت كه بارها اين واژه در سخنان احمدي نژاد و در سفرهايش بيان شده بود. چمران در اين جلسه آبادگران را وامدار هيچ گروه و جناحي ندانست و از شهردار تهران تشكر و قدرداني كرد كه در مسير تحول گام برداشته است.

سخنگوي آبادگران با چراغ خاموش در برابر همياران محافظه كار خويش حركت و به گونه اي غيرمستقيم راه خويش را از كانديداي مورد حمايت شوراي هماهنگي انقلاب يعني علي لاريجاني جدا كرده است. حسن بيادي، ديگر عضو شوراي شهر تهران نيز در اين جلسه از حفظ ارزش ها سخن گفته و همانند احمدي نژاد به نقد سود بانكي پرداخته و از حذف اين سيستم در شهرداري ها خبر داده است.

او هم همچون احمدي نژاد و چمران تفكرات جناحي را باعث ضايعات بسيار براي مردم دانست و تنها راه نجات را «تفكر بسيجي» ذكر كرد.

اين مراسم كه آغاز حمايت صريح آبادگران از كانديداتوري محمود احمدي نژاد است، تفاوت نگاه آنان را با ديگر گروه هاي محافظه كار روشن مي كند.

از طرح «دولت اسلامي و انقلابي» در مقابل «دولت عملگراي لاريجاني» تا بحث از حضور اكثريتي ديني در عرصه عمومي، همه نشان از تفاوت نظري ديدگاه محمود احمدي نژاد در زمان تصدي شهرداري تهران و علي لاريجاني در هنگام رياست سازمان صداوسيما دارد. دولت موردنظر آبادگران بايد احكام اسلامي را در تمام عرصه هاي اجتماعي با نگرش خاص خويش بسط دهد، به گونه اي كه رئيس ستاد احمدي نژاد در اصفهان مي گويد: «الگوي احمدي نژاد نشان مي دهد، با رجعت به دين مي توان بسياري از گره ها را گشود نه اين كه از دين به صورت ابزاري استفاده شود.»

اكنون مصاحبه مطبوعاتي انتخاباتي آبادگران برگزار و ستادهاي انتخاباتي احمدي نژاد فعال شده است ولي گويي آبادگراني ها همچنان مي خواهند اعلام كانديداي موردنظر ابتدا از سوي شوراي هماهنگي انجام شود تا بزرگان محافظه كار آنان را به تك روي متهم نكنند و شايد ترس جدايي آبادگران از آنان سكوي پرشي همچون انتخابات هاي گذشته شود و اين بار هم كانديداي مطلوب آنان از درون جلسات محفلي بزرگان اصولگرا بيرون آيد.

البته اين احتمال شايد بسيار اندك باشد، زيرا كه ترقي، عضو مؤثر مؤتلفه از برگزاري جلسه ميان شوراي هماهنگي و رؤساي ستاد لاريجاني در پنجشنبه گذشته خبر داده و ديگر پيشكسوتان محافظه كار نيز حاضر نيستند كرسي رياست جمهوري را به دوستان راديكال و آرمانگراي خويش تحويل دهند، آنان عملگرايي را با وجود شرايط پيش رو بيشتر مي پسندند و بشيتر به «دولت اميد» تمايل نشان مي دهند تا «دولت انقلابي».

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۵:۴۱ - ۱۳۸۴/۰۳/۰۸
0
0
به اميد موفقيت تفكر اسلامي و شكست تفكر ليبرال دموكراسي و ليبرال سرمايه داري
ناشناس
|
-
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۸۴/۰۳/۲۲
0
0
راي ما با دكتر احمدي نژاد
ناشناس
|
-
|
۰۳:۰۰ - ۱۳۸۴/۰۳/۲۶
0
0
زنده باد علي(ع) و مردان علي
جناب آقاي دكتر احمدي نژاد پيروزيتان مبارك.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین