کد خبر: ۳۳۸۳۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۳

شورای امنیت قطعنامه حمایت از توافق صلح لیبی را تصویب کرد

همزمان با تصویب قطنامه 2259 شورای امنیت که در راستای حمایت از توافق صلح بین گروه‌های لیبیایی است سفیر این کشور در سازمان ملل اعلام کرد، کشورش در حال حاضر هیچ تصمیمی برای درخواست جهت حملات هوایی کشورهای خارجی همچون آمریکا و انگلیس علیه داعش در لیبی ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
این قطعنامه شورای امنیت همچنین از تمامی کشورها می‌خواهد تا به لیبی در شکست داعش کمک کنند.

جامعه بین‌الملل از دولت‌های رقیب در لیبی خواسته تا برای ثبات این کشور که پس از سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در سال 2011 میلادی گرفتار آشوب شده، با یکدیگر متحد شوند.

همزمان با حضور و پیشروی داعش در لیبی، فوریت برای تشکیل دولت متحد در این کشور افزایش یافته است.

این توافق جدید تاکید دارد که یک دولت توافق ملی ظرف 30 روز تشکیل شود اما چالش‌ها همچنان باقی است. سخنگویان پارلمان‌های دولت‌های رقیب لیبی این توافق را رد کرده و گروه‌های شبه‌نظامی همچنان در این کشور فعال هستند.

اعضای شورای امنیت از مردم لیبی خواسته‌اند تا از این توافق که به گفته سازمان ملل بهترین شانس برای ایجاد ثبات در لیبی است، حمایت کنند. این قطعنامه شورای امنیت تاکید دارد که دولت توافق ملی تنها دولت قانونی لیبی است و از تمامی کشورها می‌خواهد تا حمایت و ارتباط رسمی خود را با گروه‌های دیگری که ادعا می‌کنند قدرت قانونی دارند، کاهش دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ابراهیم دباشی، سفیر لیبی در سازمان ملل گفت: ما خواستار کاهش تحریم تسلیحاتی سازمان ملل هستیم تا بتوانیم از خودمان در برابر داعش دفاع کنیم.

در همین حال مارتین کوبلر، فرستاده سازمان ملل در لیبی به خبرنگاران گفت: چیزی که احزاب مختلف لیبی و همسایگانش می‌توانند با آن توافق کنند لزوم مقابله با داعش است.

وی افزود: دولت توافق ملی باید مبارزه علیه داعش را سازماندهی کند و سپس سوالاتی درباره اینکه آیا آنها می‌توانند به تنهایی این کار را انجام دهند یا خیر، مطرح می‌شود.

کوبلر ادامه داد: ارتش آتی لیبی به تسلیحات نیاز دارد اما دولت جدید لیبی باید تشکیل شود تا از شورای امنیت بخواهد تحریم‌های تسلیحاتی را کاهش دهد. هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که ما چه زمانی درخواست این مساله را خواهیم کرد. این نوعی دوره گذار محسوب می‌شود.

در همین حال ولادیمیر سافرونکوف، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل تاکید کرد: تمامی نیروهای رقیب در لیبی باید برای تشکیل دولت توافق ملی همکاری کنند. وظیفه اولیه این است که دولت آتی باید با تمامی نیروهای سیاسی بانفوذ در رابطه با تشکیل ادارات دولتی و وزارتخانه‌هایی جامع و قوی توافق کنند.

وی افزود: نمایندگان روسیه به صورت فعال در این روند مشارکت دارند و به مشارکت فعالانه خود در تلاش‌های بین‌المللی برای کمک به لیبی ادامه می‌دهند. دسترسی لیبی به ثبات و وحدت ما را قادر می‌سازد تا به وظیفه خطیری که رشد باثبات در لیبی است و به نفع تمامی مردم این کشور و کل شمال آفریقا خواهد بود، جامع عمل بپوشانند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین