کد خبر: ۳۳۸۴
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۴ - ۱۶:۰۲
در اولين نشست مطبوعاتي قالیباف مشخص شد:

تقسیم جناح راست به دو طیف سنتی و رادیکال

آفتاب‌‌نیوز : قاليباف در اين نشست خبري كه با استقبال خبرنگاران خارجي و داخلي مواجه شد، نشان داد كه اگرچه به عنوان يك فرمانده نظامي مطرح است، اما سازوكار عمل در حوزه اي سياسي را خوب مي داند چرا كه او هرچند سؤالات خبرنگاران را با لبخندي بر لب مي شنيد اما بسياري از سؤالات را بي پاسخ گذاشت. پس بي دليل نبود كه در ميانه اين نشست خبري وقتي با اين سؤال مواجه شد كه آيا قابليت هاي يك «رجل سياسي» را در خود مي بينيد كه براساس آن در اين عرصه حضور يافته ايد، پاسخ داد: «من در چارچوب وظايفم كار سياسي كرده ام، اين كه نظاميان نبايد در سياست شركت كنند به اين معنا نيست كه آنها با سياست آشنايي ندارند.»

اگرچه فرمانده سابق نيروي انتظامي مدتي است كه در مصاحبه هاي مطبوعاتي خود اين جمله را به كرات تكرار كرده كه «خود را اصولگرا مي دانم، اما اگر اصولگرايي به معناي راست گرايي است، من راستگرا نيستم» اما خبرنگاران حاضر در اين نشست عموماً خواهان آن بودند كه تعلق واقعي و جايگاه سياسي اين كانديداي رياست جمهوري را به صورت شفاف بدانند.

اين چنين بود كه قاليباف در توضيح اين مسأله بيان داشت: «بنده وابسته به هيچ كدام از جناح هاي كشور نيستم. 25 سال سابقه من نشان مي دهد كه همواره متعلق به مردم بوده ام. من خود را به اصولگرايان وابسته مي دانم اما اصولگرايي را به معناي ارزشگرايي مي دانم.» قاليباف سپس اصولگرايي مدنظر خود را نيز اين چنين تعريف كرد: «منظورم از اصولگرايي بنيادگرايي نيست. نيروهاي اصولگرا بايد به آزادي توجه داشته باشند، اصولگرايي مدنظر بنده يعني پيگيري حقوق شهروندي و توجه به منافع ملي.»

با اين حال وقتي فرمانده سابق نيروي انتظامي با اين سؤال مواجه شد كه از كنار حضور شما در تفاهم نامه چهار كانديداي آبادگران نمي توان به راحتي گذشت و شما را فردي مستقل و فراجناحي به حساب آورد. با تأكيد بر اين نكته آن مجموعه وقتي درك كردند كه من معتقد به اصولگرايي هستم من را هم براي شركت در اين تفاهم دعوت كردند، گفت: «بخش هايي از كانديداهاي اصولگرا، به علت عملكرد غيردموكرات شوراي هماهنگي پشت درهاي بسته اين شورا ماندند، بنابراين راه خود را از اين شيوه انتخاب جدا كردند.»

قاليباف سپس با بيان اين كه به نتايج نظرسنجي ها پايبند خواهد بود و انتخاب نهايي را به مردم واگذار كرده است با لحني عصبي و در حالي كه لبخند را به كناري نهاده بود درباره تعاملش با شوراي هماهنگي گفت: «من هيچ ارتباطي با شوراي هماهنگي نداشته و ندارم.» وي سپس بر اين نكته تأكيد كرد كه «با توجه به شرايط، بنده وضعيت خوبي در كشور دارم.»

اين كانديداي رياست جمهوري كه تحليلگران و رسانه هاي خبري همواره از تعلق وي به اردوگاه اصولگرايان سخن گفته اند، در تأييد صحبت هاي خود مبني بر فراجناحي بودن و عدم تعلق به اردوگاه راست با بيان اين كه با چهره هايي از اصلاح طلبان نيز براي حضور در اين عرصه مشورت كرده است ادامه داد: «اصل مشورت خوب است، اما من از كسي اجازه نگرفته ام. من با همه گروه ها و افراد تعامل دارم و اين عين اصولگرايي است.»

فرمانده مستعفي نيروي انتظامي كه در زمان رياستش بر اين نيرو با شعار «هديه لبخند پليس به مردم» پرونده اي موفق در عرصه اجتماعي را از خود به جاي گذاشت در پاسخ به اين پرسش خبرنگار آفتاب كه «عملكرد علمي و راديكاليزه يگان ويژه نيروي انتظامي در سركوب برخوردهاي سياسي دانشجويان و جوانان در روزهاي منتهي به سالگرد 18 تير در چند سال اخير كه منجر به ايجاد فضاي رعب و وحشت در كشور مي شود» بيان داشت: «بنده فضاي رعب و وحشت ايجاد نكردم. من مدافع دانشجويان بودم و همواره براي برگزاري نشست هاي دانشجويي رأي مثبت داده ام. به نظر من تعامل پليس با دانشگاه يكي از موفق ترين كارنامه هاي بنده است.»

قاليباف سپس با تأكيد بر اين كه من حتي در حوزه انتظامي نيز روحيه ميلتاريستي نداشته ام گفت: «در كسوت رياست جمهوري هرگز روحيه نظامي نخواهم داشت، اگرچه نظامي گري شغل شريفي است اما من خود را يك فرد نظامي نمي دانم.»

فرمانده سابق نيروي انتظامي كه در زمان مطرح شدن پرونده وبلاگ نويسان، مجموعه تحت امرش به عنوان متهم برخورد با وبلاگ نويسان مطرح شد، وقتي با پرسش يكي از خبرنگاران- كه خواستار توضيح بيشتر در اين مورد بود مواجه شد، پاسخ داد كه نيروي انتظامي در آن قضيه تنها نقش ضابط قضايي را ايفا كرده است: «مسأله وبلاگ نويسان را بنده خودم با جلساتي كه با وبلاگ نويسان داشته ام پيگيري كردم. جريان اين طور كه منعكس شده است نبود.»

قاليباف سپس با بيان اين كه نظام و سيستمي براي خود قوانيني دارد كه در آن چارچوب عمل مي كند گفت: «مطبوعات هم بقيه بخش هاي جامعه بايد در چارچوب قانون انجام وظيفه كنند. اما با مطبوعات نبايد برخورد امنيتي و پليسي كرد، بلكه برخورد با مطبوعات سازوكار خود را مي طلبد كه در قانون آمده است.»

در ادامه نشست خبري اين كانديداي رياست جمهوري اين چنين حق اپوزيسيون را براي حضور در عرصه سياسي- اجتماعي كشور محترم شمرد: «به اعتقاد من مخالف هم حق زندگي دارد. يكي از مهمترين وظايف رئيس جمهور اين است كه شرايط اين حضور را فراهم كند.»

قاليباف كه عضوي از تفاهم نامه چهار نفره اصولگرايان است با اعلام اين كه احتمال حضور اصولگرايان با سه كانديدا و يا بيشتر را منتفي نمي داند وقتي مورد خطاب اين پرسش قرار گرفت كه در صورت پيروزي هم پيمانان شعار اين تفاهم نامه چه جايگاهي در كابينه آينده شما خواهند داشت، پاسخي نداد اما در بخش ديگري از اين نشست كه خبرنگاران خواهان مشخص شدن چگونگي چيدمان كابينه و حضور گرايش هاي مختلف در كابينه قاليباف بودند تأكيد داشت: «هرگز خودم را مديون گروه ها و جناح ها نخواهم كرد چرا كه در آن صورت بايد يك شركت سهامي تشكيل دهم. بنده بنا دارم دولت مردم تشكيل دهم.»

با اين حال قاليباف كه به اعتقاد يكي از خبرنگاران به پشتوانه حمايت محسن رضايي در اين عرصه حضور يافته است اين برداشت را تكذيب كرد: «من در جبهه با رضايي همسفر بودم، الان هم دوست هستيم، اما ديدگاه هاي مشترك سياسي با يكديگر نداريم.» به اين ترتيب اين پاسخ بر اين شبهه دامن زد كه چگونه قاليباف در كنار رضايي در يك تفاهم نامه شركت كرده است. با اینکه سردار مستعفی نیروی انتظامی این پاسخ را داد،اما ناظران سیاسی بر این باورند که با تایید ضمنی ارتباط دوستانه این دو رجال سیاسی،جناح راست رسما به دو شاخه،سنتی و رادیکال تقسیم شدند.

فرمانده سابق نيروي انتظامي با وجود اين نظر كه در پي سهم خواهي از كابينه، كانديداتوري را پذيرفته است اين چنين موضع گرفت: «من به دنبال سهم خواهي نيستم چرا كه فرمانده نيروي انتظامي كمتر از وزارت نيست.»

قاليباف با بيان اين مسأله كه مهمترين رقيب خود را در اين عرصه هاشمي رفسنجاني مي داند، نشاط جواني و سرحالي خود را برگ برنده حضور در كسوت رياست جمهوري برشمرد.

به اين ترتيب نشست مطبوعاتي قاليباف پايان يافت اگرچه اين نشست آغازي است بر فعاليت هاي انتخاباتي اين فرمانده مستعفي براي كسب صندلي رياست جمهوري ايران. قاليباف با اين پشتوانه كه «مردم ما حق شناس هستند و منصفانه رأي مي دهند» آمده است تا به اعتقاد خود موفقيت در حوزه رياست نيروي انتظامي را در حوزه اي ديگر تكرار كند. حوزه اي اگرچه دومين جايگاه در ساختار حكومت ايران محسوب مي شود اما هدايت آن تنها در دست شخص رئيس جمهور نيست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین