کد خبر: ۳۳۹۶۰۴
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰

توافق هسته‌ای دستاورد تاریخی 2015

شبکه دویچه‌وله در گزارشی درباره چالش‌هایی که آلمان در سال 2015 با آن مواجه بوده است، نوشت: از ایران و اوکراین گرفته تا بحران سوریه، سیاست خارجی آلمان نقش یک میانجی کلیدی را ایفا کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سیاست خارجی آلمان در سال 2015 در مواجهه با مسائل مختلفی در عرصه بین‌الملل، از ایران و اوکراین گرفته تا بحران کنونی در سوریه نقش یک میانجی اصلی را ایفا کرده است بنابراین به نظر می‌آید که آلمان جای خود را در امور بین‌الملل پیدا کرده است.

شبکه دویچه‌وله در ادامه گزارش خود با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، از آن به عنوان یک دستاورد تاریخی در سال 2015 یاد کرد و نوشت: توافق هسته‌ای پس از بیش از 10 سال مذاکره که آخرین دور آن 14 روز به طول انجامید و مذاکره‌کنندگان چندین بار ضرب‌الاجل‌های تعیین شده را تغییر دادند به دست آمد. هم‌چنین آخرین ساعات این مذاکرات بسیار سخت و فشرده بود.

سرانجام در 14 ژوییه در وین، توافق هسته‌ای با ایران حاصل شد. برنامه هسته‌ای ایران محدود می‌شود و فعالیت‌های هسته‌ای این کشور تحت نظارت‌های بیش‌تر قرار می‌گیرد و در ازاء، غرب تحریم‌های خود را علیه ایران لغو می‌کند. آلمان به عنوان یک میانجی نقشی اساسی داشت، ایران اعتماد زیادی به آلمان دارد و فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه به عنوان یک واسطه، تمام تجربیاتی را که در طول اولین دوره فعالیتش در این سمت به دست آورده بود (در سال‌های بین 2005 تا 2009) به کار گرفت. 10 سال مذاکره علیرغم وقفه‌های متعدد، در نهایت یک توافق تاریخی با خود به ارمغان آورد.

این شبکه در ادامه این گزارش، بحران شرق اوکراین در فوریه سال 2015، یونان در ژوییه و بحران سوریه و پناهندگان در اواخر تابستان را دیگر چالش‌هایی دانست که سیاست خارجی آلمان در یک سال گذشته با آن دست و پنجه نرم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین