کد خبر: ۳۴۱۱۸۴
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳

وعده شورای‌امنیت برای اقدام علیه آزمایش بمب‌هیدروژنی کره‌شمالی/پیونگ‌یانگ: کره‌شمالی علیه هیچ‌کشوری از سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد می گوید که فورا آماده سازی تدابیر تازه علیه کره شمالی در ارتباط با آزمایش یک بمب هیدروژنی توسط این کشور را آغاز می کند.
آفتاب‌‌نیوز :
این شورا آزمایش کره شمالی را که چهارشنبه صبح انجام شد محکوم کرد و گفت که در نتیجه آن "تهدید آشکار علیه صلح و امنیت بین المللی همچنین ادامه دارد."

به گزارش آفتاب، این چهارمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی از سال ۲۰۰۶ است، اما اگر تایید شود اولین آزمایش یک بمب هیدروژنی خواهد بود. بمب‌های هیدروژنی هم با واکنش‌های هسته‌ای منفجر می شوند.

با این حال دولت آمریکا همچون شماری از کارشناسان اتمی دقت ادعای کره شمالی را زیر سوال برده است.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفت که "تحلیل های اولیه با ادعای کره شمالی دایر بر انجام یک آزمایش موفق بمب هیدروژنی همخوانی ندارد.در طول شب گذشته اتفاقی نیافتاده که نظر ما را نسبت به توانایی های اتمی کره شمالی عوض کرده باشد."

براساس گزارش بی بی سی، شورای امنیت روز چهارشنبه یک نشست اضطراری داشت که به درخواست آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برگزار شد.

البیو روسلی سفیر اروگوئه در سازمان ملل که ریاست کنونی شورا را به عهده دارد گفت که اعضای شورا یادرآوری کردند که "در گذشته عزم خود را برای اتخاذ تدابیر قابل توجه بیشتر در صورت انجام یک آزمایش اتمی دیگر (توسط کره شمالی)‌ ابراز داشته اند.در راستای این تعهد و فاحش بودن تخطی صورت گرفته، آنها فورا کار به روی این تدابیر در قالب یک قطعنامه تازه شورای امنیت را شروع خواهند کرد."

آقای ارنست گفت که انزوای کره شمالی "با تلاش این کشور برای انجام اقدامات بیش از پیش تحریک آمیز" افزایش یافته است.

موتوهید یوشیکاوا سفیر ژاپن در سازمان ملل خواستار قطعنامه سریع و قاطعانه شورا شد.او گفت:‌ "در صورتی که شورای امنیت این تدابیر را اتخاذ نکند اقتدار و اعتبارش زیر سوال خواهد رفت." با این حال او و سایر اعضا جزئیات این تدابیر احتمالی و زمان آنها را فاش نکرده اند.

آزمایش های کره شمالی در سال های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ باعث افزوده شدن ۲۰ نهاد و ۱۲ شخص به فهرست سیاه تحریم های سازمان ملل شد.اگر آزمایش بمب هیدروژنی تایید شود، به معنی پیشرفتی عمده در توانایی های اتمی کره شمالی خواهد بود.

بمب‌های هیدروژنی قدرتمندتر و به لحاظ فنی پیشرفته‌تر از سلاح‌های اتمی متعارف هستند. در بمب هیدروژنی برخلاف بمب‌های اتمی متعارف به جای شکافت هسته‌ای از همجوشی هسته‌ای برای آزاد‌شدن مقدار عظیمی انرژی استفاده می‌شود.

بروس بنت تحلیلگر موسسه رند از جمله کسانی است که در مورد ادعای پیونگ یانگ ابراز تردید کرده است:‌ "شدت انفجار باید ۱۰ برابر چیزی می بود که ادعا شد."لی شیول-وو یک سیاستمدار کره جنوبی گفت سازمان اطلاعات این کشور به او گفته است که "انفجار احتمالا کوچکتر" از یک بمب هیدروژنی بوده است.

در ساعت ۱۰ صبح چهارشنبه به وقت محلی زمین لرزه ای در مجاورت مرکز اتمی پانگی-ری کره شمالی ثبت شد. این لرزش در شهرهای مرزی چین احساس شد.ساعاتی بعد تلویزیون کره شمالی در خبری غیرمنتظره اعلام کرد:‌ "اولین بمب هیدروژنی جمهوری خلق با موفقیت در ساعت ۱۰:۰۰ صبح روز ۶ ژانویه ۲۰۱۶ آزمایش شد."

یادداشتی به امضای کیم جونگ اونگ رهبر کره شمالی هم نمایش داده شد که می گفت سال ۲۰۱۶ باید با "صدای انفجار تکان دهنده" یک بمب هیدروژنی شروع شود.


پیونگ یانگ: کره شمالی علیه هیچ کشوری از سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌کند

با این حال، کره شمالی یک روز پس از انجام اولین آزمایش بمب هیدروژنی خود که قدرت آن معادل یک زمین لرزه 4.2 ریشتری برآورد شد، اعلام کرد: اولین کشوری نخواهد بود که علیه طرف دیگر از سلاح هسته ای استفاده می کند.

به گزارش ایرنا، تلویزیون مرکزی کره شمالی روز پنجشنبه در واکنش به محکومیت های جهانی صورت گرفته علیه این کشور اعلام کرد: پیونگ یانگ صرفا یک آزمایش انجام داده و هیچگاه از آن بر علیه کشوری استفاده نمی کند مگر آنکه مورد تجاوز قرار بگیرد و به آن حمله شود.

این گزارش همچنین خاطرنشان کرده است که کره شمالی برنامه تسلیحات هسته ای خود را فقط با پایان سیاست های خصمانه آمریکا بر علیه پیونگ یانگ متوقف می سازد در غیر این صورت برنامه‌های هسته‌ای کشور با قدرت مسیر خود را طی خواهد کرد.

کره شمالی پیشتر هم اعلام کرده بود تا زمانی که سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه این کشور خاتمه نیابد این کشور دست از برنامه‌های هسته ای خود برنخواهد داشت.

اگرچه آمریکا و برخی از کشورهای دیگر انفجار یک بمب هیدروژنی روز گذشته در کره شمالی را مورد تردید قرار داده اند اما این موضوع بازتاب گسترده ای در جهان داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین