کد خبر: ۳۴۳۰۰۴
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸
همزمان با اعلام عملیاتی برجام؛

خروج بورس از یخبندان /رکورد شکنی در سایه برجام

بورس تهران بعد از رشد 1000 واحدی شاخص در روز گذشته امروز نیز بعد از قرائت آژانس بین‌المللی و بیانیه مشترک وزیر امور خارجه مبنی بر لغو تحریم‌های بین‌المللی واکنش تاریخی دیگری از خود نشان داد و با افزایش بیش از 1000 واحدی در نیم ساعت اول معاملات به کانال 64 هزار و 624 واحد رسید.
آفتاب‌‌نیوز :
بورس تهران بعد از قرائت گزارش آژانس بین‌المللی درباره لغو تحریم‌ها واکنش جدیدی از خود نشان داد و با رشد دسته جمعی متغیر‌های خود مواجه شد.

بورس تهران بعد از رشد 1000 واحدی شاخص در روز گذشته امروز نیز بعد از قرائت آژانس بین‌المللی و بیانیه مشترک وزیر امور خارجه مبنی بر لغو تحریم‌های بین‌المللی واکنش تاریخی دیگری از خود نشان داد و با افزایش بیش از 1000 واحدی در نیم ساعت اول معاملات به کانال 64 هزار و 624 واحد رسید.

در معاملات امروز همانند روز گذشته صف‌های خرید میلیونی برای بقیه شرکت‌ها تشکیل شد و شرکت‌هایی همچون همراه اول، مخابرات، نفت و گاز پارسیان، کشتیرانی، تاپیکو، غدیر و پتروشیمی پردیس موجب افزایش 1100 واحدی شاخص شدند.

با افزایش قیمت‌ها و رشد تقاضا در بورس تهران حجم معاملات در تهران افزایش یافته به‌طوری که تاکنون 121 میلیارد سهم مورد معامله قرار گرفته است که نشان‌دهنده ورود نقدینگی جدید به بورس تهران است.

این درحالی است شاهین چراغی نیز در خصوص افزایش 1344 واحدی شاخص های بورس در روز گذشته و در آستانه برجام اظهار داشت: این رویه رشد شاخص‌ها به هیچ وجه منطقی نیست و این گونه افزایش و کاهش شاخص‌ها کاملا احساسی است.

رییس هیات مدیره کارگزاری مهرآفرین با اشاره به برجام تصریح کرد: با توجه به اینکه شرایط پذیرش در خصوص تحریم‌ها نیز از قبل مشخص بود این رشد واقعی نیست.

چراغی با بیان اینکه چالش کنونی در بازار نرخ ارز است خاطر نشان کرد: آنچه که می تواند در ایران موازنه داشته باشد حجم نقدینگی و وضعیت صادرات غیرنفتی است و ما باید در انتظار افزایش بهای ارز باشیم زیرا چالش موازنه بخش‌های مختلف اقتصاد از طریق نرخ ارز اتفاق می افتد.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: هر چند بورس تهران از یخ زدگی خارج شده اما این روند صعودی شاخص ها واقعی نیستند و باید به تدریج و در بازار واقعی اتفاق بیفتد .

وی با اشاره به حافظه کوتاه مدت سهامداران در بازار سرمایه افزود: با رفتارهای احساسی و جو روانی که در بازار بوجود می آید شاخص های بورس به راحتی افزایش و کاهش پیدا می‌کنند .

چراغی افزود: اگر دانش سهامداران افزایش پیدا کند بر اساس واقعیت اقدام به خرید و فروش می‌کنند و احساسی برخورد نمی کنند.


همایون دارابی کار‌شناس بازار سرمایه  در خصوص واکنش بازار بورس به اعلام فرمول نرخ خوراک از سوی هیات دولت گفت: هنوز خود فرمول منتشر نشده و ابعاد فرمول مشخص نیست اما دو گمانه زنی وجود داشته یکی اینکه نرخ خوراک را 8.5سنت اعلام کردند که از طرف صنایع ملی پتروشیمی رد شد.

وی افزود: اکنون ۱۰ ماه از سال می‌گذرد و ما همچنان شاهد بلاتکلیفی پتروشیمی‌ها هستیم و نرخ ۱۳ سنت علی الحساب از پتروشیمی‌های گازی گرفته می‌شود که اصلا تناسبی با قیمت زیر ۳۰ دلاری نداشته و بسیار بالا‌تر است و ضمن اینکه قیمت محصولات پتروشیمی هم افت شدیدی کرده است تا جایی که پتروشیمی و صنعت پالایشگاهی اعلام می‌کنند که زیانده هستند.

دارابی تصریح کرد: سرمایه گذاران امیدوارند که برداشت و تفکر منطقی حاکم شود و فرمولی که مشخص نیست که ارقام و مشخصات چه هست به کمک صنعت پتروشیمی بیاید و مانع از زیاندهی پتروشیمی و عدم اجرای طرح‌ها شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه شمار زیادی از طرح‌های پتروشیمی به علت عدم تعیین نرخ خوراک بلاتکلیف مانده‌اند، اظهار داشت: اکنون سرمایه گذاران خارجی پاسخ جدی در زمینه نرخ خوراک برای ورود به سرمایه گذاری دریافت نکردند و به خاطر تعلل‌هایی که در تعیین نرخ خوراک شده به جایگاه صنعت پتروشیمی خدشه وارد شده است.

این کار‌شناس بورس خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند فرمول جدید بر اساس نرخ خوراک گازی در آمریکا و کانادا و یا شمال اروپا انگلیس و هلند تعیین می‌شود که به ضرر صنعت پتروشیمی ما به نفع رقبا مثل قطر، عربستان و امارات خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارائه گزارش‌های ۹ ماهه پتروشیمی‌ها به تعیین نرخ خوراک بستگی خواهد داشت، گفت: در دو هفته اخیر رشد سهام بازار سرمایه را شاهدیم و سهام پتروشیمی‌ها نیز امروز اندکی رشد کردند و مورد اقبال واقع شدند.

دارابی با بیان اینکه اکنون صنعت پتروشیمی نیازمند تفکر استراتژیک است تا از بحران خارج شود، یادآور شد: اگر نرخ خوراک8.5سنت هم تعیین شود بالا‌تر از قیمت معقول است چون قیمت نفت به میزان قابل توجهی افت کرده و این نرخ دو برابر فوب خلیج فارس است و با میزان افت قیمتی که در متانول و اوره شاهدیم همخوانی ندارد.





بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین