آفتابنیوز : اتصال مسیر قطارشهری به فرودگاه که برای نخستین بار در کشور در مشهد عملیاتی شد دو هزار و 130 میلیارد ریال هزینه داشت.
شهردار مشهد در این مراسم گفت: طول این مسیر حدود پنج کیلومتر است و خط قطار شهری مشهد را از انتهای نخریسی به فرودگاه متصل می کند.
سیدصولت مرتضوی افزود: پیش بینی می شود حدود نیمی از 10 میلیون مسافری که سالانه وارد مشهد می شوند از طریق این ناوگان درون شهری جا به جا شوند.
وی ادامه داد: دولت یازدهم کمکهای خوبی به پروژه قطارشهری مشهد داشته و اگر حمایتهای دولت نبود این پروژه محقق نمی شد.
شهردار مشهد با اشاره به تخصیص کامل اعتبارات دولتی به پروژه قطارشهری مشهد در سال 1393 گفت: پارسال 900 میلیارد ریال اعتبار دولتی به این پروژه تزریق شد.
وی شهردار مشهد افزود: امسال نیز اعتبار دولتی قطارشهری این کلانشهر هزار میلیارد ریال است که تاکنون نیمی از آن تخصیص یافته است.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز در این خصوص گفت: اتصال این خط مترو در مشهد دسترسی زائران و مجاوران را به فرودگاه بین المللی مشهد تسهیل کرد.
کیانوش کیامرز افزود: مشهد نخستین شهر در کشور است که فرودگاه آن به خطوط مترو متصل شده است.
در مجموع چهار خط برای قطار شهری مشهد تعریف شده که خط یکم آن به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد سال 1389 به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین 120 هزار نفر را در این مسیر جا به جا می کند.
عملیات حفاری مسیر 14،5 کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر تا منطقه طبرسی شمالی توسط دو دستگاه تی.بی.ام از تیر ماه 1390 آغاز و تاکنون بیش از 14 کیلومتر آن حفر شده است.
به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی خط سوم قطارشهری مشهد نیز به طول 28،5 کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می دهد خرداد ماه امسال با حضور وزیر کشور آغاز شد و اینک مراحل ساخت ایستگاه ورودی دستگاه حفاری در ضلع شمال شرقی میدان فردوسی در حال انجام است.
مطالعات خط چهارم قطار شهری مشهد هم که قرار است از خواجه ربیع آغاز و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سوی حرم مطهر رضوی از ضلع شمالی حرم عبور کرده و به قلعه ساختمان و جاده سرخس منتهی شود، به پایان رسیده است.