آفتابنیوز : سیاوش شهریور در گفتوگو با ایسنا افزود: استانداری تهران ذیل دو برنامه، موضوعات اجتماعی سطح استان را پیگیری میکند؛ ابتدا نگاه به برنامه پنجم توسعه است که دولت و سازمان برنامه به صورت ملی این برنامه را تدوین کردهاند و دومین برنامه نیز برنامهای محلی و استانی است که توسط استانداری تدوین شده است که مشکلات و معضلات اجتماعی درون استان براساس این دو برنامه پیگیری میشود.
وی با اشاره به وجود 33 کارگروه و کمیته در استانداری مرتبط با حوزه اجتماعی گفت: یکی از این کارگروهها به بررسی و نظارت و کنترل معضلات اجتماعی سطح استان میپردازد و کارگروه سلامت و امنیت غذایی مسائل مرتبط با حوزه بهداشت و سلامت غذایی را مورد بررسی قرار میدهد. همچنین شورای آموزش و پرورش استان نیز مسائل آموزشی استان را برنامهریزی و پیگیری میکند.
شهریور تاکید کرد: تمامی اقدامات در حوزههای اجتماعی و فرهنگی ذیل نگاه دولت و نظام و مطابق با تاکیدات مقام معظم رهبری انجام میشود. با توجه به دیدار دو ماه پیش مقام معظم رهبری با مسئولان حوزههای اجتماعی و فرهنگی کشور و تاکیدات و رهنمودهای ایشان در حوزه معضلات اجتماعی، نشان میداد که ایشان از واقعیتهای اجتماعی موجود در کشور خیلی خرسند و راضی نیستند که برابر همین نگاه، برای برون رفت از وضعیت موجود به ویژه در حوزه زنان و معتادان دستوراتی را ابلاغ فرمودهاند.
مدیرکل اجتماعی استان تهران ادامه داد: یک سال و نیم پیش از فرمایشات مقام معظم رهبری با همکاری سازمان رفاه شهرداری تهران طرحی تحت عنوان فوریتهای خدمات اجتماعی را به شورای اجتماعی کشور بردیم که خوشبختانه با بلندنظری اعضای این شورا به تصویب رسید. طرحی که به صورت خلاقانه و با بیش از صدها ساعت کار فکری و نظارتی انجام شده بود. در کارگروههای مختلفی درخصوص این طرح گفتوگو شد و با همه دستگاههای ذیربط از جمله بهزیستی، کمیته امداد، نیروی انتظامی و دانشگاهها جلسات متعددی گذاشته شد تا بهترین نتیجه حاصل شود.
شهریور در تشریح طرح فوریتهای خدمات اجتماعی تاکید کرد: این طرح سنجیده، کارشناسی و قابل اطمینان با حداکثر آرا در شورای اجتماعی کشور به تصویب رسید و برای اجرا ریاست آن توسط استاندار تهران به فرماندار تهران سپرده شد. جلسات متعددی با معرفی نمایندگان تامالاختیار دستگاههای ذیربط در فرمانداری تشکیل شد تا مراحل اجرایی قرارگاه آسیبهای اجتماعی آغاز شود؛ اما متاسفانه شهرداری تهران به دلایل مختلفی از اجرای این طرح طفره رفت. در این شرایط استاندار تهران در جهت اجرای این طرح و نجات استان از معضلات اجتماعی به یک خردجمعی و شیخوخیت در حوزه اجتماعی اقدام کرد و با دعوت از دستگاههای ذیربط جلسهای را تشکیل داد که اعضای آن شامل معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران آقای امرودی، آقای محسنی بندپی ریاست بهزیستی، آقای فتاح ریاست کمیته امداد، فرمانده انتظامی تهران بزرگ و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر بودند.
وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد شهرداری تهران همه اقدامات لازم را انجام دهد و در این مسیر استانداری تهران به شهرداری کمک کند. در نهایت در آخرین جلسهای که با حضور وزیر کشور و شهردار تهران برگزار شد، تصمیمگیریها اینطور شد که معتادان متجاهر جمعآوری و در مرحله اول سمزدایی آنها توسط استانداری و شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر انجام شود و پس از یک تا سه ماه که مراحل سمزدایی انجام شد، ادامه حلقه نجات این افراد برعهده شهرداری تهران باشد.
مدیرکل اجتماعی استان تهران در تشریح اقدامات انجام شده در محله هرندی توسط شهرداری تهران گفت: در حوزه محله هرندی طرحی از قبل توسط سازمان رفاه اجتماعی شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته بود که در آن تحلیل وضعیت منطقه، گروههای ساکن، معابر و آسیبهای این محله به همراه راههای نجات آن مورد بررسی قرار گرفته بود؛ اما شهرداری تهران با توجه به فشارهای منطقی و غیرمنطقی که بود مجبور شد کمی در اجرای این طرح عجله کند.
شهریور با تاکید بر اینکه هر اقدامی که در شهر یا استان تهران قرار باشد اجرا شود باید شرکای اجتماعی خود را بشناسد، افزود: شهرداری تهران باید بداند که اقدام در محله هرندی یک اقدام حاکمیتی است و همه دستگاهها ذیل هماهنگی استاندار و فرماندار به عنوان نماینده عالی دولت، بسیج و هماهنگ باشند.
وی با اشاره به همکاری میان شهرداری تهران و مجموعه استانداری گفت: بهترین همکاری را با شهرداری در طی 30 سال گذشته داشتهایم. در حوزه اجتماعی نیز معاونت اجتماعی شهرداری تهران همکاری ارزندهای را با مجموعه استانداری داشته است.
نباید تمام فشارها را متوجه شهرداری تهران دانست
شهریور در تهران پس از جمعآوری و ساماندهی محله خاک سفید با آن روش و مدل آسیبزا باعث شد چند نقطه آسیبزای دیگر در تهران ایجاد شود. برهمین اساس شهرداری تهران مجبور شد زودتر از موعد طرح ساماندهی هرندی را اجرایی کند، تاکید کرد: مقرر بود در آنجا از مولفههای زیادی برای نجات استفاده شود. به طور مثال قرار بود حسینیهها و مساجد به عنوان کانونهای فعال و امیدبخش مورد استفاده قرار گیرند و ریشسفیدهای محلی و منطقهای شناسایی و از آنها برای ساماندهی محلهها استفاده شود و آنها وارد حوزه نجات شوند. بسیاری از طرحهای پیشبینی شده در محله هرندی اجرایی شده است البته نقایصی هم وجود دارد ولی نباید تمام فشارها را متوجه شهرداری تهران دانست.
در مقابل خاموشی چراغ زندگی در محلهای چراغ فساد روشن می شود
محله هرندی یکی از بالاترین نرخ حضور ساختارهای گردشگری را دارد
مدیرکل اجتماعی استان تهران با تاکید بر لزوم روشن شدن چراغ زندگی و اشتغال در محلات سطح استان گفت: باید توجه داشته باشیم که اگر چراغ زندگی در محلهای خاموش شود در آنجا چراغ فساد روشن خواهد شد. در دورهای محله هرندی جایگاه افراد متمول و با آبروی شهر بود. با گذشت زمان آنها به نقاط بالای شهر مهاجرت کردند و این خانهها خالی شد. شهرداری تهران نتوانست چراغ زندگی را در این محلهها روشن نگاه دارد. محله هرندی یکی از بالاترین نرخ حضور ساختارهای گردشگری را دارد. بیشترین تعداد خانههای قدیمی در این محله قرار گرفته است و همین فرصت امروز به تهدید و معضل این محله بدل شده است.
شهریور ادامه داد: باید شهرداری تهران با توجه به وجود بافت خاص گردشگری در این محلهها از آنها به درستی استفاده کند و چراغ زندگی را در آنجا روشن کند. این محله میتواند توسط شهرداری مدلسازیهای سودآوری را داشته باشد از جمله تبدیل آن به منطقه گردشگری و یا تبدیل محله هرندی به حلقه تکمیل صنایع دستی مدرن تا چراغ زندگی در آنجا بار دیگر روشن شود.
مدیرکل اجتماعی استان تهران با اشاره به سه عنصر امیدواری، اشتغال و دینداری (فضیلت اخلاقی)، به عنوان اساسیترین عناصر سلامت محلات گفت: قطعا با تامین این سه عنصر میتوان سلامت محلات را تضمین کرد. در محله هرندی نیز شهرداری تهران با توجه به لزوم تضمین این سه عنصر شروع به نوسازی بوستانها و عملیات عمرانی کرده است. روشن کردن فضاهای بیدفاع شهری را در دستور کار قرار داده است.