کد خبر: ۳۵۲۵۴
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۸۴ - ۲۲:۵۱

رویارویی ایران وآمریکا از دید کارشناسان عرب

آفتاب‌‌نیوز : جملات فوق را "ایمن غازی" در روزنامه العرب چاپ لندن به چاپ رساند ودر تحلیل خود در مورد رویکرد کشورمان در بخشی از این مقاله خود با استفاد از نظر کارشناسان مختلف افزود : به طور کلی باید گفت که تهران سعی در ایجاد وساخته وپرداخته کردن نوعی جنگ لفظی در سطح بین المللی با محوریت تل آویو است زیرا خودب می داند که این سخنان نمی تواند امتیاز جدیدی را علیه تهران به ثبت برساند وهرگز نخواهد توانست تحریم های بین المللی به دلیل سامی تیزی یا حمله به اسرائیل تا زمانیکه در سطح سخنان سیاسی باشد وبه رویارویی نظامی بالفعل مبدل نشود ، برایش به بار آورد. 

به اعتقاد تحلیلگران سیاسی تهران به طور بالفعل موفق شد در دوره ای که حملات کلامی علیه تل آویو را سامان داد موفق شد از میزان اجماع بین المللی علیه پرونده اتمی اش در شورای امنیت بکاهد ، وبه دست آوردهایی هم در این راستا دست یافت . 

اولین دست آورد ایران از این سخنان وعده ای  بود که محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام ودر جریان آن به نمایندگی از واشینگتن خواستار تقدیم تضمین هایی زمان بندی شده ی بالفعل برای تهران شد که در چارچوب آن ایران در صورتی که به شکل کامل به خواسته های آژانس بین المللی انرژی اتمی اپایبند بود واز چشمداشت های اتمی خود صرفنظر کرد ، درمعرض تجاوز نظامی در آینده قرار نخواهد گرفت. 

درمقابل برخی دیگر از کارشناسان وتحلیلگران بر این باورند که این نتیجه گیری کوتاه مدتی وآنی است ونمی توان به آن تکیه کرد ، زیرا مسئول پرونده اتمی ایران درخواست البرادعی را رد کرد وتاکید کرد که تهران آزمایش پرتاب موشک را از قعر دریا با موفقیت انجام داده است تا نشان دهد که برای رویارویی احتمالی در آینده آماده است.

در این حال "رجائی فاید" کارشناس امور ملت کرد می گوید : ایران دارای پرونده های مختلفی است که واشینگتن می تواند در صورت شکست در ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت از آنها سود ببرد واز طریق آنها ایران را مورد تحریم قرار دهد. 

از میان این پروندها اقلیت کرد وعرب ایران است که با وجود برخورداری از تمامی حقوق سیاسی در کشور اما نوعی ناهمگونی همچنان در آنها با بقیه جامعه به چشم می خورد. 

آمریکا به دنبال آن است که این پرونده را از بعد بشر دوستانه آن همانند متد دارفور بگشاید . 

همچنین مسئله دمکراسی وحقوق بشر هم دیگر برگه هایی است که واشینگتن قصد استفاده از آنرا دارد وبه دنبال آن است تا با استفاده از تجربه عراق با گرد آوردن ضد انقلاب یک طرف خارجی برای بر اندازی تحت حمایت خویش ایجاد کند. 

به اعتقاد این کارشناس موضع کنونی ایران علیه اسرائیلی گرچه چندان جدی نیست اما مسئله جدیدی هم محسوب نمی شود زیرا ایران موضع ثابتی را از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در اواخر دهه هفتاد نسبت به اسرائیل داشته ودارد وفقط این روزها این گفتمان بار دیگر زنده شد. 

همچنین می توان گفت تهران سعی دارد نگاه افکار عمومی جهان را به سوی پرونده اتمی اسرائیل هدایت کند ، بخصوص که از چندی پیش این پرونده با موافقت آژانس بین المللی از چشم جهانیان دور مانده است وحتی اعراب هم با خروج از این بازی اتمی انتقادهای معتدلی را از اسرائیل می کنند. 

در این حال دکتر رفعت سید احمد مدیر مرکز پژوهش های سیاسی یافا (در مصر) نیز معتقد است که گرچه واشینگتن می تواند از پرونده حقوق بشر علیه ایران استفاده کند اما موفقیت چندانی در این امر نخواهد داشت زیرا اکنون به طور بالفعل فضایی از دمکراسی در ایران وجود دارد حداقل رئیس جمهور کشور از طریق چهار میلیون رای شهروندان آن انتخاب می شوند وبه همین دلیل چنین تلاشی در این راستا بی نتیجه خواهد بود همانگونه که واشینگتن این راه را امتحان کرد ودر آن شکست خورد. 

همچنین چندی پیش سعی شد که از برگ تظاهرات دانشجویی علیه نیروهای بسیج استفاده کند اما در این طرح نیز که در آ[رین سال از دولت محمد خاتمی صورت گرفت هم با شکست مواجه شد. 

اما در یک حالت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت می تواند موفقیت آمیز باشد وآن پیش کشیدن مسئله جزایر سه گانه (ایرانی) است . 

امروز آمریکا در عراق گرفتار است وبه خوبی می داند که بسیاری از سرنخ های سیاسی این کشور در دست تهران است واز اینرو نیازمند این سر نخ ها برای خروج خود از باتلاق عراق است. 

آمریکا امروز به دنبال استفاده از این نخ ها یا حداقل بی طرف کردن تهران در بعد نظامی است ، داده های وجود دارد که نشان می دهد تهران از طریق واسطه هایی در بسیاری از سازمان های عراق نفوذ دارد. 

این کارشناسان در مورد احتمال حمله اسرائیل به ایران در پاسخ به سخنان احمدی نژاد هم تاکید کرد : این سناریو به رغم ممکن بودن آن اکنون مطرح نیست ، زیرا اسرائیل تا زمانیکه واشینگتن از پرونده عراق وسوریه فارغ نگردد مایل به ورود به رویارویی نیست ودر این چارچوب می توان گفتکه بسیاری از پرونده ها از جمله پرونده ایران اکنون به تعویق می افتند. 

دکتر سید احمد در احتمال تحریم اقتصادی ایران هم تاکید کرد در این شرایط تهران می تواند از اهرم نفت استفاده کند ، وبعنوان یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت جهان که واشینگتن خود نیازمند نفت آن است فشارهایی را در این راستا وارد کند از اینرو می توان گفت که تحریم های اقتصادی پیش از آنکه یک اهرم کوبنده علیه ایران باشد امتیازی برای تهران برای رویارویی با واشینگتن است. 

در مقابل سرلشکر محمود ابو البشیر کارشناسان نظامی مصری هم معتقد است که ایران مورد حمله نظامی قرار خواهد گرفت اما در حال حاضر این مهم انجام نخواهد گرفت بلکه ابتدا پرونده سوریه باید حل وفصل شود زیرا به هر شکل پرونده عراق به تدریج به دیگران واگذار شده است. 

وی در مورد گزارش های روسی در مورد احتمال حمله به مراکز هسته ای ایران در مارس آیند ، گفت : این اخبار در راستای حملات تبلیغاتی انجام می پذیرد ونوعی شوخی از سوی شارون محسوب می شود ، زیرا به هر شکل موضوعی با این درجه از اهمیت نمی تواند به این آسانی دراختیار رسانه های گروهی قرار بگیرد. 

همچنین نباید فراموش کنیم که هر نوع حمله ی هوایی به ایران مستلزم دست کم 150 فروند هواپیما است که به طور همزمان پرواز کنند وبتوانند در آن واحد تمامی مراکز هسته ای ایران را که در سرتاسر این کشور پراکنده اند مورد هدف قرار دهند انجام چنین عملیاتی مستلزم آمادگی بسیار زیادی است ، همچنین ایران هم دیوار حایلی برای هواپیماها ایجاد کرده است وهشت سال جنگ با عراق تجربه کافی برای مقابله با چنین حملاتی را دراختیار ایرانی ها قرار داده است مانور اخیر ایران در دریای عمان هم نشان از این آمادگی ایرانی ها دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین