آفتابنیوز : در اين نامه آمده است: همانطور كه استحضار داريد با نزديك شدن اربعين شهداي سانحه هواپيماي معيوب C-130 نيروي هوايي كه جمعي از اصحاب رسانههاي خبري كشور جهت پوشش دادن خبر مانور عاشقان ولايت با آن هواپيما عازم چابهار بودند و در اثر نقص فني به دليل فرسودگي و خارج از استاندارد بودن هواپيما سقوط نمود و سرنشينان آن از جمله فرزند اينجانب عليرضا افشار خبرنگار شبكه خبر در سن 31 سالگي به درجه رفيع شهادت نائل آمدند، از اين تاريخ حدود بيست روز ميگذرد و متاسفانه هنوز علت سقوط هواپيما در هالهاي از ابهام قرار دارد، اگر چه اعتقاد راسخ دارم شفافسازي در اين خصوص و معرفي مقصرين و مسببين اين حادثه ارزش و اهميت هيچ سازمان و نهادي را كم نخواهد كرد بلكه باعث اعتقاد و ايمان بازماندگان سانحه و ملت در انتظار حقايق را نسبت به آن سازمان مضاعف خواهد نمود.
پدر شهيد عليرضا افشار اضافه كرده است: با توجه به پيگيريهايي كه ظاهرا در حال انجام است، به نظر ميرسد مسير تحقيقات در حال انحراف است، اظهار نظر بعضي از مسوولين در رسانهها، مطبوعات و شبكه تلويزيوني در اين خصوص بيانگر اين واقعيت است كه يا داراي تخصص فني هوانوردي نيستند يا اينكه با توجه به دارا بودن تخصص كافي در امر هوانوردي به دليل حفظ و قداست سازمان متبوع خود و فشارهاي جانبي، قادر به گفتن حقايق نيستند چون بر اساس عرف معمول هيچ سازماني حاضر به قبول مسووليت اين سانحه نبوده و تقصير را به ديگر دستگاههاي مشابه زيربط متوجه ميسازند. يكي از مواردي كه تا به حال از انجام آن توسط گروه پيگيري كننده تحقيق به آن اشارهاي نشده و از پرداختن به آن به عناوين مختلف جلوگيري ميشود. بخشي از مكالمات خلبان شهيد گوهري با ستاد فرماندهي خود است كه براي ملت ايران پخش نشده است (كه معمولا در چنين مواقعي كلمه نظامي بودن- محرمانه بودن و ... ) توسط فرماندهان مسوول عنوان ميشود و جاي سوال است خلباني كه در حال سقوط است و جان خود را در معرض خطر ميبيند، چه كلمات محرمانهاي را بازگو كرده است؟
عباس افشار ادامه داده است: چرا در اين مدت كميته تحقيق و تفحص بر اساس معيارها و استاندارد جهاني هوانوردي ايكائو و سازمان بينالمللي هواپيمايي تشكيل نگرديد تا با حضور كارشناسان خبره و صلاحيتدار غيرنظامي همگام با كارشناسان نظامي نسبت به روشن كردن حقايق اقدام گردد؟ ضمن اينكه با توجه به قدمت استفاده از هواپيما كه بالاي 30 سال محاسبه شده، آيا مجاز به سوار كردن افراد غيرنظامي بوده است؟ مضافاً با اينكه نيروي هوايي داراي ناوگان هوايي ساها بوده است كه پرواز چابهار انجام ميداده است.
در ادامه نامه افشار آمده است: عليرغم اظهارات امير گودرزي، رياست بازرسي نيروي هوايي در خصوص اورهال هواپيماي ساقط شده(بر اساس اظهارات متخصصين اهل فن) به چه قطعاتي فابريك و استاندارد در تعمير و نگهداري اين هواپيما استفاده گرديده است. با توجه به تحريم و زمان سرويس هر هواپيما كه مدت شش ماه زمان ميخواهد ( بر اساس گفتههاي متخصصين پرواز) كتمان كردن حقايق در خصوص غير استاندارد بودن هواپيماي ساقطشده توسط مسوولين ذيربط در نيروي هوايي با كلمه توجيهي كه قداست نيروي هوايي حفظ گردد و امثال چنين الفاظي، پايمال شدن خون اين شهداي عزيز را در برنخواهد داشت؟
در ادامه اين نامه آمده است: بر اساس شنيدهها در نه ماه گذشته حدود 75 مورد هواپيماهاي C-130 فرود اضطراري داشتهاند كه ميتوان با مراجعه به سازمان عملياتي فرودگاههاي كشور به سوابق آن دست يافت.
وي در ادامه ضمن يادآوري موارد مشابه و حالت اضطراري براي هواپيماها نتيجه گرفته است كه اين موارد بيانگر فرسوده بودن اين نوع هواپيماست و مسوولين ذيربط در نيروي هوايي با آگاهي داشتن از مشكلات تعمير و نگهداري و نداشتن قطعات استاندارد فابريك مبادرت به استفاده از آن مينمايند.
وي در پايان تاكيد كرده است: از آن مقام محترم تقاضا دارم از آنجايي كه ملت ايران مخصوصا بازماندگان شهداي اين سانحه با ايمان قلبي نسبت به درايت و قداست حضرت عالي را دارد، با دستورات اكيد خود ترتيبي اتخاذ گردد تا مقصرين و مسببين اين سانحه دلخراش به مردم معرفي شوند، اگر چه اعتقاد داريم اين اولين و آخرين سانحه نخواهد بود لذا اجازه ندهيد چون اين شهدا به دليل انحراف مسير پرونده تحقيقات گروه بررسي به خاطره تحكيم دوام و بقاي جايگاه شغلي متخلفين و مقصرين پايمال گردد. بديهي ايت پيگيري احقاق حقوق جانباختگان و بازماندگان آنها نبايد تضعيف و تبليغات سوء عليه مسوولين و نيروهاي مسلح تلقي شود و با چنين الفاظي پرونده سقوط مختومه شود.