کد خبر: ۳۵۴۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱

موافقت مجلس با کلیات طرح تمدید برنامه پنجم توسعه

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تمدید برنامه پنجم توسعه موافقت کردند که در صورت تصویب جزئیات این طرح، قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه تا زمان لازم الاجرا شدن قانون برنامه ششم توسعه معتبر است.
آفتاب‌‌نیوز : نمایندگان در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه، کلیات طرح اصلاح ماده 235 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را با 157 رأی موافق، 19 رأی مخالف، 2 رأی ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن علنی تصویب کردند.
در صورت تصویب جزئیات این طرح، قانون برنامه پنجم ساله پنجم توسعه تا زمان لازم الاجرا شدن قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران معتبر می شود.
دو فوریت این طرح در جلسه علنی یکشنبه هفته جاری (16 اسفندماه) به تصویب مجلس رسیده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مخالفت با کلیات این طرح با تاکید بر اینکه قوانین بودجه برشی از برنامه هستند، گفت: ما مجبوریم برنامه پنجم را تمدید کنیم ولی ابهامی که در این طرح وجود دارد این است که زمان مشخصی برای اجرای آن نوشته نشده است.
وی افزود: در این طرح بیان نشده است که مجلس در چه مدت زمانی می خواهد برنامه ششم توسعه را تصویب کند.
نماینده مردم رشت از مجلس خواست زمان معینی را در این طرح برای تصویب برنامه ششم مشخص کنند.

حمیدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان در موافقت با کلیات این طرح گفت: در دولت های قبل هم مشکل امروز ایجاد شده بود و مجلس در قالب این طرح این مشکل را حل کرده است.
وی افزود: ما امروز طرح دو فوریتی ارائه مجوز دریافت و پرداخت برای دو ماه فروردین و اردیبهشت را تقدیم مجلس کردیم که ان شاءالله اعلام وصول می شود.
در ادامه ایرج ندیمی نماینده لاهیجان در مخالفت با کلیات این طرح گفت: دوستان اصرار دارند بگویند دولت برنامه ششم را دیر فرستاده است در حالی که بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق در حال اتمام است.

وی افزود: نباید این گونه ایراد بگیریم، می توانیم به جای دو شیفته کار کردن، سه شیفته کار کنیم و کمک کنیم بودجه و برنامه زودتر تصویب شود.
ندیمی ادامه داد: مجلس بعدی هنوز نرسیده و تا مجلس بعدی شکل بگیرد نصف سال رفته است.
در ادامه احمد توکلی نماینده تهران در موافقت با کلیات این طرح گفت: ماده 188 دولت را موظف می کند لایحه چند دوازدهم ارائه کند، دولت برنامه ششم را نداده، چرا ما تجاهل می کنیم، دولت رسما نوشته لایحه احکام برنامه ششم توسعه را به مجلس را ارائه می کنم و برنامه ششم را بعدا می نویسیم.

وی از نمایندگان مجلس خواست با تصویب این طرح کمک کنند برنامه ششم زودتر اجرایی شود.
در ادامه علیرضا صالح معاون تقنینی سازمان مدیریت و برنامه ریزی بعنوان نماینده دولت گفت: ما برنامه ششم را باید بر اساس سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب تدوین کنیم.
وی افزود: از کارهای خوبی که در ابلاغ برنامه سیاست های کلی برنامه ششم انجام شد، رفت و برگشتی بود که بین مجمع و دولت برای ابلاغ این سیاست ها انجام گرفت.
صالح ادامه داد: در ماه چهارم سیاست های ابلاغی برنامه ششم به دولت ابلاغ شد. با توجه به اینکه دولت از یک و نیم سال گذشته کار برنامه را دنبال می کرد، بلافاصله ما دو کار را انجام دادیم.

نماینده دولت اظهار داشت: نخست این که این برنامه را با سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب انطباق دادیم و دیگر اینکه با توجه به اینکه برنامه ششم اولین برنامه توسعه ای اقتصاد مقاومتی بود در این مدت کوتاه از ماه 4 تا 10 که برنامه را تقدیم مجلس کردیم احکام مورد نیاز برنامه را به همراه اسناد پشتیبان که از تصویب اولین برنامه تا الان همراه لوایح بوده، تقدیم مجلس کردیم.
صالح خاطرنشان کرد: ما در لایحه برنامه ششم توسعه هم احکام و هم برنامه را دادیم و هم اسناد پشتیبان که شامل یازده جلد است، تقدیم کردیم.

وی تاکید کرد: برنامه ششم شامل اهداف کمی برنامه کلان و راهبردهاست که این برنامه تقدیم مجلس شده است.
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی در پایان گفت ما از مجلس استدعا داریم برنامه را سریع به ما بدهد تا بودجه 96 را تدوین کنیم زیرا از ابتدای شهریور 95 باید بودجه سال آینده را تدوین کنیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین