کد خبر: ۳۵۵۰۸
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۳۶

تاکید پورمحمدی بر دفاع از آرای مردم

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش روابط عمومي وزارت كشور، مصطفي پورمحمدي با ذكر اين‌كه در كشور ما به طور متوسط هر ساله يك انتخابات برگزار مي‌گردد، افزود: جمهوري اسلامي در همه‌ي عرصه‌ها از راي مردم بهره مي‌گيرد و در اين ميان هيچ‌گاه به راي مردم خيانت نشده است.

وي با اشاره به نتايج انتخابات مختلف در كشور خاطرنشان كرد: ما دولت‌هايي داشتيم كه در راي‌گيري، گروه رقيب آنها پيروز شده است و دولت اصولگراي فعلي از دل اجزا و كارگزاراني كه در دوم خرداد شكل گرفت راي مردم را اخذ نموده است و اين بدين معني است كه به راي مردم دست برده نمي‌شود.

وزير كشور برگزاري انتخابات را در مرحله‌ي اجرا نيازمند امكانات و هزينه‌هاي مادي و از سوي ديگر باعث ايجاد التهاب‌هاي سياسي در جامعه كه بعضا آثار ناخوشايندي را در پي دارد ارزيابي نمود و تصريح كرد: در نظام جامع انتخابات كه وزارت كشور در دست مطالعه و اجرا دارد، در پي آن هستيم هزينه‌هاي اجرايي انتخابات و هم‌چنين فاصله التهابات سياسي پس از هر انتخابات را كاهش دهيم.

وي از ارزيابي‌هاي اوليه درخصوص طرح جامع انتخابات ياد كرد و افزود: به اين نتيجه رسيده‌ايم كه بايد كمترين دخل و تصرفي در قانون اساسي صورت بگيرد.

وزير كشور از پيشنهاد كاهش يا افزايش دوره‌هاي فعاليت شوراهاي اسلامي شهر و روستا و هم‌چنين مجلس خبرگان رهبري به مراجع ذي‌صلاح خبر داد و گفت: از دفتر مقام معظم رهبري استعلام گرديده است كه آيا براي تجميع انتخابات دوره فعلي خبرگان رهبري مي‌تواند افزايش يابد و آن‌چه كه از دفتر مقام معظم رهبري دريافت شده اين است كه ايشان براي اين‌كه راي مردم بيشترين نفوذ را داشته باشد فرموده‌اند دوره فعلي به منوال گذشته و با همان دوره زماني باشد و از دوره‌ي آينده انتخابات خبرگان با اضافه كردن زماني مناسب به دوره‌ي انتخابات ساماندهي صورت پذيرد.

حجت‌الاسلام پورمحمدي افزود: مقام معظم رهبري معتقدند دوره فعلي مجلس خبرگان رهبري مي‌تواند به افزايش يا كاهش در دوره‌هاي آينده راي دهد.

وي افزود: اين نظر نشان از اهتمام و اهميت مقام معظم رهبري به جايگاه راي مردم است و از بروز برخي شائبه‌ها جلوگيري خواهد نمود.

وزير كشور خاطرنشان كرد: اما مجلس شوراي اسلامي مي‌تواند درخصوص افزايش يا كاهش دوره‌هاي شوراهاي اسلامي شهر و روستا نظر دهد و قانون‌گذاري نمايد.

حجت‌الاسلام مصطفي پورمحمدي در ادامه‌ي سخنان خود با تاكيد بر لزوم تحقق مشاركت‌هاي مردمي در تمامي عرصه‌هاي كشور تصريح كرد: براي رسيدن به جايگاه واقعي فرهنگي و تمدني كشور بايد گام‌هاي بلندي برداشته شود و اين گام‌ها تنها در گرو مشاركت گسترده‌ي مردمي محقق مي‌شود.

وي افزود: اگر معتقد باشيم كه دولت بايد تمام امكانات توسعه‌اي كشور را فراهم كند توسعه‌اي در كشور صورت نمي‌گيرد.

وزير كشور با تاكيد بر اين‌كه محروميت‌هاي مناطق كشور بار سنگيني بر ساير نقاط كشور يا حتي نقاط برخوردار كشور وارد مي‌كند، گفت: حاشيه‌نشيني در شهرهاي بزرگ معلول محروميت در ساير نقاط كشور است.

رييس شوراي امنيت كشور با اشاره به اين‌كه بيشترين جرايم كشور در تهران صورت مي‌گيرد، گفت: به عبارت ديگر حدود نيمياز جرايم كشور در تهران صورت مي‌گيرد.

وي كاهش نابرابري‌هاي مناطق را در شكوفايي استعدادها و منابع انساني و مادي مناطق دانست و تصريح كرد: سفرهاي استاني و افزايش اختيارات استانداران به اين دليل است كه حركت‌هاي توسعه‌اي كشور بايد با مشاركت مردم و شكوفايي استعدادها و منابع مناطق صورت پذيرد.

وزير كشور خاطرنشان كرد: رويكرد جدي دولت بر اين است كه فعالان و فرهيختگان در عرصه‌هاي مختلف حضور و مشاركت فعالانه‌اي داشته باشند؛ زيرا در فضاي تحميلي و بسته، استعدادها شكوفا نمي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه ما فقط شعار توسعه‌ي سياسي نمي‌دهيم بلكه معتقد به توسعه‌ي همه‌جانبه هستيم، افزود: براي پاسخ به نيازهاي انساني بايد به نيازهاي همه‌جانبه وي پاسخ گفت.

وزير كشور گفت: ما بيش از آن كساني كه معتقد به توسعه‌ي سياسي بودند، به نشاط سياسي و فعاليت مطبوعات و رسانه‌ها بيش از پيش اعتقاد داريم.

وي افزود: اما به پمپاژ فساد اجازه فعاليت نخواهيم داد. آزادي اقتصادي و سرمايه‌گذاري را آزاد مي‌دانيم اما اجازه‌ي فساد اقتصادي را نمي‌دهيم و اجازه‌ي فساد اخلاقي و معنوي را در جامعه نخواهيم داد.


وي جايگاه دولت را حمايت و نظارت بر آزادي‌ها دانست و تصريح كرد: دولت معتقد و ملتزم به ايجاد فضاي باز سياسي، اجتماعي و اقتصادي است اما دولت مراقبت خواهد نمود كه در اين فضا سم‌پاشي و مشكل‌تراشي صورت نگيرد.


وزير كشور ملاك عملكرد دولت را صرفا قانون و معيارهاي قانوني ذكر كرد و افزود: اگر هم يك جايي از قانون نارسايي داشته باشد به مراجع ذي‌صلاح گزارش خواهيم داد كه رفع موانع و تنگناها شود.


وي عمل بر اساس قانون را در جلوگيري از عملكرد سليقه‌اي، مهم ارزيابي و تصريح كرد: كار سليقه‌اي نظم اجتماعي را به هم مي‌زند و جامعه را در حال اضطرار نگه مي‌دارد و حاكمان را غير قابل پيش‌بيني مي‌نمايد و لذا رفتار ما شفاف و قانونمند است.


وي با اشاره به محروميت نواحي غرب كشور گفت: تنها كردستان از تنگناها و كمبودهاي مادي رنج نمي‌برد بلكه ساير اين مناطق نيز با وجود ذخاير عظيم آب و نفت و انرژي وضعيت مشابه كردستان را دارند.


رييس شوراي امنيت كشور، جوسازي و التهابات امنيتي را كه بعضا از سوي برخي عناصر داخلي و خارجي در اين مناطق دامن زده مي‌شود را عامل تخريب مشاركت‌هاي سرمايه‌گذاري و آباداني اين مناطق دانست و گفت: وقتي تبعيض حقوقي شهروندي و ناامني در اين مناطق مي‌كنند، هيچ خدمتي به اين جامعه نكرده‌اند و صرفا توسعه‌ي اين استان‌ها را به عقب مي‌اندازند.


وي همگرايي در مناطق كشور را حائز اهميت دانست و تصريح كرد: در جاي جاي كشور اشتراك منافع وجود دارد و برخي ملاحظات پررنگ‌تر مي‌شود.


وزير كشور در ادامه‌ي سخنان خود با اشاره به تقويت تشكل‌ها و هم‌چنين شوراها از طريق بازنگري در قوانين مربوطه گفت: راه نجات كشور در ارتقاي ظرفيت‌ها و استفاده از استعدادهاي نخبگان است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین