آفتابنیوز : به نقل از روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی علی محمد بساق زاده مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه سال 94 خوشبختانه روند تولید جان تازهای گرفت گفت: با تامین خوراک پایدار مجتمع های پتروشیمی توانستیم تا پایان بهمن ماه بیش از 42 میلیون تن محصول را روانه بازارهای داخلی و خارجی کنیم.
وی با بیان این که با برنامهریزی های انجام شده تا پایان برنامه ششم میزان صادرات محصولات متنوع پتروشیمی کشورمان به حدود 40 میلیارد دلار خواهد رسید،افزود: قابلیت رسیدن به حدود 60 میلیارد دلار صادرات را در صورت فراهم شدن شرایط مورد نیاز دارا هستیم.
مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: بر اساس پیشبینیهای انجام شده با بهره برداری از واحدهای جدید پتروشیمی، مقصدهای صدور محصولات پتروشیمی ایران متنوعتر خواهد شد و با توجه به این که روند تولید محصولات مختلف پتروشیمی در وضع مناسبی قرار دارد اکنون کشورهای زیادی افزون بر مشتریان دائمی فرآوردههای پتروشیمی کشورمان، خواستار خرید این محصولات از ایران هستند.
بساق زاده به برنامههای افزایش تولید با توجه به وارد مدار شدن طرح های جدید در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ٩٥ اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اجرایی شدن برجام، در سال آینده ورود تجهیزات و قطعههای مورد نیاز واحدهای پتروشیمی به کشور بسیار آسانتر انجام میشود در نتیجه می توان افزایش تولید مطلوبی را در واحدها انتظار داشت.
وی اظهار کرد: بر اساس پیش بینیها سال 95 هزینه جابجایی ارزی صادرات محصولات با توجه به شرایط پساتحریم کاهش خواهد یافت و با ارز حاصل از صادرات می توان امکانات و تجهیزات بیشتر با قیمت مناسب تر خریداری کرد.در نتیجه شرکت های داخلی نیز علاقه بیشتری برای افزایش تولید پیدا خواهند کرد و پس از تأمین نیاز داخلی، میتوانند صادرات بیشتری را داشته باشند.
بساق زاده اظهار کرد: مشتریان قدیمی محصولات پتروشیمی ایران با توجه به رفع تحریمها درخواستهای جدید را برای خرید بیشتر مطرح کردهاند و همزمان با افزایش ظرفیت تولید می توانیم رشد صادرات را نیز رقم بزنیم.
وی تصریح کرد:صادرات محصولات پتروشیمی ایران که به دلیل شرایط تحریم، بیشتر به کشورهای آسیائی انجام میشد در حال گسترش به دیگر مناطق جهان است و اکنون اروپا نیز به مقاصد صادراتی کشورمان برگشته است.
مدیرکنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: تا پیش از تحریم حدود 25 درصد از کل صادرات محصولات پتروشیمی به اروپا بود که در دوران تحریم این رقم به حدود 5 درصد رسید و در شراط جدید و پس از برجام تقاضا برای محصولات پتروشیمی ایران از سوی شرکتهای اروپائی در حال افزایش است.
وی ادامه داد: برای حضور پر قدرت در بازارهای جهانی مجتمع های پتروشیمی باید کیفیت فرآوردههای خود را برای حضور در بازارهای بین المللی بیش از پیش ارتقا دهند و در این مسیر تولیدکنندگان ایرانی محصولات پتروشیمی با تغییر معیارها و افزایش سطح کیفی تولیدات می توانند افزون بر تامین نیاز داخل، در بسیاری از بازارهای جهانی نیز حضوری گسترده داشته باشند.