کد خبر: ۳۵۸۶۵۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

استقرار تکاوران ارتش ایران در سوریه

کلاه‌سبزهای تیپ ٦٥ «نوهد» ارتش ایران در سوریه مستقر شدند، البته به‌عنوان «مستشار»؛ این خبر را امیر «علی آراسته» معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش داده است، تکاورانی که تخصصشان «جنگ‌های نامتقارن» است.
آفتاب‌‌نیوز :
این خبر را می‌توان تکمیل‌کننده سخنان امیر «آراسته» چند روز پیش از آغاز سال جدید دانست؛ او ٢٦ اسفند ١٣٩٤ در حاشیه مراسم اختتامیه اولین دوره آموزشی واکنش‌سریع گردان‌های تکاور و دومین دوره تک‌تیرانداز در جمع خبرنگاران گفته بود: «این دوره‌ آموزشی، مختص به حضور مستشاری نیروها در سوریه و عراق نیست ولی در برخی مواقع از این افراد به‌عنوان مستشار استفاده خواهیم کرد». 

روز گذشته امیر «آراسته» در گفت‌وگو با «تسنیم» با اشاره به حضور مستشاری نیروی زمینی ارتش به‌خصوص تیپ ٦٥ در سوریه گفت: «تیپ ٦٥ جزئی از نیروی زمینی ارتش است و ما هم از تیپ ٦٥ و هم یگان‌های دیگر به‌عنوان مستشار به سوریه نیرو اعزام می‌کنیم و این اعزام مختص تیپ ٦٥ تکاوری نیست و الان در آنجا مستشاران تیپ ٦٥ حضور دارند». 

آبان‌ماه سال گذشته امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به حضور مستشاران نظامی ایران در کشورهای سوریه و عراق گفته بود: «در حال حاضر مأموریت ستاد کل نیروهای مسلح برای حضور در این دو کشور برای سپاه قدس بوده است اما در صورتی که نیاز به حضور نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز احساس شود، بدون‌شک در این کشورها حضور خواهیم یافت». 

قبل‌تر از این یعنی در اردیبهشت سال ١٣٩٢، «پوردستان» درخصوص اینکه آیا نیروی زمینی ارتش به سوریه در برابر تهاجمات رژیم صهیونیستی کمک خواهد کرد، گفته بود: «ارتش سوریه، ارتشی مقتدر و آماده دفاع است و نیاز کمکی به ارتش سایر کشورها ندارد ولی اگر نیاز باشد، می‌توانیم در بخش آموزش به آنها کمک کنیم». 

پیش از این برخی فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور مستشاری سپاه در سوریه را تأیید کرده بودند؛ از جمله سردار «حسین سلامی» جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران که آبان ماه سال گذشته گفته بود: «ارتش سوریه از ما هم تقاضای کمک‌های مستشاری عمیق‌تر کرده است. ما هم مستشاران خود را در سوریه افزایش داده‌ایم». او با بیان اینکه «سطح نیروهای مستشاری کشورمان از لحاظ کمیت و کیفیت در سوریه افزایش یافته است»، افزوده بود: «نیروهای مستشاری ما نمی‌توانند در اتاق‌های بسته باقی بمانند و باید در میدان حضور داشته باشند. افزایش تعداد نیروهای مستشاری ما موجب افزایش شهدای ما نیز شده؛ البته تعداد شهدای ما زیاد نبوده ولی نسبت به گذشته بیشتر شده است». 

اواخر بهمن ماه سال گذشته هم سردار «محمد پاکپور» فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، به حضور مستشاری یگان‌های صابرین در سوریه اشاره کرده و گفته بود: «وقتی هجمه‌ها از مرزهای کشور به باورهای ما آغاز شد، یگان صابرین و دیگر یگان‌های نیروی زمینی به منطقه اعزام شدند تا تعدی به حرم حضرت زینب(س) و همین‌طور حرم اهل بیت(ع) در کشور عراق صورت نگیرد». 

حالا امیر «آراسته» یکی از فرماندهان ارشد ارتش هم از اعزام و استقرار تکاوران تیپ «٦٥ نوهد» ارتش در سوریه خبر داده است؛ نیروهایی که به «کلاه‌سبزها» هم معروف هستند. اما سال ١٣٩٣ مأموریت دیگری هم به این تیپ واگذار شد؛ امیر «کیومرث حیدری» جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش گفته بود: «بنابر تدبیر سرلشکر صالحی فرمانده کل ارتش، در حال برنامه‌ریزی برای حضور کماندوهای تیپ ٦٥ نوهد در برخی عملیات‌های نیروی دریایی هستیم. به دنبال این هستیم تا کماندوهای تیپ ٦٥ نوهد نزاجا با ناوگروه‌های نیروی دریایی اعزام شوند و در مقابله با دزدان دریایی شرکت داشته باشند». 

«نوهد» چیست؟ 

«نوهد» مخفف «نیروهای ویژه هوابرد» است؛ نیروهایی که تاریخچه تشکیل آن به سال ١٣٣٢ بازمی‌گردد. به گفته امیر «خسرو خسروی» فرمانده پیشین تیپ «٦٥ نوهد»، در آن سال، ١٠ نفر از پرسنل نظامی وقت نیروی هوایی و زمینی ارتش، به فرانسه اعزام شدند و اولین آموزش چتربازی را گذراندند و اولین یگان چتربازی در ایران را تشکیل دادند. این واحد در سال ١٣٣٨ به گردان چتربازی ارتقا یافت. در سال ١٣٤٩، نام این تیپ به تیپ ٢٣ نیروهای ویژه هوابرد تغییر یافت. در دهه ٥٠ به دلیل نیاز موجود، دو یگان دیگر به نام‌های «رهایی گروگان» و گروهان «عملیات روانی» نیز به ساختار تیپ ٢٣ اضافه شد و این تیپ متشکل شد از سه یگان «رهایی گروگان»، «جنگ‌های نامنظم» و «عملیات روانی و یگان پشتیبانی»؛ البته در اوایل دهه ٦٠ نیز، زمانی که جنگ تحمیلی ادامه یافت، تیپ نیرومخصوص‌های ارتش با حضور سربازان وظیفه در آن به لشکر ٢٣ تکاور تبدیل شد و در سال ١٣٧٠، تیپ ٦٥ نوهد با سه گردان متشکل از یگان رهایی گروگان، عملیات روانی و پشتیبانی به علاوه آموزشگاه جنگ‌های نامنظم و فاوا، مجددا به صورت مستقل درآمد و از لشکر ٢٣ منفک شد». سال ١٣٩٣ امیر «نوذر نعمتی» با پیشنهاد امیر «پوردستان» فرمانده نیروی زمینی و با حکم امیر سرلشکر «صالحی» فرمانده کل ارتش به‌عنوان فرمانده جدید تیپ ٦٥ نوهد (نیروهای ویژه هوابرد) جایگزین امیر «خسرو خسروی» شد. 

آموزش‌های نوهد

تکاوران این تیپ قابلیت‌ انجام مأموریت‌هایی از جمله جنگ چریکی، پارتیزانی، انجام پرش چتربازی و سقوط آزاد در زمین، هوا و آب و مناطق کویری و کوهستانی را دارند. طبق آنچه پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش جمهوری اسلامی ایران درخصوص این تیپ نوشته، «به گفته یکی از مقامات، تنها در یک دوره خاص، حدود شش ماه، هر روز سه ساعت نیروهای تیپ جهت آمادگی چتربازی، از یک ارتفاع خاص باید بدون چتر از ناحیه پایین‌تنه فرود آیند». 

امیر «نوذر نعمتی» فرمانده تیپ ٦٥ نوهد، در مصاحبه‌ای در سال ١٣٩٣ درخصوص این تیپ گفته بود: «افرادی که وارد تیپ نیروی مخصوص نوهد می‌شوند، ابتدا دوره چتربازی و دوره نیروی مخصوص که دوره‌ای نسبتا طولانی است را گذرانده و سپس دوره‌هایی چون رهایی گروگان، مربی چتربازی، سقوط آزاد، تربیت تیرانداز، عملیات ویژه، غواصی و تقریبا همه دوره‌هایی را که یک چریک نیاز دارد آموزش ببیند، می‌گذرانند تا بتوانند مأموریت‌های محوله را در منطقه دشمن انجام دهند». 

در سازمان تیپ ۶۵، گروهانی به نام عملیات روانی وجود دارد که اولین واحد عملیات روانی از نوع خود در سطح نیروهای مسلح کشور است. این واحد، وظیفه عملیات روانی مثبت روی نیروهای خودی و عملیات منفی علیه دشمن را برعهده دارد. نیروهای این واحد دوره‌های خاصی مثل خبرنگاری، صدا و تصویربرداری و یک‌سری دوره‌های دیگر را طی کرده‌اند. این واحد در زمینه کاری خود، بسیار اثرگذار بوده و زمینه روانی لازم را برای عملیات در نیروها به وجود می‌آورد. 

تکاوران در دوره آموزشی خود، آموزش‌های ویژه «تخریب»، «اطلاعات و عملیات»، «بهداری»، «مخابرات» و «سلاح‌های انفرادی و جمعی» می‌بینند و یک‌سری آموزش‌های دیگر هم در کنار این دوره به نیروها داده می‌شود که به دوره «نوهد» معروف است. 

سطح تسلیحات «نوهد»

امیر «نوذری» در مورد سطح تسلیحاتی که این تکاوران استفاده می‌کنند نیز گفته بود: «در نیروی مخصوص معمولا از تجهیزات خاص متناسب با نوع مأموریت تعریف‌شده استفاده می‌شود، برای مثال اگر در یک منطقه قرار باشد برای دشمن یک کمین ایذایی قرار دهیم، نیاز به یک حجم آتش فزاینده وجود دارد که برطرف‌شدن این نیاز در داخل سازمان پیش‌بینی شده است، بنابراین از انواع تسلیحاتی که موردنیاز است و قابلیت حمل آسان در منطقه هدف را دارد استفاده می‌کنیم». او افزوده بود: «ما تیربار‌های مخصوص خود را داریم و در یک تیم ما انواع سلاح‌ها و مأموریت‌ها پیش‌بینی شده است؛ یعنی مانند اغلب یگان‌ها ما در هر تیم تک‌تیرانداز‌ها را داریم که می‌توانند با اسلحه‌هایی که در اختیار دارند و براساس دوره‌های آموزشی که دیده‌اند، کار خود را انجام دهند. همچنین در داخل تیم‌های خودمان از سلاح‌های مختلف استفاده می‌کنیم؛ از سلاح‌های سبک کمری گرفته تا تسلیحات نیمه‌سنگین، تیربار و تک‌تیرانداز و سلاح‌های دوش‌پرتاب و ضد تانک نیز بهره می‌بریم». 

منبع: شرق

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲
نعیم نظری گوران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
1
5
با سلام خدایا سربازان اسلام را حفظ کن و دشمنان اسلام را نابود کن
یاسین
|
United States of America
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
0
0
با سلام ودرود به دلاور مردان تکاور ارتش جمهوری اسلامی ایران.خداوند مهربان یارو یاورتان.تکاور شدن جرات افزون کند ٬هراس از دل مرد بیرون کند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین