کد خبر: ۳۵۸۹۶
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۱۳
سخنگوی شورای عالی امنیت ملی:

تحقیقات هسته‌ای با نظارت آژانس از سرگرفته می‌شود

آفتاب‌‌نیوز : حسين انتظامي، سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي ایران گفت: پيشنهاد روسيه و همچنين ساخت مشترك نيروگاه برق هسته‌اي در بوشهر از جمله مواردي است كه در دستور كار دوطرف قرار دارد.

سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان اظهار داشت كه هيئت بلندپايه روسيه براي مذاكره درباره‌ ايده‌ مسكو درباره‌ غني‌سازي مشترك با ايران، شب گذشته به تهران وارد شده است.

وي با رد برخي اخبار درخصوص تعويق سفر هيئت بلندپايه‌ روسي به تهران گفت: قرار است در اين مذاكرات درخصوص طرح پيشنهادي روسيه مبني بر غني‌سازي اورانيوم به طور مشترك و ابعاد آن و همچنين غني سازي در خاك ايران مذاكره شود.

سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي كشورمان همچنين درباره‌ از سرگيري تحقيقات در فن‌آوري سوخت هسته‌اي به شبكه‌ خبر گفت: قرار است در چند روز آينده ايران با نظارت بازرسان آژانس فعاليت‌هاي پژوهشي در اين زمينه را از سر بگيرد.

قرار است اين هيئت روسي كه به سرپرستي والنتاين سوبولوف، معاون دبير شوراي امنيت ملي روسيه براي انجام سفري دو روزه به تهران وارد شده است، قصد دارد ابعاد ايده‌ پيشنهادي مسكو درباره‌ برنامه هسته‌اي ايران را تشريح كند.

ايده هسته‌اي روسيه مبني بر انجام غني‌سازي ايران در خاك روسيه بوده است، اما طرف ايراني آن را داراي ابهامات و نقايص بسياري مي‌داند كه نياز به توضيح دارد.

روسيه به عنوان شريكي در برنامه هسته‌اي ايران كه مسئوليت ساخت نيروگاه هسته‌اي بوشهر را برعهده دارد، در ماه جاري ايده‌اي را به ايران ارايه كرده كه به گفته مقامات كشورمان عملا پاراگرافي از يك متن است و اين ابهامات بايد درجلسات متعدد مذاكره به نتيجه روشني برسد.

دكتر علي لاريجاني،‌ دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پيش‌تر با اعلام اين كه ايران «ايده‌ پيشنهادي هسته‌اي اخير روسيه را براي حل مساله هسته‌اي به طور جدي» دنبال خواهد كرد، تصريح كرده است: بين بررسي و نظر موافق دادن تفاوت عمده وجود دارد و اگر در ايده‌ روسيه ايران از حق‌اش محروم شود، قابل بررسي نيست.

سفارت روسيه در تهران اعلام كرده است: هيئت روسي به رياست معاون دبير شوراي امنيت ملي روسيه امروز براي مذاكره درباره‌ طيف گسترده‌اي از مسايل مربوط به تهران و مسكو به ايران سفر خواهد كرد و مذاكرات در پايتخت ايران امروز پشت درهاي بسته آغاز خواهد شد.

وزارت امور خارجه‌ روسيه سوم دي‌ماه اعلام كرد كه پيشنهادي رسمي را به ايران مبني بر آنكه برنامه‌ غني‌سازي اورانيومش را به خاك روسيه منتقل كند، ارایه كرده است.

اين وزارت در بيانيه‌اي اعلام كرده بود كه سفارت روسيه يادداشتي رسمي را حاوي اين پيشنهاد به مقامات ايراني تحويل داده كه در آن آمده بود: پيشنهاد سابق روسي به ايران براي استقرار يك شركت سهامي مشترك روسي ايراني جهت انجام غني‌سازي همچنان معتبر است.

ايده هسته‌اي روسيه در مقطعي اعلام شده كه قرار است ايران و سه كشور اروپايي 28 دي ماه مذاكرات هسته‌اي‌شان را از سربگيرند.

ايران همچنين 13 دي‌ماه نامه‌اي را به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تسليم و در آن اعلام كرده است كه قصد دارد تحقيقات مربوط به سوخت هسته‌اي در اين كشور را در تاريخ 19 دي‌ماه از سربگيرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین