آفتابنیوز : به گزارش عصر ایران، نسل چهارم پریوس را که مدت زیادی از رونماییاش در سطح بینالمللی
نمیگذرد در تهران هم رونمایی شد. پریوس جدید بهمراتب کممصرفتر شده است،
بسیاری از ایرادهای نسل قبل در آن برطرف شده و قابلیتهای فنی و
تکنولوژیکی جدیدی به خودرو اضافه شده است.
طراحیفرم
قطرهای شاید اصلیترین مسالهای است که طراحان پریوس خود را ملزم به
رعایت آن میدانند. نه به این خاطر که علاقه خاصی به این فرم داشته باشند،
بلکه برای رسیدن به بهینهترین فرم آیرودینامیکی بدنه را طوری شکل میدهند
که کمترین مقاومت را در برابر باد داشته باشد.
روحیه
ژاپنی را بهراحتی میشود در طرح پریوس مشاهده کرد. خطوط زاویهدار و
اغراقشده، چراغهایی با گوشههای تیز و شکل نامتجانس و احجامی که اینجا و
آنجا خودشان را بیرون کشیدهاند یا فرورفتگی ایجاد کردهاند همگی در خدمت
تصویری هستند که طراحان سعی در ارائه آن دارند با این همه بیان این مفهوم
در پریوس چندان اصیل نیست.
در داخل خودرو تلاشها بیشتر معطوف به
ارائه طرحی تکنولوژیک معطوف شده که در عین حال یکسری از المانهای همیشگی
محصولات کوچک تویوتا (مثل نشانگرهای قرارگرفته در میانه داشبورد) نیز در آن
به چشم میخورد. مانیتور 4.2 اینچی Multi-Information دادههای مورد نیاز
راننده را به گونهای نمایش میدهد که راننده میتواند به نگاهی گذرا
اطلاعات ضروری را دریافت کند.
پیشرانهای جدید، عملکردی بهبود یافته...همانند
نسل سوم، پیشرانه درونسوز چهار سیلندر 1.8 لیتری با دو موتور/ژنراتور
برقی ترکیب شده تا به مجموعه مختلفی از شرایط رانندگی پاسخگو باشد.
قدرت
پیشرانه درونسوز به 95 اسب بخار و بیشینه گشتاور تولیدیاش به 142
نیوتونمتر میرسد که در ترکیب با برقیها مجموعا 121 اسب بخار قدرت تولید
میکند. هرچند این میزان قدرت نسبت به 134 اسب بخار نسل پیشین مقدار اُفت
کرده است
نوآوری اصلی مهندسان تویوتا نه در افزایش توان پیشرانه که
در بهبود راندمان و سبکسازی هرچه بیشتر سامانه هیبریدی پریوس بوده است.
سامانه هیبریدی پریوس جدید از اجزای کوچکتری تشکیل یافته. باتریهای
نیکل-متال جای خودشان را به نمونههای پیشرفته لیتیوم-یونی دادهاند که
حالا با کاهش ابعاد به جای این که در زیر صندوق بار قرار بگیرند، زیر
صندلیهای عقب جاسازی شدهاند تا فضای صندوق را اشغال نکنند.
گیربکس CVT هم با نوآوری چشمگیر به تکنولوژی "تعویض با سیم" مجهز شده که از سیگنالهای الکتریکی برای تعویض دنده استفاده میکند.
از
دیگر تکنولوژیهایی که مهندسان تویوتا برای به حداکثر رساندن بازدهی پریوس
استفاده کردهاند میتوان به سامانه زمانبندی متغیر سوپاپها (CVT)،
بازگردش گازهای خروجی (EGR) و مبدل DC-DC بهبود یافته (که در شرایط پرفشار
میزان انرژی مصرفی را کاهش میدهد) اشاره کرد.
امکانات، تجهیزات و ردههاتویوتا پریوس را در شش رده تجهیزاتی (و تا حدی فنی) روانه بازار میکند. شش رده با اسمهای گیجکننده و تفاوتهایی بعضا با اهمیت.
TWO
اولین رده است، با امکاناتی که مهمترینشان شامل پروژکتورهای LED،
جلوپنجره فعال، کنترل تهویه هوشمند با سنسور رطوبت و فیلتر هوا، مانیتور
4.2 اینچی، کروز کنترل، دوربین دید عقب، دو خروجی برق 12ولت و ورود بدون
کلید میشود.
هشت ایربگ، سامانه کنترل پایداری و توقف هوشمند (SST)
در کنار ترمز ضدقفل و کمکی ترمز (BA) تجهیزات ایمنی استاندارد پریوس TWO
را تشکیل میدهند.
TWO ECO
رده بعدی است که به لطف وزن سبکتر و آیرودینامیک بهبود یافته سوخت کمتری
مصرف میکند (جزئیات در جدول) و به جز چند مورد جزئی از لحاظ تجهیزات
تفاوتی با TWO ندارد.
در
THREE
سیستم صوتی مرغوب ساخت Entune، کنسول وسط و فرمان تزیینشده با قطعات
سفیدرنگ، شارژر گوشیهای هوشمند و کنترلهای روی فرمان از ویژگیهای برجسته
این رده هستند. ضمن این که از اینجا به بعد آپشنهای ایمنی مهمی چون کروز
کنترل راداری (با قابلیت تشخیص موانع)، هشدار حرکت بین خطوط، هدآپ
دیسپِلِی و Safery Sense P تویوتا هم به لیست سفارش اضافه میشوند.
پریوس
یکی از اولین خودروهای تویوتا است که از سیستم اخیر استفاده میکند. در
واقع این تکنولوژی بقیه سامانههای ایمنی را تحت کنترل قرار میدهد و با
شناسایی نقاط کور و حتی عابرین پیاده امکان تصادف و برخورد را به حداقل
میرساند.
تویوتا،
پریوس به طول و عرض این خودرو اضافه کرده و از ارتفاع کاسته، ضریب
آیرودینامیکی را به رقم خیرهکننده 0.24 CD رسانده، بیشترین تنوع امکانات و
تجهیزات را فراهم کرده و حتی در قبال طراحی خودرو هم رویکرد
محافظهکارانهاش را کنار گذاشته و با یک ناپرهیزی اساسی طرحی را ارائه
داده که شاید خیلی خوشآتیه به نظر نرسد، اما نشان از اهمیت این محصول
استراتژیک برای مسئولان تویوتا دارد.
پریوس جدید به لطف تغییرات
اساسی که بر روی آن صورت گرفته آماده است تا نقش موثرش را در بازارهای
جهانی ادامه دهد. اما در ایران باید دید سیاستهای قیمتگذاری به چه شکلی
ادامه مییابد. مطمئنا در صورت داشتن اختلاف قیمت قابل قبول نسبت به کمری
هیبرید، پریوس هم میتواند بازار خاص خودش را داشته باشد.
صندوق عقب با فضاي ٤ چمدان بزرگ و مصرف حدود دو ليتر در شهر براي صد كيلومتر و تا سرعت ٥٠ كيلومتر از باطري خودش سود ميبرد و در ترافيكها بدون آلايندگي
حالا بنزين باشد شش هزارتومان، وقتي تاكسي ها با اين سيستم باشند حالا هر كه ميخواهد خودروي خصوصي اش را در بياورد.
دولت بايد اين خودرو را خودش وارد كند و فقط براي تاكسي ها بااقساط بلند مدت بفروشد