کد خبر: ۳۶۱۶۶
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۸۴ - ۱۴:۰۵

نگاهی به شرایط زمانی برای از سرگیری تحقیقات در مورد سوخت هسته ای

آفتاب‌‌نیوز :  جواد وعیدی، معاون امور بین الملل شورای عالی امنیت ملی ایران روز دوشنبه نوزدهم دی ماه (نهم ژانویه) را به عنوان روز از سرگیری تحقیقات در زمینه تولید سوخت هسته ای اعلام کرد.
ایران به رغم مخالفت اتحادیه اروپا و هشدارهای آمریکا برای ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل، تاریخ شروع تحقیقات خود را اعلام کرده است. آسوشیتدپرس به نقل از حسین انتظامی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایران نوشت: بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای برداشتن مهروموم های مراکز تحقیقاتی در روزهای دوشنبه یا چهارشنبه در تهران به سر می برند.
یک سخنگوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای در وین نیز گفته است: آژانس نامه ای از ایران دریافت کرده اما به دنبال بدست آوردن اطلاعات بیشتر است آژانس بین المللی انرژی هسته ای انتظار دارد نامة دیگری از ایران دریافت کند تا جزئیات بیشتری در مورد تصمیم ایران را در اختیار آژانس قرار بدهد. ایران در شرایطی زمان از سرگیری تحقیقات درباره تولید سوخت اتمی را اعلام می کند که اتحادیه اروپا هشدار داده که اگر ایران قصد خود مبنی بر از سرگیری این تحقیقات را که شامل غنی سازی اورانیوم در مقیاس آزمایشگاهی نیز می شود عملی کند روابط دو طرف به شدت تیره خواهد شد.
به علاوه این تصمیم ایران برخلاف قطعنامه های آژانس بین المللی انرژی هسته ای است که می تواند ادامه مذاکرات را به خطر اندازد. اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرده که ایران در شرایطی تصمیم به شروع تحقیقات گرفته که اعتماد بین المللی نسبت به صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای اش هنوز ایجاد نشده است.
این در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا هم هشدار داده که اگر مذاکرات بی نتیجه باشد پرونده ایران به شورای امنیت فرستاده خواهد شد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین