کد خبر: ۳۶۴۴۱
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۸۴ - ۱۹:۵۸

يورونيوز: پايان عصر شارون، آغاز عصر بي‌ثباتي سياسي

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش پايگاه اينترنتي شبكه خبري يورونيوز، كارشناسان مسائل سياسي اسرائيل معتقدند اطلاق لقب بولدوزر به شارون بي جهت نبوده است. او آنچنان قوي و اعتماد به نفس داشت كه بعد از سكته اولش هنگامي كه وارد كابينه دولتش شد، گويي كه هيچ اتفاقي نيافته است. 

او در اسرائيل به اتخاذ تصميمات خطير معروف بود. به طوري كه هنگامي كه اعلام كرد قصد دارد نيروهاي اسرائيلي را بعد از 38 سال از نوار غزه خارج كند، هيچ كس در اجراي اين تصميم شكي به خود راه نداد. شارون خيلي راحت براي اين كار تاييد پارلمان را گرفت و در نهايت اقدام خود را عملي كرد. 

وي كه به مدت پنج سال زمام كل امور اسرائيل را در دست خود قبضه كرده بود در تاريخ 21 نوامبر بار ديگر دست به يك اقدام بسيار خطرناك تر ديگري زد و آن اين بود كه از رئيس اين رژيم خواست پارلمان را منحل و انتخابات را زودتر از موعد مقرر برگزار كند. 

بر اساس اين گزارش، شارون كه با عقب نشيني از نوار غزه خشم راستگرايان افراطي را برانگيخت، با خارج شدن از حزب ليكود و تشكيل حزب جديد التاسيس كاديما، نه تنها محبوبيتش نزد مردم اسرائيل كاهش نيافت بلكه بيشتر نيز شد. 

اين رهبر پير و طرفدار سرسخت شهرك سازي و تشكيل كشور بزرگ اسرائيل خيلي خوب مي دانست براي رسيدن به مصالحه با فلسطيني‌ها، چگونه حمايت اكثريت را به سوي خود جلب كند.
او در سالهاي اخير، به تحقيق و تجربه فهميده بود كه با تز اسرائيل بزرگ نمي‌توان كاري را به پيش برد بلكه بايد به واقعيات موجود تن داد. شايد عقب نشيني از غزه نيز بر آيند همين نتيجه‌گيري بوده باشد. 

با اين حال، شرايط آنگونه كه شارون مي‌خواست پيش نرفت. با مرگ سياسي شارون كه اكنون ديگر قطعي شده است، كاديما يتيم شد و هيچ كدام از جانشينان و سياستمداران طرفدار شارون نيز قطعا نمي‌توانند جايگزين خوبي براي او باشند. 

با توجه به همين اوضاع و احوال، بايد گفت با پايان يافتن عصر شارون، عصر ديگري كه وجه تمايز آن بي‌ثباتي سياسي خواهد بود به روي اسرائيلي‌ها و فلسطيني‌ها گشوده خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین