کد خبر: ۳۶۶۱۹۴
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
برقراری روابط با كشورهای دیگر از دستاوردهای دولت تدبیر و امید

ابتكار: در دولت یازدهم فضای نقد در دانشگاه‌ها باز شد

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دولت یازدهم فضای نقد در دانشگاه برای دانشجویان فراهم شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
معصومه ابتكار ،عصر شنبه در آئین رونمایی از سند ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد - سبزكوه چهارمحال و بختیاری در دانشگاه شهركرد، افزود: در دولت یازدهم، دانشگاه ها برای بیان انتقادات،اعتراضات و نقد آزادانه فرصت های خوبی پیدا كرده اند.

وی گفت: محیط زیست، یكی از اولویت های مهم دولت یازدهم به شمار می رود كه این مساله در دولت مورد اهتمام قرار گرفته است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور اظهار كرد: دولت یازدهم لایحه ارزیابی هوا، خاك و تالاب ها را به مجلس نهم داد كه متأسفانه و در كمال تعجب، این طرح رد شد و به تصویب نرسید.

ابتكار تصریح كرد: امیدواریم بتوان از این فرصت ها برای تصمیم گیری و سیاست گذاری در توسعه پایدار ایران بهره گرفت.

وی بیان داشت: برقراری روابط با كشورهای دیگر، رفع تحریم ها ظالمانه و بر هم زدن بسیاری از معادلات جهانی، از دستاوردهای دولت یازدهم است.

ابتكار اضافه كرد: دانشگاه ها برای اجرایی شدن طرح های محیط زیست، برنامه ریزی و تلاش كنند.

وی عنوان داشت: از زمان اجرای برنامه سوم توسعه به بعد، داشتن ارزیابی زیست محیطی برای تمامی پروژه های بزرگ كشور به عنوان یك قانون ضروری شد.

ابتكار ادامه داد: برای اجرای طرح های بزرگ، باید ارزیابی های علمی زیست محیطی، تا زمان بهره برداری به طور كامل انجام شود و دانشگاه ها برای رسیدن به شاخص های علمی و معیارهای كارشناسی در رسیدن به این مهم نقش كلیدی دارند.

وی،در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: موضوع آب یك مساله حیاتی و صیانت و حفاظت صحیح از منابع آبی یك ضرورت است.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور عنوان كرد: برای حفاظت از منابع آبی مانند قنات ها، رودخانه ها، چشمه ها، بازچرخانی و استفاده دوباره از آب، اصلاح الگوی مصرف به ویژه در حوزه كشاورزی، آبخوان داری و آبخیزداری باید در اولویت كاری مسوولان متولی قرار گیرد.

وی، با اشاره به برافراشته شدن برخی پلاكاردها درخصوص مخالفت مردم چهارمحال و بختیاری با اجرای پروژه های انتقال آب بین حوضه ای گلاب و بهشت آباد گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تاكنون در رابطه با اجرای این طرح های بزرگ موافقتی برای ارزیابی زیست محیطی صادر و اعلام نكرده است.

ابتكار خاطرنشان كرد: جلوگیری از منابع آب به وسیله صنایع، سموم و كودهای شیمیایی باید از سویی مسوولان مربوطه دنبال و اجرایی شود.ساماندهی این مساله در ایران، یكی از اولویت های مهم مسوولان به شمار می رود.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور تأكید كرد: مشكلات زیادی در حوزه محیط زیست از دولت های قبل برای این سازمان به جای مانده است كه دولت یازدهم، ساماندهی این مشكلات را جزو اولویت های مهم خود قرار داده است.سازمان حفاظت محیط زیست كشور در صورت وجود بحران تأمین آب آشامیدنی در ایران، برای طرح های انتقال بین حوضه ای مجوز صادر می كند.

وی بیان داشت: امید است بتوان در امسال با حفظ تعامل، وحدت رویه و همكاری مسوولان، مردم و قشرهای مختلف با یكدیگر زمینه ارتقای كمی و كیفی شاخص های فرهنگی در كشور و چهارمحال و بختیاری افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه، 17 خرداد سال گذشته در بیست و هفتمین اجلاس شورای بین الملل هماهنگی برنامه انسان و كره مسكون یونسكو در پاریس به ثبت رسید.

پروژه ثبت جهانی ذخیره گاه تنگ صیاد و سبزكوه با اهداف حفاظتی، توسعه پایدار و اهداف تحقیقاتی آموزشی و به منظور جلوگیری از تغییرات برگشت ناپذیر و بهره برداری از منابع طبیعی و طبیعت بصورت پایدار، اجرا می شود.

این ذخیره گاه دومین ذخیرگاه ثبت شده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در یونسكو و همچنین نخستین ذخیره گاهی بوده كه برنامه جامع مدیریتی دارد.برنامه جامع مدیریتی این پروژه در 17 جلد تدوین شده است.

ذخیره گاه زیست كره، مناطق حفاظت شده طبیعی – زیستی بین المللی هستند كه علاوه بر حفاظت، دستاوردهایی نظیر ارائه سایت های مطالعاتی كم نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می سازند.

اعلام ذخیره گاه های زیست كره برای جلوگیری از تغییرات برگشت ناپذیر و بهره برداری ناپایدار از منابع طبیعی، در عین نیاز به بهره برداری از طبیعت (باتوجه به رشد روز افزون جمعیت) شكل گرفته است.

منطقه حفاظت شده سبزكوه در 150 كیلومتری مركز چهارمحال و بختیاری واقع است.

این منطقه با مساحت 56 هزار و 308 هكتار در محدوده شهرستان های بروجن، لردگان و كیار واقع شده است.

منطقه حفاظت شده سبزكوه از سال 1365 بدلیل ظرفیت غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه به عنوان منطقه شكار ممنوع مورد حفاظت قرار گرفته و پس از آن در سال 1369 به عنوان منطقه حفاظت شده به تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست رسید.

پارك ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد نیز در سال 1349 از طرف شورای عالی شكاربانی و نظارت بر صید و شكار به عنوان منطقه شكار و تیراندازی ممنوع اعلام شد.

تنگ صیاد در سال 1352 با تصویب شورای عالی محیط زیست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال 1374 نیز چهار هزار و 372 هكتار از قسمت میانی آن به پارك ملی ارتقا یافت.

منطقه حفاظت شده تنگ صیاد با مساحت 22 هزار و 896 هكتار و پارك ملی تنگ صیاد با مساحت چهار هزار و 372 هكتار جزو مناطق مورد حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری قرار دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین