کد خبر: ۳۶۹۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۸۴ - ۲۳:۳۹

فایننشال تایمز: اقدام بعدی در بحران ایران چیست؟

آفتاب‌‌نیوز : روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی تحت عنوان «بحران ایران، رویداد بعدی چه خواهد بود؟» آورده است که پاسخ دادن به سؤال های مطرح شده در جوامع بین الملل در خصوص پرونده ایران بسیار دشوار است.
در حال حاضر سه سؤال مطرح است، اول آنکه پس از آغاز فعالیت های هسته ای ایران بدون در نظر گرفتن تهدیدهای آمریکا چه اتفاقاتی برای ایران روی خواهد داد، اینکه چقدر طول می کشد تا ایران بمب اتم بسازد و آیا مقامات تهران درصدد ساخت بمب هستند؟ سؤال دوم، این که آیا مقامات غربی و آمریکایی برای حل این بحران به عملیات نظامی متوسل می شوند؟ سؤال سوم در خصوص پرونده هسته ای ایران است.
در هر صورت پاسخ به سؤال های فوق با شرایط فعلی بسیار غیرممکن است. ولی به طور کل می توان گفت که اقدام اخیر تهران مبنی بر از سرگیری غنی سازی اورانیوم، مقامات غرب را وادار می کند تا به سرعت تصمیم گیری کنند.
فایننشال تایمز ادامه می دهد: اینکه در آینده نزدیک به خصوص در این هفته چه اتفاقی روی خواهد داد به شدت وابستگی  به جواب و عکس العمل مقامات ایران به رایزنی ها 5 کشور عضو شورای امنیت و ملاقات وزرای امور خارجه اروپا دارد و اگر تهران به روند مذکور ادامه دهد، به طور قطع پرونده این کشور به شورای امنیت فرستاده می شود و تهران تحریم اقتصادی خواهد شد.
در حال حاضر مقامات اروپایی امیدوارند که با فشار بر تهران، مقامات این کشور را متقاعد کنند که از تصمیم جدید خود صرفنظر و به مذاکرات گذشته با مقامات اروپای وفادار بماند.
از سوی دیگر براساس تحقیق موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک لندن، 5 سال زمان لازم است تا ایران بتواند بمب اتمی بسازد ولی اگر فعالیت کنونی تهران به صورت آزمایشی باشد و هنوز تهران در این خصوص اقدام عملی انجام نداده باشد،‌ این زمان به بیش از 30 تا 40 سال افزایش می یابد.
سؤال دیگر که اکنون مطرح است، این است که آیا تهران تمایلی به ساخت بمب اتمی دارد یا خیر. بر اساس سخنان مقامات عالیرتبه این کشور، فعالیت های جمهوری اسلامی ایران صلح آمیز است و تهران فقط به دنبال انرژی است.
ولی کارشناسان سیاسی معتقدند که ایران در حال حاضر توسط ارتش آمریکا از دو طرف محاصره شده و اسرائیل نیز بارها این کشور را به حملات نظامی تهدید کرده است، از همین رو  این احتمال وجود دارد که تهران برای مبارزه با حمله نظامی دشمنانش خواستار تجهیز تسلیحات هسته ای خود باشد.
فایننشال تایمز ادامه می دهد که اکنون مقامات آمریکا در فکر حمله به ایران نیستند. واشنگتن ارتش و بودجه کافی برای حمله به ایران ندارد و همچنین مسایل سیاسی داخلی آمریکا نیز به این کشور اجازه حمله نخواهد داد. اما دقیقا یک سال قبل، سخنگوی جورج بوش به طور واضح اعلام کرد که اسرائیل به ایران حمله می کند. اکنون این خطر وجود دارد که اسرائیل آغازگر حمله به ، ایران باشد و پس از آن دیگر کشورهای جهان با حمایت از اسرائیل در این جنگ شرکت کنند.
این روزنامه می نویسد: با تمامی این شرایط هنوز نقطه امیدی جهت حل مسالمت آمیز پرونده ایران که همان پیشنهاد روسیه است، وجود دارد. مقامات تهران تاکنون رسما این پیشنهاد را رد نکرده اند و از این اقدام مقامات تهران می توان اینگونه برداشت کرد که ایران در آینده بپذیرد که در خاک روسیه به غنی سازی اورانیوم خود ادامه داد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
-
|
۰۸:۲۱ - ۱۳۸۴/۱۰/۲۳
0
0
قدم بعدي ان شا الله آغاز كامل فعاليت هاي هسته اي نطنز است به كوري چشم دشمنان
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین