کد خبر: ۳۶۹۸۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۴ - ۱۲:۳۷
یک تحلیلگر بی.بی.سی:

ایران می‌خواهد با موضع قوی‌تری در مذاکره با اروپا ظاهر شود

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش شبکه بی.بی.سی، «مارک فیتزپاتریک» کارشناس مؤسسه بین‌المللی در امور مطالعات استراتژیک لندن با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر در خصوص برنامه‌های هسته‌ای ایران گفت: من فکر نمی‌کنم که اقدامات اخیر، مسئله زورگویی به ایران باشد تهران گفت‌وگوها را با این اقدام خود قطع کرد و ارجاع موضوع هسته‌ای ایران به شورای امنیت تبعات اجتناب‌ناپذیر این اقدام است.

وی در پاسخ به این پرسش که محاسبات بعدی تهران چه خواهد بود گفت: مشخص نیست، هفته گذشته کمی در تصمیم‌گیری ایران آشفتگی و نابسامانی دیده شد، ایرانی‌ها در نشست با محمد البرادعی مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی حاضر نشدند، روز دوشنبه اعلام کردند که پلمب‌ها را برداشتند در حالی که فک پلمب را نه دوشنبه، بلکه سه شنبه انجام دادند.

این کارشناس انگلیسی افزود: من فکر می‌کنم که به لحاظ داخلی بحث‌هایی در بین آنها (ایرانی‌ها) وجود دارد که آنها آن را اکنون در جبهه‌ای متحد نشان می‌دهد.

اشاره کارشناس بی.بی.سی به گزارش «فرانسیس هریسون» خبرنگار این شبکه در تهران در رابطه با اظهارات اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نماز عید قربان است که گفترهبری ایران و کادر سیاستمداران این کشور یکپارچه از بحث هسته‌ای دفاع می‌کنند و کسی به طور انفرادی در این باره اظهار مخالفی نمی‌کند و اظهارات هاشمی رفسنجانی در پشتیبانی از موضع رییس جمهور ایران نیز بر همین اساس است. رفسنجانی در خطبه‌های نماز عید قربان بر ادامه فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز از سوی ایران تاکید کرد و اعلام نمود که تهران تسلیم هیاهوی غرب نخواهد شد.

فیتزپاتریک در پرسش مربوط به مقایسه ایران و کره شمالی و اینکه آیا ایران نیز از گفت‌وگوها، مانند کره شمالی به عنوان یک اهرم استفاده می‌کند، افزود: برخی شباهت‌ها در این باره وجود دارد، در برخی مواقع گفته می‌شود فلسفه خودکفایی کره شمالی از نسخه ایدئولوژی ایرانی خطرناک‌تر است و این بیش از حد کوچک شمرده شده است، کره شمالی بازرسان را اخراج کرد، از ان.پی.تی خارج شد و برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای تمام عیاری اعلام کرد و گفت که برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای داشته است؛ ایران این مراحل و گام‌هارا انجام نداده و هنوز بازرسانی در این کشور وجود داردضمناایران بر ان.پی.تی و الزام به آن تاکید دارد کاری که ایران انجام داده، گفت‌وگوها را با اتحادیه اروپا قطع کرده است.

این کارشناس مطالعات استراتژیک، در پایان در پاسخ به این سؤال که فاز بعدی در تعامل با برنامه‌های ایران چگونه خواهد بود گفت: گرچه روسیه روشن ساختهکه گفت‌وگوها با ایران تنها زمانی می‌تواند ادامه یابد که ایران برنامه‌های خود را در تعلیق نگهدارد اما ایرانی‌ها اعلام کردند که می‌خواهند  به گفت‌وگوها با روسیه که در مورد طرح غنی‌سازی مشترک است ادامه دهند.

وی گفت: در این مرحله محتمل به نظر نمی‌رسد که آیا ایران می‌خواهد این گفت‌وگوها را دوباره از سر بگیرد و برنامه‌های خود را به حالت تعلیق درآورد یا خیر، من فکر می‌کنم که ایران به پیش می‌رود و سعی دارد اطلاعات جدیدی در زمینه غنی‌سازی به دست آورد و نشان دهد که توانایی غنی‌سازی دارد و آنگاه سعی می‌کند  از موضع قوی و متفاوتی وارد گفت‌وگوهای جدید شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین