کد خبر: ۳۷۰۹۷
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۸۴ - ۱۰:۵۴

توافق برای حل بحران هسته ای ایران در دنیا وجود ندارد

آفتاب‌‌نیوز :

در ادامه این خبر گزاری آورده است: جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده است که اگر به شورای امنیت فرستاده شود، همکاری های خود با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را متوقف می کند. اقدامی که می تواند به بازرسی از سایت های هسته ای ایران پایان ببخشد و یا از سرگیری غنی سازی اورانیوم را به دنبال داشته باشد.
در واشنگتن، جرج بوش و آنجلا مرکل صدراعظم آلمان خواستار ایجاد جبهه ای واحد بر علیه جاه طلبی های هسته ای ایران شدند.
آسوشتیدپرس به نقل از جرج بوش می نویسد:« منطقی است کشوری که تلاش های دیپلماتیک برای برای حل بحران را رد کرده به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شود.»
جرج بوش با اشاره به سخنان محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران در مورد نابودی اسرائیل یک ایران هسته ای هسته ای را تهدیدی جدی برای امنیت جهان توصیف کرد.
با این حال، بوش ابراز امیدواری کرد که این مساله را از راههای دیپلماتیک حل کند. صدراعظم آلمان نیز بر ضرورت هم صدایی در برخورد با بلند پروازهای هسته ای ایران تاکید کرد.
همچنین مقامات امریکا، اتحادیه اروپا، چین و روسیه روز دوشنبه در لندن گرد هم آمدند تا در مورد مسائل هسته ای ایران صحبت کنند. آنها امیدوار بودند بتوانند جلسه اضطراری شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای را تشکیل دهند.
آژانس بین المللی انرژی هسته ای تنها نهادی است که می تواند ایران را به شورای امنیت سازمان ملل بفرستد.
اما منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران هشدار داد که براساس قانونی که مجلس ایران تصویب کرده است اگر ایران به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده شود « تمام اقدامات داوطلبانه خود در مورد همکاری با آژانس بین المللی انرژی هسته ای متوقف می کند.» این امر می تواند باعث خروج ایران از معاهده عدم تکثیر ان.پی.تی شود. آسوشیتدپرس به نقل از یک دیپلمات غربی که در وین سخن می گفت نوشت:« خروج ایران از معاهده عدم تکثیر، توانایی های آژانس بین المللی انرژی هسته ای در بازرسی از ایران را با مشکل روبرو می کند.
جک استراو، وزیر خارجه انگلیس نیز گفت: توافق بین المللی انجام اقدامی( بر علیه ایران) در حال شکل گیری است، اما وی مذاکرات مربوط به اقدام نظامی را کم اهمیت خواند و گفت:« در شرایط جاری این مساله قابل تصور نیست و ایران هم عراق نیست. ما سعی داریم با کمک جامعه جهانی این مساله را از روش های دیپلماتیک و صلح آمیز حل کنیم.»
فرستاده چین در سازمان ملل نیز گفت: ارجاع ایران به شورای امنیت ممکن است منجر به تندتر شدن مواضع تهران شود ما فکر می کنیم ارجاع آنها مساله را پیچیده تر می کند.
روسیه نیز که از ایران خواسته است غنی سازی اورانیوم در خاک روسیه را بپذیرد، بار دیگر از تهران خواست تعلیق تحقیقات هسته ای را از سر بگیرد و با بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای همکاری کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین