کد خبر: ۳۷۲۴۱۸
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶

از صندلی همیشه خالی تا همسایه‌های رقیب

نخستین هفته مجلس دهم به تایید اعتبارنامه‌های نمایندگان و انتخابات هیات‌رئیسه موقت و دائم سپری شد؛ نمایندگان هم جایگاه خود در ساختمان سبزرنگ بهارستان را شناختند؛ اما نکته قابل توجه در ترکیبِ قرار گرفتن نمایندگان، استقرارِ طیف‌های مختلف سیاسی کنار یکدیگر است.
آفتاب‌‌نیوز :
 بر اساس ماده 4 آیین‌نامه داخلی مجلس، جایگاه نمایندگان، پس از ارائه اعتبارنامه آنها به حکم قرعه تعیین می‏‌شود؛ قرعه‏‌کشی هر سال تجدید می‌شود و نمایندگانی که در قرعه قبل در قسمت جلو مجلس بوده‏‌اند در قسمت دوم مجلس استقرار خواهند یافت.

در دو ردیف اول رئیس جمهور، معاونان و مشاوران او، اعضای شورای نگهبان و هیأت وزیران و معاونان امور مجلس خواهند نشست. این افراد به هیچ‌وجه مجاز به نشستن در صندلی نمایندگان و یا تردد در محل استقرار نمایندگان نیستند.

در قرعه‌ی نخستین سال مجلس دهم، نمایندگان ترکیب جالب توجهی برای قرار گرفتن در جایگاه‌ها پیدا کرده‌اند؛ محل نشستن محمدرضا عارف،‌ یکی از شاخص‌ترین نمایندگان این دوره مجلس از همان روز افتتاحیه از سوی خبرنگاران و عکاسان حاضر در صحن رصد شد؛ او در میانه‌های سومین ردیف جایگاه نمایندگان قرار دارد. علیرضا محجوب، دیگر نماینده مردم تهران در ردیف پشت سر عارف و بهمنی، رئیس‌ بانک مرکزی دولت محمود احمدی‌نژاد، در ردیف جلوتر از عارف نشسته‌اند.

نمایندگان زن نیز دو ردیف ابتدایی جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند و سالک، نماینده اصولگرای مردم اصفهان، در ردیف بعد از آنها می‌نشیند. تابش، نعمتی و محمدعلی وکیلی، ‌سه نماینده فراکسیون امید هم در کنار یکدیگر در ردیف ششم از دومین ستونِ جایگاه نمایندگان قرار دارند. الیاس حضرتی، نماینده دیگر لیست امید هم در همان ردیف، منتهی چند صندلی عقب‌تر مستقر است؛ جایی که گلدان‌های بزرگ راهروی مجلس،‌ بین او و این سه نماینده، ‌فاصله زیادی انداخته‌اند.

ردیف سوم از چهارمین ستونِ جایگاه نمایندگان هم وضعیت جالبی دارد؛ تاجگردون،‌ نماینده اصلاح‌طلب و زاهدی و اسدالله عباسی،‌ وزرای محمود احمدی‌نژاد با فاصله‌ای در حد یکی دو صندلی در کنار هم قرار دارند؛ علی مطهری و علاءالدین بروجردی هم برای یک سال آینده در ردیف بالاتر از آن قرار خواهند گرفت.

یک صندلی همیشه خالی نیز در منتهی الیه سمتِ راستِ ردیف دوم قرار دارد که متعلق به علی لاریجانی، رئیس مجلس است. هر چند لاریجانی در روز افتتاحیه مجلس و روز دوم مجلس دهم، برای ساعتی در این جایگاه قرار گرفت اما با توجه به احتمالِ قویِ تجدید ریاست لاریجانی در سال‌های بعد، این صندلی به احتمال زیاد تا پایان مجلس دهم خالی خواهد ماند.

نادر قاضی‌پور، نماینده حاشیه‌ساز مجلس نهم که سخنانش درباره زنان جنجالی شد و اعتبارنامه‌اش برخلاف برخی انتظارها، بدون هیچ مشکلی تایید شد، در قرعه امسال، نخستین صندلی در ردیف اول، بعد از جایگاه زنان نماینده را دراختیار دارد. محسن علوی، فرزند وزیر اطلاعات هم چند صندلی جلوتر از قاضی‌پور می‌نشیند.

ترتیب نمایندگان دلواپس هم جالب توجه است؛ در حالی که کریمی قدوسی،‌ اولین صندلی ردیف اول را در اختیار دارد،‌ محمد دهقانی با فاصله‌ای زیاد در ردیف ششم است و نقوی حسینی در آن سوی مجلس، در یکی از آخرین صندلی‌ها مستقر است. در همین ردیف، کاظم جلالی، از فراکسیون امید هم قرار گرفته است.

علی نوبخت، برادر معاون رئیس‌جمهور و مسعود پزشکیان،‌ نایب‌رئیس مجلس هم آخرین ردیف از جایگاه نمایندگان را به خود اختصاص داده‌اند، جایی که درست در پایین جایگاه خبرنگاران و عکاسان است؛ حتی در روزهای گذشته،‌ عکاسان خبری از پزشکیان ‌خواستند پس از انتخاب شدن به عنوان نایب‌رئیس رو به دوربین‌های خبری ژست بگیرد.

به گزارش ایسنا، ترکیب پراکنده منتخبان گروه‌های سیاسی در جایگاه نمایندگان، می‌تواند در روزهای حساس و تصمیم‌گیری‌های سرنوشت‌ساز مجلس که نیاز به مشورت در طیف‌های سیاسی مختلف وجود دارد، باعث آشفتگی و ایجاد مشکل در مدیریت صحن ‌شود؛ هرچند علی لاریجانی بارها ثابت کرده که از عهده اداره مجلس برمی‌آید؛‌ اما حاصل این ترکیب، بی‌نظمی در صحن خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین